728 x 90

ریچارد گرنل: در ایران هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن اعتراضات وجود ندارد

ریچارد گرنل
ریچارد گرنل

نیوزمکس در برنامه‌یی درباره قیام سراسری در ایران که با قتل مهسا امینی توسط گشت کشتار رژیم جرقه زد و در یازدهمین روز استمرار داشت، گفت: هیچ نشانه‌ای از فروکش شدن تظاهرات وجود ندارد و با اشاره به تعداد شهیدان قیام گفت: انتظار می‌رود در صورت عدم کاهش اعتراضات، این تعداد افزایش یابد.

در این برنامه ریچارد گرنل سرپرست سابق پنتاگون و سفیر سابق آمریکا در آلمان گفت:

ما شاهد خواهیم بود که مردم ایران کنترل سرنوشت خود را در دست خواهند گرفت و ما به‌عنوان جامعه بین‌المللی که در تلاش برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌یی ایران هستیم، باید همین الآن یک گام به عقب برداریم. و اجازه دهیم این اعتراضات ادامه پیدا کند و از این اعتراضات حمایت کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که این اعتراضات به چه سمت و سویی می‌رود؟ گفت: بیایید یک قدم به عقب برداریم و متوجه شویم که اگر در حال حاضر در ایران هستید، نقض سیستماتیک حقوق‌بشر آنجا هست. خانم‌ها باید پوشش داشته باشند، رئیسی به‌معنای واقعی کلمه مردم را به‌خاطر عدم پوشاندن موهایشان می‌کشد. ما به‌عنوان دولت ایالات متحده سال۲۰۰۹ را واقعاً از دست دادیم. به‌عنوان مثال می‌توانستیم به روشن نگه‌داشتن اینترنت کمک کنیم، فقط می‌توانستیم یک قدم به عقب برگردیم. ما تکنولوژی را داریم. سیلیکون ولی (مرکز شرکت‌های فناوری و کامپیوتری) فناوری روشن نگه‌داشتن اینترنت را دارد، اما ما کشورهایی مانند ایران و چین و کشورهای دیگر را داریم که به‌طور سیستماتیک اینترنت را قطع می‌کنند تا مردم نتوانند اعتراض کنند، و نتوانند سعی کنند دور هم جمع شوند و ارتباط برقرار کنند. من معتقدم که اینجا جایی است که ایالات متحده می‌تواند یک نیروی واقعی باشد.

تنها راه برای تضمین این است که مردم به اینترنت دسترسی داشته باشند، بنا بر این اعتراضات فروکش نخواهد کرد، اما علت فروکش کردن آن این است که جامعه بین‌المللی، دولتهای غربی تضمین نمی‌کنند که به نوعی آزادی اینترنت در این کشورها وجود داشته باشد. من فکر می‌کنم که می‌توان آن را خیلی سریع تغییر داد و شاید بخش خصوصی بتواند آن را در خارج از دولت ایالات متحده انجام دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a773be6d-1994-4bfb-b4f8-68a2652be90e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات