728 x 90

عفو بین‌الملل: رژیم ایران هم‌چنان در صدر کشورهای اجرا کننده‌ اعدام باقی ماند

عفو بین‌الملل - رژیم ایران رتبه ۲ اعدامهای سال ۲۰۱۹ در جهان
عفو بین‌الملل - رژیم ایران رتبه ۲ اعدامهای سال ۲۰۱۹ در جهان

سازمان عفو بین‌الملل، در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در جهان که روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه منتشر شد،با انتشار گزارشی درباره اعدامها در جهان، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ میلادی دست‌کم ۶۵۷تن در جهان اعدام شدند.

رژیم ایران در سال گذشته میلادی برای چندمین سال متوالی، دومین کشور جهان از نظر آمار بالای اعدام‌ بود و ۳۸درصد کل اعدامها در جهان در پرونده رژیم به ثبت رسیده است.

 

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل رژیم آخوندی در سال گذشته میلادی در ایران ۲۵۱نفر اعدام کرد و ۱۳تن  در ملأعام به‌دار آویخته شدند، اقدامی که مورد انتقاد جامعه جهانی است به این دلیل که مدافعان حقوق‌بشر می‌گویند خشونت را در جامعه ترویج می‌کند و علاوه بر آن ظلمی مضاعف به خانواده فرد متهم محسوب می‌شود.

 

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است رژیم ایران یکی از معدود کشورهایی است که به اعدام کودکان ادامه می‌دهد. دست‌کم چهار محکوم نوجوان در سال گذشته میلادی اعدام شدند، افرادی که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند و اعدام آنان ناقض کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودکان است، کنوانسیونی که ایران هم از سال ۱۳۷۲ به آن پیوسته است.

 

دو تن از آنان به‌نام‌های مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت که در زمان بازداشت ۱۵سال داشتند در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند. به‌گفته عفو بین‌الملل، این دو مجرم نوجوان پس از یک محاکمه ناعادلانه به اعدام محکوم شدند. و اجساد آنها نشان می‌داد که قبل از اعدام شلاق خورده‌اند.

امیرعلی شادابی در زندان میناب و تورج قاسمی هم دو تن دیگر بودند که در زندان شهرستان نور اعدام شدند. این دو نیز در زمان دستگیری ۱۷ سال داشتند.

همچنین  عفو بین‌الملل در گزارش خود به اعدام دو شهروند در استان خوزستان به نام‌های عبدالله کرم‌الله‌چعب و قاسم عبدالله اشاره کرده و نوشته است این افراد شش ماه در سلول انفرادی محبوس بودند، تحت فشار و شکنجه علیه خود اعتراف کردند و بر اساس این اعترافات به «محاربه» متهم و در یک روند دادرسی «ناعادلانه» به اعدام محکوم شدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0cb197ce-0667-4e9c-bdb4-b4dc8d06aeb7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات