728 x 90

قسم حضرت عباس روحانی و دم خروس نوبخت

آخوند روحانی: «هدفشان این بود که جلوی صادرات نفت ما رو بگیرند، من می‌خوام به صراحت به مردم ما بگم که صادرات نفت ما بعد از ۱۳آبان به‌مراتب بهتر‌ شده قبل از ۱۳آبان، گزارش امروز وزارت نفت وزیر نفت هم امیدوار کننده بود».(روحانی در نشست سران قوا - ۲۰آذر)

این ادعای حسن روحانی این موضوع را به ذهن می‌آورد که چرا زودتر از آمریکا نخواسته‌اند که نفت‌شان را تحریم کند، تا وضعیت بهتر‌ شود! اجازه بدهید نگاهی به این موضوع بیاندازیم.

چند روز بعد از این موضع‌گیری، روحانی، کمی از این موضع پایین آمد و «مشکلات جزئی» را به‌رسمیت شناخت.

حسن روحانی:‌ «در ۹ماهه گذشته تراز تجاری ما در صادرات غیرنفتی مثبت است و ۷۵۰میلیون دلار تراز ما مثبت است... من تو همین جلسه دولت از وزیر نفت سؤال کردم بحمدالله فروش نفت ما به همان صورتی که مدنظر ما بوده داره ادامه پیدا می‌کنه و حالا مشکلات جزیی هست که قابل حله، یک مشکلی ایشون داشتند که انشاالله همین امروز با آن مشکل را حل می‌کنیم و این هم برای مردم ما باید روشن باشه که به هیچ عنوان آمریکایی‌ها به اهداف‌شان در زمینه جلوگیری از صادرات نفت ایران و یا میعانات و یا گاز و یا فرآورده موفق نخواهد شد.(شبکه خبر رژیم ۱۲دی ۹۷ - سخنان روحانی در جلسه هیات دولت)

اما محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه آخوند روحانی حرفی زد که به‌کلی ناقض حرف‌های رئیسش بود.

نوبخت به خبرگزاری ایسنا گفت:‌

«کشور با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، در حوزه صادرات نفتی به‌شدت دچار مشکل هستیم، نه تنها با مشکل مقدارِ کمِ فروش نفت مواجه‌ایم بلکه امکان انتقال ارز حاصل از فروش نفت به داخل کشور را نیز نداشته یا به سختی انجام می‌شود».

نوبخت شکوه سرداد که: برای صادرات نفت مجبوریم که از کشتی استفاده کنیم، اما کشتیرانی ما نیز تحریم است این در حالی است اگر کشتی نیز برای صادرات نفت پیدا کنیم باید کشتی را بیمه کنیم اما بیمه‌های ما نیز تحریم هستند.(خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۸دی‌ ۱۳۹۷)

 

علاوه بر کاهش میزان صادرات نفت رژیم ایران، قیمت نفت هم افت زیادی داشت، به‌طوری‌که قیمت نفت ایران در ماه دسامبر ۲۰۱۸ نسبت به نوامبر ۲۰۱۸ بیش از ۱۳درصد کاهش داشت و به زیر ۵۵دلار رسید. این یک ضربه‌ٔ جدی به این رژیم بود.

اوپک، در گزارش روز پنجشنبه ۲۷دی خود که در سایت رسمی خود منتشر کرد، می‌گوید تولید نفت ایران در ماه دسامبر ۲۰۱۸ نسبت به ماه قبل از آن ۱۵۹هزار بشکه و نسبت به متوسط تولید سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون و ۵۰هزار بشکه کاهش یافته است.

آگاهان بازار نفت می‌گویند، صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه تنزل کرده است.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، گفت: «کشورهایی که برای واردات نفت ایران از آمریکا معافیت گرفته‌اند حاضر نیستند یک بشکه بیشتر از معافیتی که گرفته‌اند از ایران نفت خریداری کنند».(سایت حکومتی دنیای اقتصاد ۱۶دی ۱۳۹۷)

با این اوضاع دوباره باید به حرف حسن روحانی کمی فکر کنیم، که اوضاع صادرات نفت از قبل از تحریم‌های آمریکا بهتر‌ شده است، راستی این میزان از دروغ جایی سراغ دارید؟

یک رهنمود عملی هم برای روحانی و کابینه‌اش داریم که دروغها را با هم هماهنگ کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b2fa9e40-f494-4c31-b4ff-e28e7c304801"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات