728 x 90

عفو بین‌الملل: یک گروگان در معرض اعدام!

احمدرضا جلالی
احمدرضا جلالی

خبرگزاری فرانسه (۲۹ اردیبهشت) با درج مطلبی از عفو بین‌الملل نوشت: شهروند سوئد در معرض اعدام ایران یک «گروگان» است

خبرگزاری فرانسه گفت: عفو بین‌الملل روز پنجشنبه اعلام کرد، یک شهروند ایرانی-سوئدی که در ایران با اعدام قریب‌الوقوع مواجه است، به‌عنوان گروگان توسط تهران نگه داشته شده تا بلژیک و سوئد را مجبور به دادن امتیاز در دو مورد مربوط به مقامات سابق ایران کند.

احمدرضا جلالی در سال۲۰۱۷ به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد. این اتهامات توسط استکهلم و حامیان وی رد شده‌اند. رسانه‌های ایران گفته‌اند که او ممکن است تا ۲۱مه در حکمی که مقامات بارها بر اجرای آن تأکید کرده‌اند، به‌دار آویخته شود.

عفو بین‌الملل گفت، «شواهد زیاد نشان می‌دهد که مقامات ایرانی جلالی را گروگان نگه می‌دارند و تهدید به اعدام می‌کنند تا اشخاص ثالث را مجبور به تعویض او با مقامات سابق ایرانی محکوم یا در حال محاکمه در خارج از کشور کنند، و هم‌چنین از پیگرد قانونی مقامات ایرانی در آینده خودداری کنند».

در یک پرونده بی‌سابقه، دادگاه سوئد حمید نوری، یکی از مقامات سابق زندان را به اتهام دست داشتن در قتل‌عام در زندانهای ایران در سال۱۹۸۸ محاکمه می‌کند و قرار است حکم وی در ۱۴ژوئیه صادر شود.

نوری که در نوامبر ۲۰۱۹ در سوئد دستگیر شد، بر اساس اصل صلاحیت قضایی جهانی محاکمه می‌شود که به دولتها اجازه می‌دهد جرایم جدی را که در خارج از کشور انجام شده است، بررسی کنند.

 

در همین حال، اسدالله اسدی، دیپلمات سابق ایرانی، به‌دلیل نقش داشتن در حمله بمب‌گذاری خنثی شده در سال۲۰۱۸ در فرانسه علیه نشست یک گروه مخالف تبعیدی، در بلژیک در حال گذراندن یک حکم زندان ۲۰ساله است.

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد، جلالی قبل از دستگیری، یک پروفسور مهمان در پزشکی بلایا در دانشگاه وری بروکسل Vrije Universiteit Brusse، یک دانشگاه تحقیقاتی در بروکسل بود. او در آوریل ۲۰۱۶ در ایران بازداشت شد.

دیانا التاهاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان غیردولتی مستقر در لندن گفت: «مقامات ایرانی از زندگی احمدرضا جلالی به‌عنوان یک مهره در یک بازی سیاسی بی‌رحمانه استفاده می‌کنند و تهدیدهای خود را برای اعدام او در انتقام از برآورده نشدن خواسته‌هایشان تشدید می‌کنند».

وی افزود: «مقامات در تلاش هستند تا مسیر عدالت در سوئد و بلژیک را منحرف کنند و باید به‌دلیل جرم گروگان‌گیری مورد تحقیق قرار گیرند».

عفو بین‌الملل اعلام کرد که حداقل از اواخر سال۲۰۲۰، مقامات ایرانی سرنوشت جلالی را به‌دنبال یک «معامله» با بلژیک برای مبادله او با اسدی و در سوئد با نوری «مشروط» کرده‌اند.

بیش از ۱۲شهروند غربی در ایران نگهداری می‌شوند که به‌گفته فعالان، سیاست گروگان‌گیری با هدف گرفتن امتیاز از غرب است. دو شهروند فرانسوی دیگر در اوایل ماه جاری بازداشت شدند...

 

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد که پرونده جلالی «در شرایطی است که مقامات ایرانی با الگوی مستند و طولانی‌مدت هدف قرار دادن اتباع دوگانه و خارجی برای بازداشت خودسرانه، و استفاده از آنها برای «اهرم‌های دیپلماتیک» یا «به‌عنوان ابزاری برای فشار بر دولتهای خارجی» هستند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6207d1b4-be23-4920-8556-f402bafd0edf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات