728 x 90

روزنامه هلندی ولکسکرانت: فروش گروگانهای غربی به بالاترین قیمت/چنین باج‌گیری نباید پاداشی داشته باشد

 انعکاس روزنامه هلندی ولکسکرانت علیه معامله شرم‌آور دولت بلژیک با رژیم آخوندی
انعکاس روزنامه هلندی ولکسکرانت علیه معامله شرم‌آور دولت بلژیک با رژیم آخوندی

روزنامه هلندی ولکسکرانتde volkskrant در مطلبی علیه معامله شرم‌آور دولت بلژیک با رژیم آخوندی چهارشنبه ۱۵تیر نوشت انتخاب بین زندگی انسانی و تن‌دادن به باجگیری عملاً غیرممکن است، اما در نهایت این دومی تنها به بدبختی بیشتر منجر می‌شود.

وزیر دادگستری بلژیک (وینسنت ون کوئیکنبورن) روز سه‌شنبه هشدار داد: «جان مردم در خطر است». و به همین دلیل می‌خواست بگوید گاهی باید دستت را کثیف کنی. مثلاً با انجام معامله با ایران در مورد تبادل زندانی.

در ماه مارس، بلژیک چنین توافقی را با ایران امضا کرد، اما کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک هنوز این هفته برای آن چراغ سبز نشان نداده بود. تمام دلایل عدم انجام این کار به تفصیل مورد بحث قرار گرفت، اما در نهایت کمیته این معامله را تأیید کرد. این چیز بدی است، زیرا اگر چه انگیزه‌ها خالص هستند، اما دریچه‌ای را به سوی شر بسیار بیشتری باز می‌کند.

 

بمبی که به اروپا قاچاق شده است

فوریت برای تصویب سریع این توافق قبل از تعطیلات تابستانی مربوط به دو نفر است که در یک سلول ایرانی هستند: امدادگر سابق بلژیکی Olivier Vandecasteele (متهم به جاسوسی) و یک دانشمند سوئدی-ایرانی که در دانشگاه بروکسل بود: احمدرضا جلیلی (محکوم به اعدام به جرم جاسوسی). ایران مایل است آنها را به بلژیک بفرستد، اما مایل است شاهد چیزی در عوض باشد.

این درخواست بود که آیا اسدالله اسدی می‌تواند از سلول بلژیک آزاد شود یا خیر. اسدی در سفارت ایران در وین کار می‌کرد، بمبی را به اروپا قاچاق کرد و زن و شوهری را از بلژیک برای انجام حمله به کنگره مخالفان ایران استخدام کرد. اسدی به این دلیل به بیست سال زندان محکوم شده است، اما احتمال زیادی وجود دارد که او را به‌عنوان یک قهرمان در بازگشت به ایران مورد استقبال شده و مورد عفو قرار گیرد.

 

شکل مذموم مبادله

ایران تنها کشوری نیست که از این نوع دیپلماسی گروگانگیری استفاده می‌کند. پس از این‌که کانادا (به درخواست آمریکا) خانم مدیر ارشد شرکت مخابراتی چینی هوآوی را دستگیر کرد، چین به‌سرعت دو کانادایی را زندانی کرد. این یک شکل مذموم مبادله است: اگر یکی از افراد ما در حال ارتکاب جرم دستگیر شود، ما هم شهروند شما را دستگیر خواهیم کرد. و به‌محض این‌که جان یک انسان بی‌گناه به خطر می‌افتد، "نه" گفتن بسیار دشوار می‌شود.

این امر در مورد زندگی جلالی و وندکاستیل نیز صدق می‌کند، اما اسدی باید دوران محکومیت خود را بگذراند. بی‌دلیل نیست که کشورهای غربی برای آدم‌ربایی توسط جنایتکاران یا تروریستها باج نمی‌پردازند. باجگیری فقط بدبختی بیشتری ایجاد می‌کند. تقلب توسط رژیم‌هایی که سعی در کشتن مردم در یک کشور دیگر دارند، نباید پاداش داده شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/00292779-ffdf-4c04-aa28-3e3660f2254f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات