728 x 90

شانزدهمین روز جنگ غزه - خبرگزاری وفا: در جریان جنگ در غزه بیش از ۱۶۰۰کودک جان‌باخته‌اند

کشته شدن کودکان در غزه
کشته شدن کودکان در غزه

اخبار شانزدهمین روز جنگ اسراییل و غزه در این صفحه به روز می‌شود...

 

روز یکشنبه ارتش اسراییل اعلام کرد از آغاز جنگ اخیر با حماس تاکنون ۳۰۷تن از نیروهای این ارتش کشته و ۲۱۲تن توسط حماس اسیر شده‌اند.

روز شنبه ۲۹مهر ۱۴۰۲ سازمان ملل‌متحد با استناد به آمار وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد بیش از ۶۰درصد کشته‌شدگان در نوار غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. ملل‌متحد هم‌چنین با استناد به گزارشات وزارت بهداشت فلسطین گزارش داد ۴۲درصد کل واحدهای مسکونی در غزه یا تخریب شده و یا آسیب دیده‌اند

 

تلویزیون الحدث روز یکشنبه خبر داد پس از ورود ۲۰کامیون کمکهای اولیه به غزه، روز یکشنبه ۱۷کامیون دیگر حامل مواد و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی اجازه عبور از گذرگاه رفح بسوی غزه را دریافت کردند.

وزارت بهداشت فلسطین گفت در بمباران شب گذشته اسراییل، دست کم ۵۵تن کشته شده‌اند.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: تعداد کشته‌ها در غزه و ساحل غربی۴۴۷۳تن و تعداد مجروحان بیش از ۱۵۴۰۰تن است

خبرگزاری فلسطینی وفا هم‌چنین خبر داد در جریان بمباران مسجد انصار در اردوگاه جنین در کرانه غربی، دو تن جان خود را از دست دادند. این منبع هم‌چنین افزود در حمله سربازان اسراییلی به شهر قباطیه در جنین نیز سه نفر کشته شدند.

 

به‌گزارش خبرگزاری وفا، انجمن بین‌المللی دفاع از کودکان-فلسطین اعلام کرد که در جریان جنگ در غزه از هفتم اکتبر، بیش از ۱۶۰۰کودک جان‌باخته‌اند.

بنا‌به‌این گزارش، به‌طور میانگین هر روز از شروع جنگ، ۱۲۰کودک فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند.

 

بنا‌به گزارش رویترز هواپیماهای اسراییلی روز یکشنبه ۳۰مهر چند آپارتمان مسکونی در مجاورت بیمارستان شفا در مرکز شهر غزه را هدف قرار دادند. در این حمله تعدادی از ساکنان این اماکن کشته و ساختمانهای مسکونی تخریب شدند.

این منبع افزود: به‌دنبال درگیری شب گذشته میان فلسطینیان و سربازان اسراییل در کرانه غربی در شهرهای نابلس و طوباس دو جوان فلسطینی کشته و دست کم ۱۲تن مجروح شدند.

 

به گزارش تلویزیون العربیه ارتش اسراییل گفت: در بمبارانهای شنبه شب در غزه، معاون فرمانده یگانهای موشکی حماس در غزه را به‌قتل رسانده است. این منبع هم‌چنین گفت حماس روز یکشنبه منطقه عسقلان و مناطق مرکزی اسراییل را هدف موشک‌باران خود قرار داده است.

العربیه افزود: روز شنبه وزارت دفاع اسراییل با توزیع اخطاریه‌یی بار دیگر از ساکنان غزه خواست به سمت وادی غزه در جنوب بروند. ساعاتی بعد ارتش اسراییل اعلام کرد حمله به غزه ادامه خواهد داشت و عملیات نظامی تشدید خواهد شد

این منبع به‌نقل از سخنگوی ارتش اسراییل می‌افزاید: حزب‌الله و رژیم ایران می‌خواهند جنگ را به لبنان بکشانند. دولت لبنان باید به این سؤال پاسخ دهد آیا واقعاً حاضر است استقلال و سرنوشت کشور خود را به‌خاطر حزب‌الله مخدوش کند و به خطر بیندازد؟

 

روز شنبه ۲۹مهر وزیر دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد که ارتش این کشور سیستم دفاعی ضدموشکهای بالستیک را در خاورمیانه مستقر می‌کند.

لوید آستین نوشت: «به‌دنبال گفتگوهای فشرده با پرزیدنت بایدن دربارهٔ افزایش اخیر تنش توسط (رژیم) ایران در سراسر خاورمیانه، امروز من دستور مجموعهٔ اقدامات افزوده‌یی را برای تقویت موقعیت وزارت دفاع در خاورمیانه صادر می‌کنم».

 

رسانه‌های خبری گزارشها و تصاویر دردناکی را از درد و رنج کودکان فلسطینی در غزه و سایر مناطق فلسطین منتشر می‌کنند و می‌گویند که کودکان، اصلی‌ترین قربانیان این جنگ هستند.

دنی گلنرایت رئیس انجمن «کودکان را نجات بدهید» در کانادا گفت که در غزه هر ۱۵دقیقه، یک کودک جان می‌بازد. او به‌آتش‌بس فوری برای رسیدن کمکهای بشردوستان به غزه فراخوان داد.

(سی‌بی‌سی ۳۰مهر)

 

خبرگزاری وفا تصویری از انتقال کودکان مجروح به بیمارستان ناصر در خان یونس پخش کرد.

 

یک دختر بچهٔ فلسطینی در مصاحبه‌یی وضعیت زندگی خود و خانواده‌اش در غزه را تشریح کرد:

ژانا کجا زندگی می‌کنی؟

در غزه.

در چند روز اخیر وضعیت غزه چه‌طور بوده؟

خیلی خوب نبوده.

چه اتفاقی افتاده؟

صبح و شب بمبارانهای زیادی هست و خانهٔ ما می‌لرزد. وقتی می‌لرزد، گویی رفته‌رفته دارد فرو می‌ریزد. ما صداهای بلندی می‌شنویم، من می‌ترسم و مادرم همهٔ ما را در آغوش می‌گیرد تا از ما حفاظت کند. ما کودک هستیم و درست نیست که این کار با کودکان صورت بگیرد. ما خانواده هستیم.

همیشه همین‌طور است؟

همواره همین طور است.

دیروز چه اتفاقی افتاد؟ وقتی مجبور شدید فرار کنید و بروید؟

خیلی خوب نبود.

ترسیده بودی؟

بله.

آیا الآن در خانهٔ خودتان هستید؟

نه.

چه احساسی داری؟

واقعاً دلم برای خانه‌مان تنگ شده ولی نمی‌توانم به‌آنجا بروم. بمبارانهای زیادی هست.

(میدل‌ایست آی: ۲۹مهر)

 

در شبکه‌های اجتماعی نیز، کاربران و انجمنهای حقوق‌بشری تصاویر تکان‌دهنده‌یی را از رنج کودکان فلسطینی منتشر می‌کنند.

یک نمونهٴ آن‌که روز یکشنبه منتشر شد مربوط به کودکی به‌نام «خالد الناجی» است که همهٔ اعضای خانواده‌اش در بمباران غزه در همین روز جان‌باخته و او در برابر اجسادشان با آنها وداع می‌کند.

 

در کلیپ دیگری که روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، یکی از خبرنگاران در غزه دو کودک خردسال مجروح را از منطقه‌یی که تحت بمباران بوده، خارج می‌کند.

 

سی.ان.ان گزارش داد: «برخی از والدین غزه اسامی کودکانشان را روی پای آنها می‌نویسند تا در صورت جان‌باختن خودشان یا کودکان، آنها قابل شناسایی باشند...

تصاویر منتشر شده در این رابطه، از بیمارستان شهدای الاقصی در دیر البلح در مرکز غزه است که در شب شنبه به یکشنبه توسط اسراییل مورد حمله هوایی قرار گرفت».

 

 

دیلی میل ۲۹مهر: وزیر اقتصاد اسراییل در مصاحبه اختصاصی می‌گوید در صورت پیوستن حزب‌الله به جنگ باید «سر مار» را در ایران قطع کرد. آیت‌الله‌های ایران از روی زمین محو خواهند شد.

در ادامهٔ کمکهای قطره‌ای پس از ورود ۲۰کامیون کمکهای اولیه به غزه روز یکشنبه ۱۷کامیون دیگر اجازه عبور از گذرگاه رفح را دریافت کردند

آمار جدید وزارت بهداشت فلسطین: کشته‌ها در غزه و ساحل غربی۴۴۷۳ نفر، مجروحان بیش از ۱۵هزار و ۴۰۰نفر در بمباران شنبه شب دستکم ۵۵تن کشته شدند.

آسوشیتدپرس: بر اثر حملات اسراییل در نزدیکی یک مدرسه سازمان ملل‌متحد، چندین ساختمان مسکونی تخریب و ۷نفر کشته و ۴۰نفر دیگر زخمی شدند.

پزشکان بدون مرز گفتند سیستم مراقبتهای بهداشتی غزه در معرض فروپاشی است.

استمرار تظاهرات در کشورهای عربی و کشورهای مختلف جهان

یورونیوز ۲۹مهر: تظاهرات در مرکز لندن در حمایت از مردم فلسطین، پلیس لندن تخمین زده است که تا ساعت دو بعدازظهر شنبه ۱۰۰هزار نفر به این راهپیمایی ملحق شدند.

 

شانزدهمین روز جنگ غزه - استقرار سامانه دفاع ضدموشکی تاد و موشکهای پاتریوت برای خاورمیانه توسط آمریکا
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که با توجه به حملات اخیر شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سراسر خاورمیانه و تشدید تنش‌هایی که در اسراییل مشاهده کرده‌ایم، موقعیت دفاعی ایالات متحده در منطقه را پس از تنشهای اخیر توسط ایران و نیروهای نیابتی آن تقویت خواهد کرد. ارتش ایالات متحده یک آتشبار دفاعی در ارتفاع بالا (THAAD) را به‌عنوان پایانه و هم‌چنین چندین آتشباری موشکی زمین به هوای پاتریوت برای خاورمیانه مستقر خواهد کرد. او هم‌چنین اظهار داشت که نیروهای افزوده اکنون در وضعیت آماده‌سازی برای استقرار قرار گرفته‌اند.
دو منبع ارتش گفتند، موشکهای کاتیوشا روز یکشنبه پایگاه هوایی عین الاسد را که میزبان نیروهای آمریکایی و دیگر بین‌المللی در غرب عراق است، هدف قرار داد و یک انفجار در داخل پایگاه شنیده شد.
نگرانی‌ها در مورد خطر درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه ناشی از جنگ اسراییل و حماس در روز یکشنبه با ارسال تجهیزات نظامی بیشتر ایالات متحده به منطقه در حالی که اسراییل اهدافی در غزه و حامیان حماس در لبنان و سوریه را هدف قرار داد، افزایش یافت.
فلسطینی‌ها گفتند که هشدارهای جدیدی از ارتش اسراییل برای حرکت از شمال غزه به جنوب نوار دریافت کرده‌اند، با این هشدار که در صورت ماندن در این نوار، می‌توان آنها را به‌عنوان طرفدار یک سازمان تروریستی محسوب کرد.
سخنگوی ارتش اسراییل روز یکشنبه گفت که اسراییل گروگان‌گیری ۲۱۲نفر در غزه را تأیید کرده است و افزود که حملات شبانه اسراییل دهها مبارز فلسطینی از جمله معاون رئیس نیروهای موشکی حماس را کشته است.
 

 

خبرگزاری رویترز یکشنبه ۳۰مهر گزارش داد: وزارت بهداشت فلسطین روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی پنجمین فلسطینی را طی شب گذشته در کرانه باختری کشتند و تعداد کشته‌شدگان در ساحل غربی [ منطقه تحت کنترل محمود عباس] از زمان آغاز جنگ به ۹۰نفر رسید.

خبرگزاری رویترز یکشنبه ۳۰مهر در گزارشی نوشت: اسراییل بامداد روز یکشنبه جنوب غزه را با حملات هوایی مورد حمله قرار داد و گفت که حملات خود را در شمال غزه تشدید خواهد کرد، همزمان واشنگتن در پاسخ به حملات اخیر به سربازان آمریکایی در خاورمیانه متعهد شد دفاع هوایی بیشتری در منطقه خاورمیانه داشته باشد.
رسانه‌های فلسطینی از کشته شدن دست‌کم ۱۱فلسطینی در حمله اسراییل به شهر خان یونس در جنوب غزه طی شب گذشته و حمله اسراییل به شهر رفح در جنوب غزه خبر دادند...
وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام کرد که حملات هوایی و موشکی اسراییل در تلافی حداقل ۴۳۸۵فلسطینی از جمله صدها کودک را به‌شهادت رسانده و بیش از یک میلیون نفر از ۲.۳میلیون نفر در این سرزمین کوچک آواره شده‌اند...

حمله اسراییل به غزه

رویترز روز یکشنبه همچنین گزارش داد: اسراییل در نظر دارد حملات بیشتری به غزه انجام دهد و ایالات متحده قرار است دفاع هوایی را به خاورمیانه اضافه کند.

ایالات متحده گفته است که داراییهای دفاع هوایی بیشتری از جمله سامانه دفاعی منطقه‌یی ترمینال ارتفاع بالا (THAAD) و گردانهای سامانه موشکی دفاع هوایی پاتریوت اضافی را به خاورمیانه خواهد فرستاد و نیروهای بیشتری را آماده خواهد کرد.

 

منابع پزشکی غزه: ۵۰نفر در حمله هوایی اسراییل به جنوب غزه کشته شدند

بر اساس اطلاعات پزشکی غزه، بیش از ۵۰فلسطینی در حملات نیروی هوایی اسراییل در نوار غزه کشته شدند. در ابتدا هیچ تأیید یا بیانیه‌یی رسمی از سوی ارتش اسراییل در مورد این اطلاعات وجود نداشت.

ارتش اسراییل دیروز شنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهرماه) اعلام کرد حملات هدفمند خود به شهر غزه و مراکز تحرکات حماس در شمال منطقه ساحلی را تشدید خواهد کرد. رسانه‌های فلسطینی پیش‌تر از کشته شدن دست‌کم یازده فلسطینی در حمله اسراییل به خان یونس خبر داده بودند. خان یونس در جنوب نوار غزه واقع است.

حمله اسراییل به غزه

خبرگزاری رویترز:
حماس اعلام کرد روز شنبه در پاسخ به حملات هوایی اسراییل به سمت تل آویو راکت شلیک کرده است.

 

سازمان ملل: ۱۳نفر در حمله اسراییل به یک اردوگاه پناهندگان در کرانه باختری کشته شدند.

تازه‌ترین خبر درباره حمله هوایی اسراییل به کرانه باختری بعد از آن منتشر می‌شود که سازمان ملل در خبر جداگانه‌ای از کشته شدن ۱۳نفر خبر داد.

این سازمان (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت گزارش می‌شود که در جریان عملیات نیروهای اسراییلی در اردوگاه پناهندگان نور شمس ۱۳نفر از جمله کودکان کشته شده‌اند.

این آژانس در بیانیه‌یی در روز شنبه گفت که یک سرباز اسراییلی هم کشته و «ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند».

آژانس سازمان ملل گفت که مجبور شده است خدمات خود از جمله مدارس، مراکز بهداشتی و جمع‌آوری زباله را معلق کند.

کرانه باختری که تحت اشغال اسراییل است سکونت‌گاه سه میلیون فلسطینی است.

حمله اسراییل به غزه

آسوشیتدپرس روز ۳۰مهر در گزارشی از آخرین اخبار غزه نوشت:

تظاهرات علیه اقدامات اسراییل در غزه در سراسر منطقه به راه افتاده است و تظاهرات بزرگ روز شنبه در چندین شهر اروپایی و آمریکا برگزار شد.

 

خبرگزاری رویترز: کاروان کمکهای اولیه

دفتر کمکهای بشردوستانه سازمان ملل گفت که حجم کالاهایی که روز شنبه وارد غزه شد [۲۰ کامیون]، تنها ۴درصد از میانگین روزانه واردات به غزه قبل از درگیریها و تنها جزیی از آنچه پس از ۱۳روز محاصره این منطقه شلوغ مورد نیاز بود، می‌باشد.

 

اسرائیل به کرانه باختری حمله کرد. ارتش اسراییل (آی‌دی‌اف) در پستی در حساب انگلیسی خود در شبکه ایکس توضیح داد که هدف حمله در جنین یک مسجد بود.

در این پست آمده است: «اطلاعات تازه آی‌دی‌اف آشکار کرد که از یک مسجد به‌عنوان مرکز فرماندهی برای طراحی و اجرای حملات تروریستی علیه غیرنظامیان استفاده می‌شد».

کرانه باختری تحت اشغال اسراییل منطقه‌یی جدا از نوار غزه است، جایی که آی‌دی‌اف پیش‌تر قول داد حملات را در آن تشدید کند. ارتش اسراییل به ساکنان شهر غزه هشدار داد برای امنیت خود به جنوب بروند.

 

 ۱۴مجتمع سکونت در منطقه شمال اسراییل تخلیه می شوند

بر اساس بیانیه مشترک وزارت دفاع و ارتش اسرائیل، ۱۴جامعه دیگر در شمال اسراییل توسط ارتش اسراییل و اداره ملی مدیریت اضطراری (NEMA) به طرح تخلیه با بودجه دولتی اضافه شدند.

 

آسوشیتدپرس ۳۰مهر:
اسرائیل در امتداد مرز شمالی خود با شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان تبادل آتش کرده است و این نگرانی‌ها را در مورد باز شدن جبهه دوم افزایش داده است. ارتش اسراییل روز شنبه اعلام کرد که در پاسخ به پرتاب موشک و حملات اخیر با موشکهای ضدتانک، به اهداف حزب‌الله در لبنان حمله کرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل در جریان بازدید از مرز گفت: «حزب‌الله تصمیم گرفته است در جنگ شرکت کند و ما برای این کار اعمال هزینه سنگینی [علیه حزب‌الله]‌می‌خواهیم».

حزب‌الله گفت که شش تن از جنگجویان آنها، روز شنبه کشته شدند و شیخ نعیم قاسم، معاون رهبر این گروه، هشدار داد که اسراییل در صورت شروع حمله زمینی به نوار غزه، بهای گزافی خواهد پرداخت.

اسرائیل به اتباع خود در مصر و اردن که دهها سال پیش با آن صلح کردند دستور داد که آنجا را ترک کنند و از سفر به تعدادی از کشورهای عربی و مسلمان از جمله امارات متحده عربی، مراکش و بحرین که در سال ۲۰۲۰ روابط دیپلماتیک گسترده‌یی با اسراییل برقرار کردند، خودداری کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/09d68b22-1097-4112-9cba-a4b3232491cd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات