728 x 90

سخنگوی فدریکا موگرینی: اقدام رژیم ایران بعد از فرمان خامنه‌ای کمکی به اعتمادسازی نمی‌کند

مایا کوسیانسیک سخنگوی فدریکا موگرینی
مایا کوسیانسیک سخنگوی فدریکا موگرینی

به‌دنبال سخنان روز دوشنبه ۱۴خرداد ۹۷ خامنه‌ای برای آماده‌سازی افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران، مایا کوسیانسیک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ارزیابی‌های اولیه بیانگر آن است... در مقطع حساس کنونی، این اقدامات کمکی به اعتمادسازی درباره ماهیت برنامه هسته‌یی ایران نمی‌کند».

 

خامنه‌ای و درخواست افزایش غنی‌سازی اورانیوم

خامنه‌ای روز دوشنبه اعلام کرد ضروری است سازمان انرژی اتمی مقدمات لازم را برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا ۱۹۰هزار سو فراهم کند.

این موضوع واکنشهای مختلفی را در سطح بین‌المللی به همراه داشت... قدرتهای اروپایی به‌دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام تلاش می‌کنند این توافق را نگاه دارند اما سخنان دیروز و امروز مقامهای رژیم، موجب تعجب مقامهای اروپایی شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته با فاجعه‌بار خواندن توافق هسته‌یی با ایران و بیان این‌که این توافق از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌یی جلوگیری نمی‌کند، از آن خارج شد.

او ضمن صدور دستور بازگرداندن تحریم‌های هسته‌یی علیه ایران، اعلام کرد که با متحدان آمریکا مذاکره می‌کند تا به یک تصمیم جدید برای جلوگیری از جاه‌طلبیهای مخرب ایران برسد.

 

پیامدهای خروج آمریکا از برجام

به‌دنبال اعلام رسمی تصمیم رئیس‌جمهوری ایالات متحده به خروج از توافق هسته‌یی، مایک پمپئو در بیانیه‌یی اعلام کرد که آمریکا با متحدان خود برای یافتن یک راه‌حل «واقعی، جامع و ماندگار» برای تهدید ایران همکاری خواهد کرد.

او «برنامه موشکی بالستیک، فعالیت‌های تروریستی در جهان، و فعالیت‌های مخاطره آمیز در سراسر خاورمیانه و ورای آن» را تهدیدهایی از سوی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که آمریکا با شرکای خود برای رفع آنها همکاری خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین دو هفته پیش راهبرد جدید آمریکا را در مورد ایران را معرفی کرد که بر اساس آن، فشار مالی بی‌سابقه بر حکومت ایران اعمال خواهد شد، وزارت‌خارجه و وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با هر گونه تجاوزگری رژیم ایران همکاری نزدیکی خواهد بود، آمریکا از تلاش مردم ایران برای تغییر حمایت خواهد کرد.

مقامهای اروپایی چندی پیش هم‌چنین در مقابل خواست حاکمان ایران مبنی بر تضمین اروپا برای حفظ منافع اقتصادی حکومتشان در برجام پس از خروج آمریکا، گفتند که نمی‌توانند چنین تضمینی بدهند.

اخیراً بسیاری از شرکتهای بزرگ اروپایی در ارتباطات با تحریمهای خزانه‌داری آمریکا اعلام کردند که از همکاری خود با رژیم ملاها خودداری خواهند کرد. (جزییات بیشتر)

 

انزوای روزافزون رژیم ایران بعد از خروج آمریکا از برجام

 

بیرون کشیدن صدها شرکت اروپایی بعد تحریمهای آمریکا

نیویورک‌تایمز طی گزارشی توسط خبرنگارش در تهران می‌نویسد: «بعد از توافق اتمی.. صدها شرکت اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی به بازار عمدتاً استفاده‌ نشده ایران هجوم بردند و توسط ایالات متحده و سایر امضاء کنندگان (برجام) به آنها تضمین داده شد که سرمایه‌گذاریهایشان دست کم برای مدت یک دهه امن خواهد بود. اما بعد از آن‌که ترامپ ایالات متحده را از این توافق خارج کرد، شرکتها پیام کاملاًً متفاوتی را دریافت کردند: «آنها ۱۸۰روز فرصت دارند که ایران را ترک کنند و در غیراین صورت، از بازار ایالات متحده منع شده و با جریمه‌های چندین میلیارد دلاری و دستگیری مدیرانشان به‌خاطر بی‌توجهی به تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد»

نیویورک‌تایمز۶خرداد ۹۷ می‌افزاید: «... دو شرکت عمده نفتی، توتال فرانسه و انی ایتالیا پروژه‌های توسعه (در ایران) را ترک می‌کنند. شرکتهای کشتیرانی دانمارکی تورم و مرسک، دیگر به بنادر ایران نخواهند رفت. شرکت فولادسازی دانیلی ایتالیا که یک سال پیش یک کارخانه بزرگ را در نزدیکی تهران گشود، باید سهام خود را بفروشد و بیرون بکشد. هم‌چنین «پراکتر اند گمبل» شرکت عظیم کالاهای مصرفی آمریکا... به‌گفته کارمندانش، در حال برکناری همه پرسنل محلی است و به‌سمت خروجی می‌رود».

 

بیشتر بخوانید

غول‌های نفتی از ترس تحریم‌ها از ایران فرار می‌کنند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc55c33f-c565-4eea-84ea-56fdcb3a4d34"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات