728 x 90

عفو بین‌الملل: لایحه حجاب اجباری در ایران یک تجاوز نفرت‌انگیز به حقوق زنان و دختران

قیام سراسری مردم ایران در ۱۴۰۱
قیام سراسری مردم ایران در ۱۴۰۱

سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل روز ۳۰شهریور در بیانیه‌یی تصویب لایحه حجاب اجباری توسط مجلس آخوندی، آنرا یک تجاوز نفرت‌انگیز به حقوق زنان و دختران دانست.

دیانا الطحاوی Diana Eltahawy، معاون منطقه‌یی عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا، در واکنش به این خبر که مجلس رژیم لایحه جدیدی را تصویب کرده است که مجازاتهای شدیدتری را در رابطه با نقض حقوق زنان و دختران و هم‌چنین افزایش مجازاتهای زندان و جریمه برای سرپیچی از قوانین تحقیر‌آمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری ایران اعمال می‌کند، گفت: این لایحه یک حمله نفرت‌انگیز به حقوق‌بشر زنان و دختران است که خشونت و تبعیض علیه آنها را در ایران بیشتر می‌کند. اگر این لایحه توسط شورای نگهبان تصویب شود، نظارت خفه کننده بر نهادهای زنان را تشدید خواهد کرد و بازوهای مختلف سیاسی، امنیتی و اداری جمهوری اسلامی را ملزم به رعایت وسواسی قوانین حجاب اجباری و کنترل زندگی زنان و دختران خواهد کرد.

مقامات رژیم ایران مجازات زنان و دخترانی را که ادعای حقوق‌بشر خود را برای آزادی بیان، مذهب، اعتقاد و استقلال بدنی دارند، دو برابر می‌کنند. این حمله همه‌جانبه بخشی از تلاشهای مداوم مقامات برای درهم شکستن روح مقاومت در میان کسانی است که جرأت کردند در برابر دهه‌ها سرکوب و نابرابری ایستادگی کنند.

عفو بین‌الملل در ادامه افزود: دولتها باید فوراً از مقامهای رژیم ایران بخواهند که این لایحه را لغو کنند و تمام قوانین و مقررات اجباری و تبعیض‌آمیز را لغو کنند. آنها هم‌چنین باید مسیرهای قانونی را در سطح بین‌المللی دنبال کنند تا رژیم ایران را برای دستور، برنامه‌ریزی و ارتکاب چنین نقض گسترده و سیستماتیک علیه زنان و دختران مورد حسابرسی قرار بدهند... .

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0759622b-0632-4af2-8453-46d45c7ac2df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات