728 x 90

تلویزیون کانال۵ فرانسه - گفتگو با اینگرید بتانکور درباره معامله شرم‌آور با رژیم آخوندی در بلژیک

اینگرید بتانکور
اینگرید بتانکور
  • تلویزیون کانال۵ فرانسه -۳۱تیر۱۴۰۱
  • بخشهایی از گفتگو با اینگرید بتانکور درباره معامله شرم‌آور با رژیم آخوندی در بلژیک
  • اینگرید بتانکور: ما هدف رژیم ایران بودیم که دیپلماتی را با یک بمب فرستاده بود که آن را از وین تا بروکسل انتقال داده بود برای این‌که از بروکسل با عبور از مرز به پاریس برساند و این حمله را انجام دهد.
  • این معامله برای ما اصلاً چیزی خنثی نیست این یک مرد بسیار خطرناک است که توسط رژیم ایران هدایت شده و آزادی او برای همه ما بسیار بسیار سخت است.
  • ونسان برنگارت وکیل شاکیان: این از نقطه‌نظر حقوقی کاملاً غیرقابل درک است، ما در مورد اقدامات تروریستی و تروریسمی صحبت می‌کنیم که در پیوند مستقیم با رژیم ایران است زیرا مشخص شده که او در سازماندهی حمله با رژیم مرتبط بوده است
  • اینگرید بتانکور: باید در مورد ضعف دموکراسی هایمان در برابر دیکتاتوریها اظهارنظر کنیم، وقت آن رسیده که بپرسم آیا قرار است به روابط دیپلماتیک با رژیم ایران ادامه بدهیم؟
  • این یک دولت تروریست است و شیوه‌های تروریستی را به کار می‌گیرد و بی‌گناهان را برای دست بالا داشتن در پرونده‌های خود به گروگان می‌گیرد. مذاکره با رژیم ایران حتی در مورد موضوعاتی مثل برنامه هسته‌یی هم بسیار خطرناک است.

 

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: یک معاهده بین بلژِیک و رژیم ایران بحث برانگیز شده است. متنی که نمایندگان مجلس بلژیک تصویب کردند، راهی برای انتقال زندانیان خواهد گشود. یک امدادگر بلژیکی که از پنج ماه پیش در تهران گروگان است در ازای آزادی یک ایرانی محکوم به تروریسم در بلژیک آزاد خواهد شد. برای مخالفان در تبعید این دقیقاً چراغ سبزی است که به رژیم آخوندها داده می‌شود... .

برای مخالفان و ایرانیان تبعیدی در بلژیک، این معاهده تسلیم شدن به باجگیری رژیم تهران است و راه را برای آزادی سیستماتیک زندانیان مورد تقاضای رژیم ایران بدون توجه به جرم شان هموار می‌کند. این معاهده هم‌چنین جان همه شهروندان اروپایی را که می‌توانند هدف تلافی‌جوییهای بالقوه قرار گیرند، به خطر می‌اندازد.

 

فرانسوا دی اسمت نماینده پارلمان بلژیک: «من فکر می‌کنم که این ما را با پیامدهای سختی مواجه خواهد کرد و پیام وحشتناکی را به ایران خواهد فرستاد که منبعد زندگی شهروندان ما، زندگی و عدالت ما بهایی خواهد داشت. و این سابقه تأسف‌بار است»

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: نظر شما در مورد این دیپلماسی گروگانگیری چیست؟ آیا مذاکرات باید مخفی بماند؟ این چیزی است که ما با مهمانان خود بررسی خواهیم کرد. اینگرید بتانکور با ما است، سلام، گروگان سابق فارک. شما در این پرونده شاکی بودید، شما به ما خواهید گفت که چگونه. ونسان برنگارت، شما وکیل شاکیان این محاکمه بودید. من قبلاً دیدم که چه واکنش فوق‌العاده‌ای به یک شبکه نشان دادید. چه چیزی شما را خشمگین می‌کند؟

اینگرید بتانکور: خب! ما هدف یک جنایتکار رژیم ایران قرار گرفتیم که می‌خواست در بین ما بمب بگذارد.

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: منظورتان این است که شما با خطر مرگ روبه بودید به این دلیل که در یک تجمع بودید؟

اینگرید بتانکور: بله، ما در یک جلسه بودیم. من و خیلی از افراد دیگر. و ما هدف رژیم ایران بودیم که دیپلماتی را با یک بمب فرستاده بود. که آن را از وین تا بروکسل انتقال داده بود برای این‌که از بروکسل با عبور از مرز به پاریس برساند و این حمله را انجام دهد. بنا بر این برای ما این اصلاً چیزی خنثی نیست. ما می‌دانیم که این یک مرد بسیار خطرناک است. کسی که توسط رژیم ایران هدایت شده. و حالا؟ این چیزی است که برای همه ما بسیار بسیار سخت است. قبل از هر چیز ما خواهان آزادی افراد بی‌گناه گروگان هستیم که توسط یک رژیم تروریستی به گروگان‌گرفته شده‌اند، یعنی رژیم ایران با بازداشت مردم این را فراگرفته است، توریستهای اروپایی را که به ایران می‌روند، به هر چیزی متهم می‌کند.

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: این یک استراتژی عمدی از طرف رژیم ایران است

اینگرید بتانکور: بله، این یک استراتژی است که دقیقاً هدفش این است که بتواند درباره صادرات تروریسم خود در جهان مذاکره کند. وقتی از نیس در فرانسه صحبت می‌کنیم همان‌طور که از حمله به ویلپنت، جایی که ما بودیم، خب این آنها هستند و ما می‌دانیم که چگونه عمل می‌کنند. ما می‌دانیم که دیپلماتها و اتباع دیپلماتیک آنها در واقع افرادی هستند که مأموریت انجام این جنایت را دارند. بنا بر این چه باید کرد؟ اگر واقعاً می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که افراد بی‌گناه و شهروندان اروپایی بازگردند، چگونه از آن طرف می‌توانیم بپذیریم که تمامی تلاش پلیس اروپا، آلمان، فرانسه...

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: بله، چیزی که کاملاً غیرمنطقی است، این مرد، اسدالله اسدی، دیپلمات رسمی، در آلمان دستگیر شده است، آلمان او را به بلژیک منتقل کرده و بلژیک این فرد را که مظنون به فرماندهی حمله ۲۰۱۸ است، از یک منظر حقوقی آزاد می‌کند؟

ونسان برنگارت وکیل شاکیان پرونده: این از نقطه‌نظر حقوقی کاملاً غیرقابل درک است، زیرا تلاشهای بسیار مهمی انجام شده است تا بتوان این محاکمه (دعوی) را پذیرفت، تا بتوان به‌دلیل حقایقی که بسیار جدی بود، محکومیت او را صادر کرد. ما در مورد اقدامات تروریستی صحبت می‌کنیم، و هم‌چنین در مورد تروریسمی صحبت می‌کنیم که در پیوند مستقیم با رژیم ایران است. زیرا مشخص شد که او در زمان شرکت در سازماندهی این حمله که خوشبختانه توانست خنثی شود، با رژیم مرتبط بوده است. پس این تحقیر مخاطبان و به‌ویژه شاکیان این پرونده است.

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: افراد شاکی چه کسانی هستند؟ معمولاً رسم است که اگر مانورهای پشت‌پرده وجود داشته باشد، مذاکرات به شیوه مخفیانه صورت گیرد، اما اینجا برای اولین بار، این یک معاهده است، این مورد دقیقاً چیست؟ آیا فقط برای این شرایط است؟ یا بلژیک اکنون می‌تواند به‌صورت کاملاً رسمی درباره این آزادیها مذاکره کند و زندانیان را مبادله کند؟

وینسنت برنگارت وکیل شاکیان پرونده: اما (در مورد کار) طرفداران معاهده، در واقع ما از یک مورد خاص فراتر می‌رویم تا وارد چیزی بسیار سیستماتیک تر شویم، زیرا این به‌معنای گنجانیدن در یک چارچوب ناهنجاری است که باید اجازه دهد تا فردا امکان تبادل زندانیان دیگری وجود داشته باشد. بنا بر این ما مطلقاً در مورد ملاحظات خاص صحبت نمی‌کنیم زیرا این توافقی است که منبعد برای آینده اعتبار خواهد داشت.

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: با این خطر که کشورهای دیگر هم احتمالاً برای همین کار بخواهند این معاهده را به دست آورند، این ترسناک است. برای مثال، می‌تواند این سناریو تکرار شود...

وینسنت برنگارت وکیل شاکیان پرونده: بیم آن می‌رود که تکرار شود. اما قبلاً گفته بودم که این برای شاکیان غیرقابل درک است و به‌ویژه سناریویی که در این پرونده ارایه کردیم، این حمله خنثی شده در ویلپنت، برای همه دموکراسیها نیز هراسناک است چرا که در حال حاضر این سؤال وجود دارد که بدانیم نام چه گروگانهای احتمالاً غربی دیگری در این معاهده وجود دارد. بنا بر این ما حتی می‌دانیم که مشخصاً یک تبعه فرانسوی داریم که در این معاهده جای می‌گیرد، حتی اگر فرانسه این معاهده را تصویب نکرده باشد و نکته دوم، ما قبلاً در مورد سیگنالی صحبت می‌کردیم که به رژیم ایران ارسال شده بود که واقعاً می‌تواند در چارچوب نوعی گروگانگیری و دیپلماسی اعمال فشار روی دیگر کشورها این کار را انجام دهد. تقریباً یک پاسپورت معافیت از مجازات است که به او می‌دهیم. در واقع خطر این است که دیگر دموکراسیها هم، شروع به انعقاد چنین توافقی کنند.

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: ببخشید اینگرید بتانکور، شما سال‌ها گروگان بودید. شما از شیوه‌ای که رژیم ایران برای به اسارت گرفتن مردم برای چانه‌زنی به کار می‌برد، خشمگین شده‌اید. آیا شما از بلژیک هم به‌خاطر این معاهده خشمگین هستید؟

اینگرید بتانکور: من فکر می‌کنم در ابتدا باید در مورد ضعف دموکراسی هایمان در برابر دیکتاتوریها اظهارنظر کنیم. نکته اول این است که چگونه می‌خواهیم از خود دفاع کنیم؟ من فکر می‌کنم وقت آن رسیده این سؤال را بپرسم که آیا قرار است به روابط دیپلماتیک با رژیم ایران ادامه بدهیم؟ چرا؟ چون دولتی تروریست است و شیوه‌های تروریستی را به کار می‌گیرد، برای همین بی‌گناهان را برای دست بالا داشتن در پرونده‌های خود به گروگان می‌گیرد، در این لحظه رفتن همه غربیها به ایران بسیار خطرناک است. در نهایت و حتی برای مدتی طولانی. مذاکره با رژیم ایران، به‌عنوان مثال در مورد موضوعاتی مثل برنامه هسته‌یی نیز بسیار خطرناک است.

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: شما فکر می‌کنید که مذاکره در مورد مسأله هسته‌یی با رژیم ایران نیز اشتباه است؟

اینگرید بتانکور: بله

تلویزیون کانال ۵ فرانسه: : اما آیا این راهی برای کنترل احتمالی اتفاقات نیست؟

اینگرید بتانکور: نه، فکر نمی‌کنم. به‌نظر من تنها راه کنترل اوضاع این است که روابط با رژیم ایران را با چیزهایی که دارند محدود کنیم. آنها از ما اطلاعات می‌گیرند، پول می‌گیرند، تأمین مالی می‌شوند، این رژیمی است که در حال خفگی است، این واضح است. آنها یک تورم افسارگسیخته دارند و یک رکود.

(تلویزیون کانال۵ فرانسه-۳۱تیر۱۴۰۱)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/04217d62-3a63-4cdb-a0a1-a5274e0758bb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات