728 x 90

مایک پمپئو به رژیم ایران نسبت به پرتاب موشک بالستیک و فضایی هشدار داد

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌یی به رژیم ایران هشدار داد تا برنامه‌های پرتاب موشکهای بالستیک و فضایی خود را کنار گذاشته و از پرتاب آنها خودداری کند.

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۳دیماه۹۷ گفت: ‌آمریکا قصد ندارد کنار ایستاده و نظاره‌گر این باشد که سیاست‌های مخرب رژیم ایران ثبات و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار دهد.

 

پمپئو به رژیم ایران گفت همه فعالیت‌های مربوط به موشکهای بالستیک را متوقف کند تا بیش از این دچار انزوای عمیق اقتصادی و دیپلماتیک نشود و در پرتاب‌های موشکی تحریک‌آمیز خود تجدید نظر کنند.

 

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره هشدار به رژیم ایران در مورد پرتابهای فضایی که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند آمده است:

«وزارت دفاع رژیم ایران علنا برنامه پرتاب سه وسیله پرتاب فضایی (SLV) را در ماههای آتی اعلام کرده است. چنین اقداماتی بار دیگر نشانگر سرپیچی رژیم ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، که از رژیم ایران می خواهد هیچ اقدامی در رابطه با موشکهای بالستیک با قابلیت حمل سلاح اتمی انجام ندهد. این اقدام پرتاب وسایل پرتاب فضایی، در برگیرنده همان فنآوری است که دقیقا مانند فنآوری به کار رفته در موشکهای بالستیک، من جمله موشکهای بالستیک بین قاره ای، است. یک موشک بالستیک بین قاره ای با برد ۱۰۰۰۰ کیلومتر می تواند به ایالات متحده برسد.
رژیم ایران از زمان صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها موشکهای بالستیک را پرتاب کرده است و به این کار ادامه می دهد. رژیم ایران در اول دسامبر یک موشک بالستیک میان برد با قابلیت حمل کلاهکهای جنگی متعدد را آزمایش کرد، و فرمانده نیروی هوا و فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعدا گفت که ایران سالانه ۴۰ تا ۵۰ موشک بالستیک را آزمایش می کند. ایالات متحده مرتبا هشدار داده است که پرتاب موشکهای بالستیک و وسایل پرتاب فضایی توسط رژیم ایران اثری بی ثبات کننده در منطقه و فراتر از آن دارند. فرانسه، آلمان، بریتانیا و بسیاری از کشورها در سراسر دنیا نیز نگرانی عمیق خود را ابراز کرده اند.
رژیم ایران بزرگترین کشور دنیا در حمایت از ترور است و موشکها و فنآوریهای مرتبط را به نایبان خود در خاورمیانه گسترش داده است و قطعنامه ۲۲۳۱ را به استهزاء گرفته است. ایالات متحده تنها نظاره گر اینکه سیاستهای مخرب رژیم ایران ثبات و امنیت جهانی را در معرض خطر قرار دهد، نخواهد بود. ما به این رژیم توصیه می کنیم که در این پرتابهای تحریک کننده بازنگری کند و همه اقدامات مربوط به موشکهای بالستیک را، به منظور اجتناب از انزوای اقتصادی و دیپلماتیک بیشتر، متوقف کند».

 

وزارت‌خارجه آمریکا همچنین در پیامی توئیتری برنامه موشکی رژیم ایران را خلاف قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل دانست.

 

 

 

قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع رژیم آخوندی در تاریخ ۸آذر۹۷گفته بود: «در ماه‌های آینده سه ماهواره که به دست نیروهای متخصص داخلی ساخته شده است به فضا پرتاب خواهد شد».

وی گفته بود: «این سه ماهواره پس از پرتاب در مدارهای مشخص شده قرار خواهند گرفت و توان فضایی ایران به نمایش در خواهد آمد. این ماهواره‌ها با حمایت وزارت دفاع ساخته شده است».

 

در همین رابطه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در روز ۱۰‌ آذر۹۷چیزی را که او آزمایش موشک میان‌برد بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های جنگی متعدد توصیف کرد به‌عنوان نقض توافق بین‌المللی برنامه هسته‌یی رژیم ایران محکوم کرد.

 

خبرگزاری رویترز در روز ۱۰ آذر ۹۷ نوشت: در میان تنشها بین واشنگتن و رژیم ایران در رابطه با موشکهای بالستیک پمپئو طی بیانیه‌یی که در توییتر منتشر شد هشدار داد که رژیم ایران آزمایش و تکثیر موشکی را افزایش می‌دهد. مایک پمپئو خواست که رژیم ایران این فعالیتها را متوقف کند.

 

لازم به یادآوری است قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل، رژیم ایران را از هر گونه فعالیت مرتبط با موشکهایی که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی طراحی شده‌اند منع می‌کند؛ از جمله فعالیت پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشکی بالستیک.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/27c957d0-efff-4b97-922b-cdf499ec8656"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات