728 x 90

سی و سومین روز جنگ در غزه و اسراییل - حمله هوایی اسراییل به مواضع نظامی در جنوب سوریه

جنگ در غزه و اسراییل
جنگ در غزه و اسراییل

اخبار و تحولات سی‌وسومین روز جنگ در غزه در این صفحه به‌روز می‌شود.

آخرین اخبار و تحولات جنگ در غزه و اسراییل

دو منبع امنیتی: پهپاد مسلح پایگاه هوایی الحریر میزبان نیروهای آمریکایی در شمال عراق را هدف قرار داد

رسانه دولتی سوریه روز چهارشنبه به‌نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که اسراییل یک حمله هوایی به مواضع نظامی در جنوب سوریه انجام داد که منجر به خسارات مادی شد.

بهداشت جهانی آن‌روا می‌گوید کاروان تدارکات پزشکی این سازمان به بیمارستان الشفا رسید

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل روز چهارشنبه اعلام کرد، موساد آژانس جاسوسی اسرائیل، با همکاری سرویس‌های امنیتی برزیل و سایر آژانس‌های بین‌المللی یک توطئه حمله گروه شبه‌نظامی حزب‌الله تحت حمایت ایران را خنثی کرد.

رجیو (REGEV) مشاور نخست‌وزیر اسرائیل: ما نمی‌خواهیم غزه را دوباره اشغال کنیم

وزارت کشور غزه اعلام کرد که دست کم ۱۹نفر در حمله هوایی اسراییل به خانه‌یی در نزدیکی بیمارستانی در کمپ آوارگان جبلیه در شمال غزه در روز چهارشنبه کشته شدند، زیرا هزاران غیرنظامی برای اجتناب از درگیریهای زمینی شدید اسراییل و حماس به سمت جنوب گریختند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسراییل در یک نشست تلویزیونی روز چهارشنبه گفت: حماس کنترل شمال غزه را از دست داده است، در اینحال هزاران نفر از ساکنان آن به سمت جنوب حرکت کرده‌اند. 

مسئول حقوق‌بشر وزارت‌خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه برای گفتگو در مورد واکنش بشردوستانه غزه، به پاریس، قاهره، مادرید در روز چهارشنبه سفر می‌کند

سه منبع آگاه از تحقیقات به رویترز گفتند پلیس فدرال برزیل روز چهارشنبه ۲نفر را در گروهی که مظنون به تأمین مالی حزب‌الله هستند و ادعا می‌شود که حملات داخلی را آماده می‌کردند و به‌دنبال جذب برزیلی‌ها بودند، دستگیر کرد.

پلیس فدرال در بیانیه‌یی اعلام کرد که دو نفر را به اتهام تروریسم در سائوپائولو دستگیر کرده است که نامی از آنها نبرده است. آنها هم‌چنین حکم جستجو و توقیف را در ایالتهای سائوپائولو، برازیلیا و میناس گرایس را اجرا کردند. در بیانیه پلیس اشاره‌ای به حزب‌الله، یک گروه تحت حمایت ایران در لبنان نشده است.

کاخ‌سفید اعلام کرد که بیش از ۸۰کامیون کمکهای بشردوستانه در ۲۴ساعت گذشته وارد غزه شده است و تقریباً ۵۰۰ تا ۶۰۰ آمریکایی هنوز از غزه خارج نشده‌اند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که تاکنون حدود ۴۰۰نفر را از غزه خارج کرده‌ایم، که با شمارش اعضای خانواده، جمعیتی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰نفر باقی می‌ماند».

کاخ‌سفید می‌گوید توقف‌های بشردوستانه در غزه ممکن است ساعتها یا روزها طول بکشد

کاخ سفید: اشغال غزه توسط اسراییل راه‌حلی بلندمدت برای حکومت پس از مناقشه نیست

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: گذرگاه مرزی رفح به غزه روز چهارشنبه به‌دلیل یک شرایط امنیتی نامشخص بسته شد.

هزاران غیرنظامی فلسطینی روز چهارشنبه در یک راهپیمایی پرمشقت از شمال غزه به‌دنبال پناه بردن از حملات هوایی اسراییل و درگیریهای زمینی شدید بین نیروهای اسراییلی و شبه‌نظامیان حماس بودند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور مجارستان در مقر ناتو گفت که متحدان ناتو برای رسیدن کمکهای بشردوستانه به غزه از توقف‌های بشردوستانه حمایت می‌کنند.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا روز چهارشنبه خواستار توقف قابل‌توجه بشردوستانه در درگیری غزه شد تا امکان آزادی همه گروگانها و ارسال کمکهای کافی برای رفع نیازهای غیرنظامی فراهم شود. ترودو به خبرنگاران گفت: نیازی به توصیف وحشت ندارم. به همین دلیل است که ما خواستار توقف قابل‌توجه بشردوستانه هستیم که به ما امکان می‌دهد همه گروگانهای یهودی را آزاد کنیم و... به تخلیه شهروندان خارجی از غزه ادامه دهیم.

یک مقام ارشد سیاست خارجی روز چهارشنبه گفت که آفریقای جنوبی سفیر اسراییل را احضار می‌کند تا او را توبیخ رسمی کند که به‌طور بالقوه اختلافات بین دو کشور بر سر جنگ غزه را عمیق‌تر خواهد کرد.

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که تعداد غیرنظامیان کشته شده در نوار غزه نشان می‌دهد که به وضوح چیزی در عملیات نظامی اسراییل علیه شبه‌نظامیان فلسطینی حماس وجود دارد که نادرست است.

گوترز در کنفرانس خبری به رویترز گفت: حماس وقتی از سپر انسانی استفاده می‌کند قوانین را نقض می‌کند. از طرف دیگر وقتی به تعداد غیرنظامیانی که در عملیات نظامی کشته شده‌اند نگاه کنیم، چیزی هست که آشکارا اشتباه است. 

گوترز گفت: «هم‌چنین مهم است که به اسراییل بفهمانیم که دیدن هر روز تصویر وحشتناک نیازهای بشردوستانه مردم فلسطین در تضاد با منافع اسراییل است».

 

خبرگزاری فرانسه

یک ناظر جنگ اعلام کرد که دز حملات هوایی اسراییل روز چهارشنبه ۳شبه‌نظامی طرفدار ایران را هنگام حمله به سایت‌های متعلق به گروه قدرتمند حزب‌الله لبنان در نزدیکی دمشق، کشته شدند.

شورشیان حوثی یمن روز چهارشنبه مدعی شدند که یک پهپاد آمریکایی را در سواحل این کشور در شبه جزیره عربستان سرنگون کرده‌اند و گفتند که این پهپاد برای حمایت از اسراییل مستقر شده بود.

 

 

 

خبرگزاری وفا: سربازان اسراییلی بامداد چهارشنبه با حمله به کرانه غربی ۵۵زن و مرد فلسطینی را دستگیر کردند.

وزارت بهداشت فلسطین آمار کشته‌های غزه را تاکنون۱۰هزار و ۵۶۹نفر و مجروحان را بیش از ۲۵هزار نفر اعلام کرد.

اورشلیم پست: فرمانده فرماندهی جنوب ارتش اسراییل گفت این یک جنگ پیچیده و سخت است و متأسفانه هزینه‌هایی در بر دارد.

رویترز: در عملیات شناسایی تونلها، از رباتها و سگهای موادیاب برای تعیین محل ورودی تونلها و هم‌چنین کاوش در مناطق داخل آنها قبل از ورود کماندوهای متخصص واحد نخبه مهندسی رزمی استفاده می‌شود.

العربیه: جنگ بین اسراییل و گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه در دومین ماه خود در حالی ادامه دارد که هیچ نشانه‌‌ای از آتش‌بس یا اجرای آتش‌بس موقت بشردوستانه دیده نمی‌شود

رویترز: رسانه‌های فلسطینی می‌گویند شبه‌نظامیان حماس با نیروهای اسراییلی در نزدیکی اردوگاه آوارگان الشاطئ می‌جنگند

جنگنده‌های ارتش اسراییل در پاسخ به تیراندازی از لبنان در اوایل چهارشنبه، اهداف حزب‌الله را هدف قرار دادند و یک مجتمع تسلیحاتی، پستهای پرتاب، زیرساختهای فرماندهی ترور و چندین سایت حزب‌الله را منهدم کردند

به‌گزارش رسانه‌های محلی ایالت ایلینوی آمریکا، در شهر اونستون گروهی از معترضان حامی فلسطین بخشی از بولوار ریدج را مسدود کردند

خبرگزاری فرانسه: ایلی کوهن، وزیر خارجه اسراییل روز چهارشنبه به قانونگذاران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: جنگ اسراییل برای محو حماس در غزه جنگ جهان آزاد است

بیانیه وزارت‌خارجه ژاپن: رژیم ایران هرگز نباید سلاح هسته‌یی تولید کند. رژیم ایران باید تشدید بی‌وقفه برنامه هسته‌یی خود را که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و به‌طور خطرناکی آن را به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات اتمی نزدیک می‌کند، متوقف کند

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین: اوکراین با موفقیت اولین گروه شامل ۴۳شهروند اوکراینی را از غزه خارج کرده است. آنها اکنون در مصر در امنیت به‌سر می‌برند. اوکراین هم‌چنین به خارج‌کردن ۳۶شهروند اهل مولداوی کمک کرده است

 

خبرگزاری رویترز ۱۷آبان:

هلال احمر فلسطین در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی X گفت بیمارستان قدس غزه با کمبود شدید سوخت مواجه است و انتظار می‌رود که سوخت روز چهارشنبه تمام شود.

وزرای خارجه گروه ۷ روز چهارشنبه خواستار توقف‌های بشردوستانه در جنگ اسراییل و حماس برای کمک و کمک به آزادی گروگانها شدند و به‌دنبال بازگشت به روند صلح گسترده‌تر بودند.

در بیانیه جی۷ آمده است که اعضای گروه ۷ متعهد به آماده‌سازی راه‌حل‌های بلندمدت برای غزه و بازگشت به روند صلح گسترده‌تر در مناقشه اسراییل و فلسطین در راستای پارامترهای مورد توافق بین‌المللی هستند. وزیران این دیدگاه را به اشتراک گذاشتند که راه‌حل دو کشوری تنها راه برای صلح عادلانه، پایدار و مطمئن باقی می‌ماند.

وزیران خارجه جی۷ که در توکیو گردهم آمده‌اند برای یک توقف بشردوستانه در جنگ غزه و برای یک پروسه صلح فراخواندند

بنا‌به گزارش مقامات بهداشت؛ طی یک حمله هوایی در روز چهارشنبه به کمپ پناهجویان نصیرات در مرکز غزه دو نفر کشته شدند

ارتش اسراییل روز چهارشنبه اعلام کرد که حملات هوایی به نوار غزه باعث کشته شدن یک سازنده تسلیحات حماس و چندین جنگجو شد.

رسانه‌های فلسطینی از درگیری بین شبه‌نظامیان و نیروهای اسراییلی در نزدیکی اردوگاه آوارگان الشطی (ساحل) در شهر غزه خبر دادند. شاخه مسلح حماس، گردانهای عزالدین قسام، اعلام کرد که جنگنده‌های آن یک تانک اسراییلی را در شهر غزه منهدم کردند.

اسرائیلی‌ها نگران هستند که عملیات نظامی ممکن است گروگانها را که گمان می‌رود در تونل‌ها نگهداری می‌شوند، به خطر بیاندازد. اسراییل می‌گوید تا زمانی که گروگانها آزاد نشوند، با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. حماس می‌گوید تا زمانی که غزه مورد حمله قرار می‌گیرد، جنگ را متوقف نخواهد کرد.

اسرائیل تاکنون درباره برنامه‌های بلندمدت خود در صورت دستیابی به هدف اعلام شده خود برای شکست حماس مبهم بوده است. نتانیاهو روز سه‌شنبه گفت اسراییل به‌دنبال مسئولیت امنیتی غزه برای مدت نامحدود پس از جنگ خواهد بود.

وزارت بهداشت در غزه تحت کنترل حماس روز چهارشنبه اعلام کرد که حداقل ۱۰۵۶۹ فلسطینی از جمله ۴۳۲۴ کودک در حملات اسراییل به غزه از هفتم اکتبر تاکنون کشته و ۲۶۴۵۷ زخمی شده‌اند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه با تأکید بر حمایت بریتانیا از راه‌حل دو کشوری گفت که حرکت به سمت رهبری صلح‌طلب در فلسطین مطلوب‌ترین نتیجه در مناقشه اسراییل و حماس است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که اسراییل نمی‌تواند غزه را اداره کند، اما ممکن است یک دوره انتقالی پس از پایان درگیری فعلی وجود داشته باشد. بلینکن پس از نشست وزرای خارجه G۷ در توکیو به خبرنگاران گفت: غزه نمی‌تواند توسط حماس ادامه یابد. این به‌سادگی باعث تکرار ۷اکتبر می‌شود... هم‌چنین واضح است که اسراییل نمی‌تواند غزه را اشغال کند. 

خبرگزاری فرانسه:

ایلی کوهن، وزیر خارجه اسراییل روز چهارشنبه به قانونگذاران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: جنگ اسراییل برای محو حماس در غزه جنگ جهان آزاد است.

کوهن هم‌چنین گفت که اسراییل نه تنها از سوی حماس، بلکه از سوی دیگر شبه‌نظامیان منطقه که مورد حمایت ایران هستند، مورد حمله قرار گرفت و او آن را «پشتیبان شماره یک تروریسم در جهان» خواند.

یک کارشناس مستقل سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: بمباران گسترده و سیستماتیک اسراییل به مسکن و زیرساخت‌های غیرنظامی در غزه جنایت جنگی است، همان‌طور که حملات موشکی حماس که به خانه‌های اسراییل اصابت کرد، جنایت جنگی است.

 

سی.ان.ان ۱۷آبان: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در اظهارات روز چهارشنبه مخالفت خود را با آتش‌بس در غزه تشدید کرد

بلینکن گفت: «کسانی که خواستار آتش‌بس فوری هستند، موظفند توضیح دهند که چگونه به نتیجه غیرقابل قبولی که احتمالاً به همراه خواهد داشت، برخورد می‌کنند»
اظهارات بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزیران G7 در توکیو فراتر از اظهارات وی در گذشته است.
این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت که در مورد سفر خود به خاورمیانه و هم‌چنین تعاملات گسترده رئیس‌جمهور بایدن و تیم ما به همتایان خود در گروه ۷ توضیحاتی داده است.
بلینکن خاطرنشان کرد: «همه ما توافق کردیم که توقف‌های بشردوستانه باعث پیشبرد اهداف کلیدی شود.

 

وزرای خارجه جی هفت از رژیم ایران خواستند از اقداماتی که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند خودداری کند
خبرگزاری فرانسه ۱۷آبان: وزرای خارجه جی هفت روز چهارشنبه با انتشار بیانیه مشترکی از رژیم ایران خواستند از اقداماتی که خاورمیانه را بی ثبات می‌کند خودداری کند.

 

آژانس سازمان ملل‌متحد: کمبود منابع حیاتی همه نانوایی‌ها در شمال غزه را مجبور به تعطیلی کرده است
سی‌.ان.ان ۱۷آبان - دفتر همآهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل‌متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که همه نانوایی‌ها در شمال غزه به‌دلیل کمبود منابع حیاتی مجبور به تعطیلی شده‌اند و غیرنظامیان ناامید برای دسترسی به نان روزانه تحت تهاجم نظامی مداوم اسراییل تقلا می‌کنند.
آژانس سازمان ملل گفت: به‌دلیل کمبود سوخت، آب و آرد گندم و هم‌چنین خسارت بسیاری که متحمل شده‌اند، هیچ نانوایی در شمال غزه فعالیتی ندارد.

 

سناتور جکی روزن: رژیم ایران سردمدار حامی تروریسم است

سناتور جکی روزن عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶آبان در پستی در شبکه ایکس نوشت: رژیم ایران سردمدار حامی تروریسم است و از حماس حمایت مالی و پشتیبانی می‌کند. بسیار خوشحالم که مجلس یک لایحه دو حزبی را تصویب کرد که من به معرفی آن به‌منظور تشدید تحریم نفتی رژیم ایران و مهار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این رژیم کمک کردم. من از سنا می‌خواهم که سریعاً آن را تصویب کند.

 

رویترز ۱۷آبان : دیپلمات‌های ارشد جی۷ بیانیه‌ای درباره درگیری غزه آماده می‌کنند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان می‌گوید، از شروع جنگ اسراییل و فلسطینیان تاکنون ۲۰۰ آلمانی همراه با اعضای خانواده‌هایشان غزه را ترک کرده‌اند.

بربوک در شبکه اکس با امیدوارکننده خواندن خروج آلمانی‌ها از شرکای این کشور در مصر برای حمایت از این اقدام تشکر کرد. او وعده داد که تلاش‌ها برای خروج تک‌تک آلمانی‌هایی که قصد خروج از غزه را دارند ادامه خواهد یافت.

بربوک از استقرار آتش‌بس بشردوستانه در این منطقه دفاع کرد و گفت که در این مورد با شرکای آلمان گفتگوهای زیادی انجام داده است.

او با اشاره به این‌که مردم غزه به آب، نان و تجهیزات پزشکی نیاز دارند خاطرنشان ساخت، افرادی که جراحت‌های جدی برداشته‌اند باید بالاخره امکان مداوا را بیابند.

 

نتانیاهو در سخنرانی روز سه‌شنبه۱۶آبان گفت «شهر غزه محاصره شده است و ما در درون آن در حال عملیات هستیم. ما هر ساعت و هر روز بر حماس فشار میآوریم و هزاران تن از آنان را در روی زمین و زیر زمین از بین برده‌ایم... اگر حزب‌الله وارد شدن در این جنگ را انتخاب کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است»

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد: تا روز دوشنبه ۶۶۵کامیون کمکهای انسان‌دوستانه وارد غزه شده‌اند. این کامیونها حاوی: غذا – دارو و تجهیزات پزشکی – تجهیرات برای استقرار موقت- و آب بوده است.
اسراییل اعلام کرد: جریان کمکهای انسان‌دوستانه در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
 

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: آمریکا خواهان اشغال مجدد غزه توسط اسراییل نیست و با هر گونه کوچ اجباری فلسطینیان مخالف است.

نیویورک تایمز ۸ نوامبر - نیروهای اسراییلی با ورود به ماه دوم جنگ در شهر غزه «حلقه را تنگ‌تر می‌کنند»... . یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که نیروهای اسراییلی به قلب شهر غزه رسیده‌اند و در حال سفت کردن حلقه هستند، حتی در حالی که حملات هوایی اسراییل به بمباران غزه ادامه می‌دهد. این کارزار نظامی - که اسراییل گفته است هم با هدف نابودی حماس و هم نجات بیش از ۲۴۰ نفری که در حملات ویرانگر ۷ اکتبر به اسراییل ربوده شده بودند، انجام شده که منجر به کشته شدن هزاران نفر در غزه شده است است به‌رغم آن که آمریکا و دیگر متحدانش، . از اسراییل خواستار خویشتنداری شده‌اند... رهبران اسراییل می‌گویند تا زمانی که حماس گروگانها را آزاد نکند، آتش‌بسی برقرار نمی‌شود و می‌گویند که بدون نابودی حماس، اسراییل نمی‌تواند از حملات آینده غزه مصون بماند... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/870d2728-3eb1-4b9f-b59a-336bb3157db6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات