728 x 90

سازمان حقوق‌بشر افغانستان: پرونده‌های حوادث هریرود و یزد را به دادگاه بین‌المللی می‌بریم

لعل گل لعل، رئیس سازمان حقوق‌بشر افغانستان
لعل گل لعل، رئیس سازمان حقوق‌بشر افغانستان

لعل گل لعل، رئیس سازمان حقوق‌بشر افغانستان، روز یکشنبه ۱۸خرداد اعلام کرد: «پرونده‌های غرق‌شدن مهاجران افغانستانی توسط پاسداران مرزی ایران در رودخانه هریرود و کشته‌شدن ۳مهاجر تبعه کشور در تیراندازی پلیس ایران در استان یزد که خودروی حامل آنها آتش گرفت را به دادگاه بین‌المللی ارجاع می‌کنیم».

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: «رژیم ایران هیچگاه حاضر نشده که به جرایم خود علیه مردم افغانستان اعتراف کند».

از سوی دیگر کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان با انتشار گزارشی درباره شکنجه و کشتار مهاجران افغان توسط پاسداران مرزی رژیم ایران نوشت: «بر اساس گفتگو با مقامات محلی و نجات‌یافتگان، نیروهای امنیتی رژیم ایران شماری از مهاجران افغان را در منطقه کاریز الیاس شهرستان گلران ولایت هرات در مرز مشترک با ایران دستگیر و پس از ضرب و شتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند که در نتیجه شماری از آنها غرق شده‌اند و شماری دیگر نجات یافته‌اند».

گزارش کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان در حالی منتشر می‌شود که محمد حمید طهماسی، رئیس هیأت حقیقت‌یاب دولت افغانستان پیرامون شکنجه و کشتار مهاجران افغان توسط پاسداران مرزی رژیم ایران پیش‌تر در گفتگو با خبرنگاران در هرات اعلام کرده بود: «یافته‌های اولیه نشان داده که ۱۰نفر در این حادثه کشته شده‌اند و ۱۵نفر دیگر ناپدید هستند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/466a83e4-ddfe-4629-85bb-94042e07f67a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات