728 x 90

رویترز:‌ هیچ نفتی از ایران برای حمل به جانب بالاترین خریداران آسیایی در ماه ژوئن برنامه‌ریزی نشده است

کشتی نفتکش - عکس از آرشیو
کشتی نفتکش - عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز گزارش داد: در حالی که ماه مه یعنی اولین ماهی که قرار بود هیچ نفت خامی از ایران صادر نشود به پایان می‌رسد به‌نظر می‌رسد پالایشگاههای آسیایی توانسته‌اند با کمبود نفت ایران به بهای کاهش درآمدهایشان منطبق شوند.

از شروع ماه مه وقتی که آمریکا معافیتهای نفتی را تمدید نکرد رژیم ایران استراتژیهای مختلفی برای صدور نفت به دور از چشم آمریکا و سرویسهای مختلف که رد تانکرهای نفتی را دنبال می‌کنند در پیش گرفت. اما با این وجود آنچه آشکار است این است که صادرات نفت ایران به‌طور چشمگیری در ماه مه کاهش پیدا کرده است.

 

رویترز افزود: تا روز سی‌ام ماه مه فقط ۷نفتکش ایرانی در این ماه محموله‌های خود را در بنادر آسیایی تخلیه کرده‌اند و انتظار می‌رود در روز ۳۱ماه مه نیز یک نفتکش دیگر تخلیه شود. از این تعداد، ۶نفتکش در چین تخلیه شدند که بالاترین خریدار نفت رژیم ایران است و ۲کشتی دیگر نیز در بنادر هند دومین خریدار نفت ایران تخلیه شده‌اند. قابل‌ توجه است که ۷فروند از این نفتکشها پیش از ماه مه، یعنی در ماه آوریل بنادر ایران را ترک کردند؛ بنابراین بر اساس معافیتهایی که تا پایان اوریل معتبر بود تحریم‌ها شامل حالشان نمی‌شود.

شرکت رفنتیو (شرکت پردازش داده‌های نفتی) برآورد می‌کند کل نفت فروخت شده ایران به دو کشور چین و هند در ماه مه حدود ۴۸۰هزار و ۶۰۰بشکه در روز بوده است که نسبت به میران فروش در ماه اوریل که ۱میلیون و ۱۲۰هزار بشکه در روز بود به بیش از نصف کاهش یافته است. سایر خریداران نفت ایران از قبیل ژاپن و کره جنوبی در ماه مه هیچ خریدی از ایران نداشته‌اند.

 

خبرگزاری رویترز در رابطه با تاثیر تحریمها بر صادرات رژیم ایران یادآوری کرد: در حال حاضر برای ماه آتی میلادی یعنی ماه ژوئن هیچ نفتی از ایران برای حمل به جانب بالاترین خریداران آسیایی برنامه‌ریزی نشده است و داده‌ها فقط یک محموله برای ترکیه و یک محموله برای اندونزی را نشان می‌دهند. اگر ‌چه این محموله‌ها نشان‌دهنده تمامی صادرات نفتی ایران نیستند اما نشان می‌دهند که تحریمها به‌طور مؤثری رژیم ایران را ناچار کرده است فعالیت‌های خود در بازار نفت را به‌صورت پنهانی انجام دهد.

با وجود کاهش نفت ایران از بازار جهانی به‌نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان آسیایی توانسته‌اند نفت خام ایران را از دیگر صادر کنندگان تأمین کنند اگر ‌چه قیمت گرانتری برای هر بشکه پرداخت کرده‌اند.

در ماه مه جمع واردات نفت مصرف‌کنندگان آسیایی ۲۴میلیون و ۸۱۰هزار بشکه در روز بوده است که از ماههای مارس و آوریل بیشتر بود. علامت دیگری که نشان می‌دهد پالایشگاهها توانسته‌اند نفت مورد نیاز خود را (با وجود تحریم نفتی رژیم ایران) تأمین کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/82c47b23-bd68-412e-adbd-6f07c20089f5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات