728 x 90

۲۹ ژوئن ۲۰۱۸

کنفرانس بین‌المللی ایران: چشم‌انداز تغییر

پنل دوم: سپاه پاسداران و مداخلات در منطقه

کنفرانس بین‌المللی ایران - چشم‌انداز تغییر
کنفرانس بین‌المللی ایران - چشم‌انداز تغییر

ولید فارس

عصر بخیر خانم‌ها و آقایان، از همه شما متشکرم به‌خاطر حضورتان در این پنل فوق‌العاده درباره نقش سپاه پاسداران و حضورش در منطقه.

پنل امروز بسیار عالی است چون به عصب مرکزی و هسته گسترش رژیم در منطقه ربط دارد.

خوب است بدانیم کسانی که در این پنل هستند به‌دلیل تخصصشان به ما کمک خواهند کرد تا فهم بهتری در مورد موضوعاتی که خواهند ارائه کرد پیدا کنیم.

من در حال حاضر در آمریکا زندگی می‌کنم اما در بیروت لبنان به دنیا آمده‌ام. اولین آشنایی من با مطالعه ایران به سال ۱۹۸۷ بر می‌گردد، زمانی که یک کتاب به زبان عربی در مورد ظهور جمهوری اسلامی در ایران منتشر کردم. من پیش‌بینی کردم که سرانجام به‌خاطر این ایدئولوژی به‌عنوان منشأء (این رژیم)، چیزی که اپوزیسیون ایران قبل از همه ما از آن اطلاع داشت، ولی ما رفته‌رفته درک کردیم که رژیم ایران به‌خاطر همان ایدئولوژی اولیه‌اش که شامل جاه‌طلبیهای ژئوپلیتیک و اقتصادی است، تلاش خواهد کرد در منطقه خود را گسترش بدهد. این دی.ان.ای. آن است. در تمام منطقه، رژیم ایران همیشه این جاه‌طلبی‌منطقه‌یی را داشت که در مرکز آن سپاه پاسداران بود. در آخر و مهم‌تر این‌که در سال ۲۰۱۰، ما درباره حوادثی در صنعا در شمال یمن شنیدیم، در حالی که رسانه‌های آمریکایی و رسانه‌های بین‌المللی حتی نمی‌دانستند صنعا کجاست. ما متوجه شدیم که این پروژهٔ رژیم ایران بوده که سال‌ها بعد با حوثی‌ها به همکاری پرداختند و بقیهٔ داستان را خودتان می‌دانید. بنابراین، این پنل با به‌کارگیری زوایای مختلف تجارب فوق‌العادهٔ خود به توسعه سپاه پاسداران در منطقه خواهد پرداخت، آن هم به‌عنوان نیروی مرکزی رژیم ایران در تلاش برای ایجاد یک محدوده نفوذ بسا گسترده‌تر. می‌توانم به شما بگویم، البته این بحث پنل ما نیست، که سپاه پاسداران در سراسر جهان پروژه‌هایی دارد، همان‌طور که استماع‌های کنگره و تحلیل‌های آژانس‌های ما نشان داده است، (اقدامات سپاه) در آفریقا و آمریکای لاتین و شرق آسیا نیز جریان دارد.

 

ژنرال چاک والد - جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا

برجام و عدم تمایل آمریکا برای درگیر شدن و حل و فصل مسائل منطقه هرگز باعث تغییر رفتار (رژیم) ایران در منطقه و در داخل ایران نشده است. به‌نظر من این به‌صورت نابخردانه و ساده‌لوحانه، هدفی بود که در توافق اتمی مد نظر گرفته شده بود. آن‌طور که باید این امر اتفاق نیفتاد. افرادی ممکن است استدلال کنند که ما باید این توافق را حفظ می‌کردیم و در سال‌های آینده به (رژیم) ایران فشار می‌آوردیم.

مداخله (رژیم) ایران در منطقه و به‌ویژه حمایت از شبه‌‌نظامیان فرقه‌یی در درگیریهای منطقه‌یی افراط‌گرایی خشونت‌آمیز شیعی و سنی را هدایت می‌کند. در حال حاضر جاه‌طلبیهای منطقه‌یی (رژیم) ایران بیشترین تأثیر را بر تقویت کنترل خود بر سوریه و عراق دارند و در نتیجه غلبه بر قلب ژئو استراتژیک خاورمیانه و تأمین امنیت یک پل زمینی به حزب‌الله و مدیترانه بیشترین اهمیت را دارند.

در سوریه، تخمین زده می‌شود که (رژیم) ایران تا کنون ۳۰میلیارد دلار خرج کرده است و به کمک اسد توانست کشور را به‌طرز وحشیانه‌یی از بین ببرد. کمکهایی شامل فراهم‌کردن نیروهای تهاجمی و مشاوران نظامی برای حملات اسد از جمله حمله شنیع در غوطه در نزدیکی دمشق در بهار ۲۰۱۸، پاکسازی مناطق سنی‌نشین، بازپس‌گرفتن آنها و جایگزین‌کردن سکنه آن مناطق با شبه‌‌نظامیان تحت حمایت (رژیم) ایران و خانواده آنها که به نیروهای رژیم سوریه این فرصت را داد تا مواضعی را در جنوبی غربی، روبه‌روی اسراییل و اردن به‌دست گیرد، آن هم از طریق خارج‌کردن شبه‌‌نظامیان تحت حمایت (رژیم) ایران، حال آن‌که در واقع شبه‌‌نظامیان (رژیم) ایران با استفاده از یونیفرم‌های نظامی ارتش سوریه همان‌جا می‌مانند و به تأمین شبه‌نظامیان حامی اسد در سوریه و ساختن پایگاههای نظامی برای سپاه پاسداران و عوامل آن در سوریه ادامه می‌دهند

در لبنان، (رژیم) ایران متهم به تلاش برای ساختن حداقل دو کارخانه زیر زمینی به‌منظور ساختن موشکهای دقیق برای حزب‌الله است. در ۱۵مارس، وزیر میتس اظهار داشت که (رژیم) ایران از یمن به‌عنوان یک منطقه تسلیحاتی استفاده می‌کند.

مداخله تهاجمی (رژیم) ایران در سراسر منطقه و هزینه سنگین آن در این روند، مستقیماًًً بر دلایل ناآرامی فزاینده در داخل کشور تأثیر می‌گذارد. از دسامبر ۲۰۱۷ به‌علت مدیریت ضعیف اقتصادی در ایران، فساد سیستماتیک و سرکوب آزادی‌های سیاسی برای ایرانیان، موج عظیمی از تظاهرت در سراسر ایران صورت گرفته است. بارها و بارها شعار معترضان مربوط به حمایت رژیم از حزب‌الله و هزینه دخالتهای آن در سوریه بوده است.

ما باید حضور خود را در سوریه و عراق ادامه بدهیم برای جلوگیری از رشد مجدد داعش جهت ایجاد امنیت و ثبات پس از جنگ و کاهش نفوذ (رژیم) ایران که این موارد را ممکن است به‌خطر بیندازد. ما باید با متحدان منطقه‌یی خود کار کنیم و نظارت خود را بر آبراه‌های مختلف از جمله دریای سرخ، دریای عرب و مدیترانه گسترش بدهیم و تلاش کنیم تا (رژیم) ایران نتواند از هواپیماهای غیرنظامی برای حمل‌‌ و نقل منابع و پرسنل نظامی استفاده کند؛

 

ژنرال جیمز کانوی - فرمانده پیشین تفنگداران دریایی آمریکا

ژنرال جیمز کانوی

ژنرال جیمز کانوی

/p>

 

ما سال‌ها از اصطلاح مداخله در رابطه با دخالت‌های سپاه پاسداران استفاده کردیم، اما فکر می‌کنم این کلمه دیگر قابل استفاده نیست و مفهومی ندارد. امروز می‌بینم در مورد فعالیت‌های آنها از کلماتی مانند مختل‌کردن، تخریب، سرطان و یا حتی کنترل دولتهای خاورمیانه استفاده می‌شود. سوریه به مراتب بیشترین اهمیت را برای سپاه پاسداران دارد و فکر می‌کنم حضورشان در آنجا بیشترین خطرات را برای آنها دارد. بر اساس اغلب تخمین‌ها امروز بین ۱۰تا ۱۲هزار نیروی (رژیم) ایران در سوریه وجود دارد و این تعداد به ۵۰، ۶۰و تا ۷۰هزار نفر می‌رسد اگر که نیروهای شبه‌نظامی پاکستانی، افغانی و حتی عراقی را اضافه کنید. بر اساس این آمار بین ۳۰تا ۶۰میلیارد دلار از طرف سپاه پاسداران برای جنگ در سوریه هزینه شده است.. قاسم سلیمانی معتقد است که سپاه پاسداران در یک دهه اخیر به موقعیت‌های زیادی دست پیدا کرده، اما آنها در حال حاضر با وضعیتی در کشورشان روبه‌رو شدند که قبلاً هیچ‌گاه با آن مواجه نبودند. میزان تلفات حداقل شامل ۲۰۰۰نیروی (رژیم) ایران و در کل ۴۰۰۰ از نیروهای سپاه پاسداران است. منابع قابل توجهی خرج شده است. (رژیم) ایران معمولاً یک بودجه نظامی دارد که سالانه ۱۶میلیارد است و بسیار، بسیار بیشتر از آن صرف جنگ در سوریه شده است.

برای این فرصت از شما متشکرم.

 

محمد سولامی، رئیس مؤسسه بینالمللی مطالعات ایران

بگذارید اول از همه بگویم ما حضور سپاه پاسداران را در مرزمان نمی‌خواهیم. بنابراین فکر می‌کنم خیلی مهم است که ما مسائل در منطقه را بررسی کنیم. بگذارید بگویم تروریسم و فرقه‌گرایی عناصری هستند که رژیم ایران از طریق آنها نفس می‌کشد. همان‌طور که ما در خاورمیانه از سپاه پاسداران و نیروی قدس رنج می‌بریم، مردم ایران در داخل ایران از بسیجی‌ها رنج می‌کشند.

ما هم‌اکنون آنها را در خیابانهای ایران، حین تظاهراتها می‌بینیم که تلاش دارند علیه مردم دست به اقدام بزنند و آنها را سرکوب کنند. این بسیار مهم است. سپاه پاسداران حداقل ۴۰درصد از اقتصاد ایران را کنترل می‌کند. رژیم ایران ادعا می‌کند از این شبه‌‌نظامیان علیه داعش، القاعده و گروه‌های دیگر برای فشار آوردن بر روی آنها استفاده می‌کند. اما اینها واقعیت ندارد، زیرا سپاه پاسداران (رژیم) ایران، نظام سیاسی در ایران قبل از این‌که این گرو‌ه‌ها ظاهر شوند به‌وجود آمده بودند. برای مقابله با استراتژی آنها، ما باید استراتژی خودمان را ایجاد کنیم تا استراتژی آنها را مهار کنیم و پس بزنیم. فکر می‌کنم ما سه یا چهار پیشنهاد اصلی داریم. اول برخورد قانونی از طریق سازمانهای بین‌المللی و منطقه‌یی. این بسیار مهم است، ما باید مسائل حقوقی را در سازمانهای مختلف بین‌المللی علیه نظام سیاسی ایران، به‌ویژه در مورد سپاه پاسداران مطرح کنیم. دوم مقابله اقتصادی و ما می‌دانیم که سپاه پاسداران دارای تعداد بسیاری از شرکتهای بین‌المللی با نام‌های مختلف است، گاهی اوقات یا بیشتر اوقات با نام‌های غیرنظامی. شما نمی‌توانید آنها را شناسایی کنید یا در مورد آنها بدانید، زیرا فعالیت‌هایشان، جایی ثبت نشده است. بنابراین فکر می‌کنم ما باید شرکتهایی را که با سپاه پاسداران کار می‌کنند شناسایی کنیم و دیگر با آنها مراودات اقتصادی نداشته باشیم. به نظر من باید یک تعریف از تروریست داشته باشیم. هر گروهی که در این تعریف بگنجد و مشخصات آنها را داشته باشد، باید با آن جنگید، چه داعش باشد و چه نیروی قدس؛ در غیراین صورت ما هیچ‌وقت از دست این گروهها خلاص نخواهیم شد؛ این بسیار مهم است. پیشنهاد چهارم این است که بین دولتها و سازمانهای اطلاعاتی آنها، همکاری و تبادل اطلاعات در مورد فعالیت‌های رژیم ایران و نهادهای سپاه پاسداران داشته باشیم. اگر ما ایده‌ها و اطلاعات خود را مبادله نکنیم، نمی‌توانیم رژیم ایران را پس بزنیم و از دست سپاه پاسداران و فعالیت‌هایش خلاص بشویم. من فکر می‌کنم اینها مهم‌ترین ایده‌هاست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8fdf17d-728f-4ee5-81a2-9ff6ed09091e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات