728 x 90

سوئد از سپاه پاسداران به‌عنوان مسئول حملات هکری سال ۲۰۲۳ نام برد

سایبری - عکس از آرشیو
سایبری - عکس از آرشیو

دادستانی سوئد روز سه‌شنبه ۳مهر ۱۴۰۳ با انتشار بیانیه‌یی اعلام کردند که عامل هک کردن یک اپراتور پیامک در سوئد در سال ۲۰۲۳، یک گروه سایبری از طرف سپاه پاسداران رژیم ایران بوده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۳ مهرماه به‌نقل از دادستانی سوئد گزارش داده که یک گروه سایبری مرتبط با سپاه پاسداران، عامل هک کردن یک اپراتور پیامک در سوئد در تابستان سال ۲۰۲۳ بوده است "تا افراد را به انتقام‌گیری از قرآن‌سوزی در سوئد تشویق کند."

در بیانیه دادستانی سوئد هم‌چنین آمده است که در جریان این حمله سایبری، در حدود ۱۵هزار پیام با محتوای "درخواست برای انتقام از قرآن‌سوزان"و با هدف"ایجاد شکاف در جامعه سوئد" ارسال شده بود.

هم‌چنین بر اساس اعلام سرویس امنیتی سوئد (ساپو)، این سازمان موفق به شناسایی یک گروه هکری شده است که "از طرف سپاه پاسداران" فعالیت می‌کرده است. در همین راستا فردریک هالستروم، مدیر عملیات ساپو اعلام کرد که "یکی از اهداف این گروه، ارائه تصویری اسلام‌هراسانه از کشور سوئد" بوده است.

رسانه‌های سوئدی پیش از این در تاریخ (۱۰مردادماه ۱۴۰۲) گزارش داده بودند که به تعداد زیادی از شهروندان این کشور، پیامک‌هایی ناخواسته رسیده است. به‌گفته آ‌ن‌ها محتوای این پیام‌ها درخواست برای اقدام انتقام‌جویانه بر ضد کسانی بوده است که به‌گفته ارسال‌کنندگان پیامک‌، "قرآن را سوزانده‌اند."

دادستانی سوئد هم‌چنین با اشاره به تحقیقات صورت‌گرفته در این زمینه اعلام کرد که عامل این عملیات هکری، گروهی به نام "اَنزو تیم"بوده اما با در نظر گرفتن این موضوع که امکان بازجویی و محاکمه عاملان آن وجود ندارد،"این پرونده مختومه شده است. "

در همین راستا، ماتس لیونگ‌کوئیست، دادستان ارشد این پرونده نیز اعلام کرد: «با توجه به این‌که این گروه از سوی یک قدرت خارجی، یعنی [حکومت] ایران این اقدام را انجام داده، ارزیابی ما حاکی از آن است که شرایط لازم برای درخواست استرداد این مظنونان به سوئد آماده نیست».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba8ad07f-945a-46a6-a27e-68df9eb5e90e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات