728 x 90

آمار کشته‌شدگان تظاهرات و قیام مردم و جوانان عراق به ۳۳تن رسید/ احضار سفیر رژیم آخوندی به وزارت خارجه عراق

خبرگزاری آسوشیتدپرس - تظاهرات در  عراق
خبرگزاری آسوشیتدپرس - تظاهرات در عراق

این خبر تکمیل می‌شود.

 

در ادامه تظاهرات و قیام مردم و جوانان دلیر شورشی عراق، آمار کشته‌شدگان به ۳۳تن رسید.

وزارت‌خارجه عراق سفیر رژیم آخوندی را احضار کرد. وزارت‌خارجه عراق روز پنجشنبه ۱۱مهر، ایرج مسجدی سفیر رژیم آخوندی را احضار و اعتراض دولت عراق را به او ابلاغ کرد.

 

خبرگزاری فرانسه گزارش داد عصر پنج‌شنبه ۱۱مهر چندهزار تن از معترضان عراقی با نادیده گرفتن مقررات منع رفت‌وآمد، به سوی مناطق مرکزی بغداد رفتند و با در دست داشتن پرچم عراق و برخی پرچم‌های مذهبی، در اطراف وزارت نفت و صنعت تجمع کردند.

 

عفو بین‌الملل: برخورد نیروهای امنیتی عراق با تظاهرکنندگان، شرم‌آور و تکان‌دهنده است

عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۱۱مهرماه طی بیانیه‌یی اعلام کرد: دولت عراق باید فوراً به نیروهای امنیتی دستور دهد تا استفاده از نیروی اضافی از جمله استفاده از نیروی کشنده، بکارگیری زور علیه تظاهر کنندگان را متوقف کنند و تضمین کند که تحقیقات اعلام شده در مورد گزارشاتی مبنی بر کشته شدن حداقل ۱۸تظاهر کننده را فوراً شروع و تحقیقاتی کاملاً مستقل و بی‌طرفانه انجام بدهند.

عفو بین‌الملل همچنین خواهان این شد که مقام‌های عراقی به فیلترکردن غیرقانونی دسترسی به اینترنت و شبکه اجتماعی خاتمه داده و مقررات منع عبور و مرور اعلام شده در چندین منطقه را که همزمان با تظاهرات سراسری به‌خاطر بیکاری و فساد و خدمات ضعیف عمومی در جریان است را لغو کنند.

مدیر تحقیقات خاورمیانه عفو بین‌الملل گفت برخورد نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان با چنین بیرحمی و قساوتی و استفاده از نیروی غیرضروری و کشنده، شرم‌آور و تکان‌دهنده است.

 

گزارش سی.ان.ان:‌ مقام‌های عراق همزمان با افزایش کشته‌شدگان تظاهرات سه روز اخیر به حداقل ۲۲تن اقدام به گسترش منع رفت و آمد در چندین شهر جنوبی کشور کردند.

روز پنجشنبه به‌رغم اعلام منع رفت و آمد که در بغداد و چندین شهر از ساعت ۵صبح اعمال گردید، تظاهرات پراکنده برگزار شد. علی اکرم البیاتی عضو کمیسیون مستقل حقوق‌بشر در عراق به سی.ان.ان گفت تاکنون ۲۲تن کشته و حداقل ۱۴۴۷نفر مجروح شده‌اند.

 

مقررات منع رفت و آمد از بغداد به شهرهای جنوب عراق کشیده شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه نیروهای امنیتی در سومین روز از تظاهرات گسترده و خونین، در خیابانهای جانبی که به میدان التحریر منتهی می‌شوند، درگیر شدند.معترضان تلاش می‌کنند که خود را به میدان التحریر در مرکز پایتخت برسانند. جایی که در سال‌های گذشته نقطه شروع تظاهرات اعتراضی در شهر بغداد بوده است.

در همین حال فرماندار نجف نیز از اعلام مقررات منع رفت و آمد خبر داد.

فرماندار نجف اعلام کرد، از ساعت ۴بعد ازظهر روز پنجشنبه تا اطلاع ثانوی قانون منع رفت و آمد به اجرا در می‌آید.

در شهرهای استان میسان نیز اعلام شد که مقررات منع رفت و آمد از ساعت ۳بعد ازظهر روز پنجشنبه تا اطلاع ثانوی به اجرا درآمده است.

به‌رغم گسترش دامنه مقررات منع رفت و آمد از شهر بغداد به شهرهای دیگر اما خبرگزاریها از ادامه تظاهرات خبر می‌دهند.

العربیه گزارش داد: در این تظاهرات شعارهایی از جمله «ایران برو بیرون» علیه رژیم ایران و در محکومیت دخالت‌های آن در امور داخلی عراق و همچنین علیه شبه‌نظامیان متحد تهران سر داده شد.

تظاهر کنندگان عراقی نه تنها از عملکرد دولت و ضعف خدمات‌رسانی آن خشمگین هستند بلکه پس از این‌که از سوی احزاب پر نفوذ و تعدادی از سیاسیون «مزدور» خوانده شدند آتش خشم آنها شدت و گسترش یافت.

 

بیش از ۱۰۰۰مجروح در قیام عراق

در سومین روز از اعتراض های گسترده در شهرهای مختلف عراق، خبرگزاریها روز پنجشنبه از تجمع معترضان به‌رغم حکومت نظامی در بغداد خبر دادند.

به گفته کمیسیون مستقل حقوق‌بشر عراق، در جریان این سلسله تظاهرات تاکنون ۱۰۴۱تن مجروح شده‌اند و نیروهای امنیتی عراق ۲۱۶تن از معترضان را بازداشت کردند.

 

 

گزارش آسوشیتدپرس از قیام مردم عراق

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: نیروهای امنیتی عراق روز پنجشنبه ۱۱مهر برای پراکنده کردن اعتراضات ضددولتی که از ابتدای این هفته کشور را درگیر کرده است، یک حکومت نظامی شبانه‌روزی را در بغداد اعمال کردند و گلوله جنگی و گاز اشک‌آور شلیک کردند و ۲۱تن را به‌قتل رساندند.

این خبرگزاری افزود: در تلاش ناامیدانه برای آرام کردن سلسله تظاهرات، که به‌صورت خودجوش انجام شده، دولت دسترسی به اینترنت را در سراسر عراق قطع کرده‌ است.

این اعتراضات، که در بغداد و مناطق شیعه نشین در جنوب عراق متمرکز است، عمدتاً خودجوش و بدون رهبری سیاسی است که توسط جوانان سرخورده خواستار شغل، خدمات بهتر و پایان دادن به فساد فراگیر در عراق برگزار می‌شود.

ده‌ها تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاهها که قادر به یافتن شغل تحت حاکمیت فاسد در کشور نفت خیز نیستند، نیز به این راهپیمایی‌ها پیوسته‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: یکی از تظاهر کنندگان که صورت خود را پوشانده بود به رویترز گفت، مردم چپاول می‌شوند. اکنون مردم در خیابان گدایی می‌کنند. شغلی وجود ندارد، شما برای اعتراض می‌آیید، آنها به سمت شما گلوله شلیک می‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اثر درگیری میان تظاهر کنندگان و نیروهای امنیتی دست‌کم تاکنون ۱۸تن کشته شده‌اند.

 

تلویزیون العربیه گزارش داد:

در ادامه اعتراضات مردمی در عراق که هر روز گسترده‌تر از دیروز می‌شود، معترضان علیه حضور ایران در این کشور شعار سر داده و با تأکید بر آزادی عراق، خواستار خروج ایران و شبه‌نظامیان متحدش از شهرهای مختلف این کشور شدند.

 

نیروهای امنیتی همچنین به سوی تظاهر کنندگانی که می‌خواستند وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شوند آتش گشودند. معترضان نیز اقدام به آتش‌زدن لاستیک‌های خودرو در ورودی‌های فرودگاه بین‌المللی بغداد کردند.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از معترضان عراقی در شهرهای مختلف منتشر شد، معترضان شعار "بغداد آزاد است، ایران برو بیرون" سر دادند. اهالی کربلا نیز این شعار را با تغییری به‌صورت "کربلا آزاد است، ایران برو بیرون" سر دادند.

 

در دومین روز از تظاهرات مردم عراق، اهالی شهرهای بعقوبه، المثنی، الدیوانیه، نجف و بصره نیز به معترضان پیوستند. مردم ساختمان استانداری ذی‌قار را به آتش کشیدند و در شرق بغداد نیز اقدام به سوزاندن لاستیک کردند. در پی بالا‌گرفتن درگیریها میان دو طرف هلیکوپترهای نیروهای امنیتی در آسمان بغداد به پرواز درآمده و دستور بسته شدن پل‌های اصلی شهر با هدف منع گسترده‌تر شدن اعتراضات، صادر شد.

اعتراض به حضور چشمگیر ایران در عرصه‌های مختلف در عراق، یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد اعتراض مردم این کشور بود. آنها با سر دادن شعارهای مختلف خواستار خروج ایران از عراق و عدم مداخله در امور داخلی این کشور شدند.

 

رویترز: تعداد کشته‌شدگان تظاهرات ظرف دو روز گذشته نیز به ۹نفر رسید.

فرمانده مرزبانی رژیم اعلام کرد: بدلیل درگیری در برخی از شهرهای عراق مرزهای چذابه و خسروی از شب گذشته بسته شده است.

 

رویترز - ۳اکتبر ۲۰۱۹- ۱۱مهر۹۸:

خبرگزاری رویترز از بغداد گزارش داد: اواخر روز چهارشنبه، پس از دو روز اعتراضات ضددولتی در سراسر کشور که به خشونت گرایید، نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی اعلام کرد، عراق اعلام یک حکومت نظامی در بغداد می‌کند که از اوایل روز پنجشنبه آغاز می‌شود و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

عبدالمهدی در بیانیه‌یی گفت: "اظهارات فرمانده کل نیروهای مسلح: از ۵صبح امروز، پنجشنبه، و تا اطلاع ثانوی حرکت کلیه وسایل نقلیه و افراد در بغداد کاملاً ممنوع است".

 

در این بیانیه آمده است: مسافران از و به فرودگاههای بغداد، آمبولانس ها، کارمندان دولت در بیمارستانها، ادارات آب و برق و زائران مذهبی از این حکومت نظامی معاف هستند.

عبدالمهدی گفت که به‌عهده استانداران است که تصمیم بگیرند که در استانهای خود اعلام حکومت نظامی کنند.

 

 

حکومت نظامی در بغداد و سه شهر دیگر عراق

به‌دنبال دو روز تظاهرات گسترده در تمام شهرهای عراق علیه فساد حکومتی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق از اجرای مقررات منع آمد و شد در بغداد خبر داد. وی در بیانیه‌یی اعلام کرده است: رفت و آمد کلیه افراد و وسایل نقلیه از ساعت ۵صبح پنجشنبه تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می‌شود. در روز چهارشنبه در شهرهای ناصریه، عماره و حله مقررات منع آمد و شد اعلام شده بود. به گزارش رویترز، در اکثر نقاط عراق دسترسی به اینترنت قطع شده است. بنا‌ به این گزارش دسترسی به فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و واتس آپ در سراسر عراق به جز اقلیم کردستان قطع شد.

 

خبرگزاری رویترز ۱۰مهر ۹۸از بغداد گزارش داد:

منابع پلیس عراق به رویترز گفتند نیروهای ویژه عراق، روز چهارشنبه برای مقابله با ورود جمعیت تظاهر کننده به فرودگاه بغداد، از مهمات واقعی و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

در درگیریهای سراسری و جدید روز چهارشنبه عراق که تابه‌حال بزرگترین نمایش خشم مردمی علیه دولت یکساله عادل عبدالمهدی بوده است، تعدادی کشته و مجروح شدند.

خبرگزاری رویترز طی گزارش دیگری از عراق گفت:‌ در بحبوحه‌ٔ تظاهرات ضددولتی سراسری که به درگیری کشیده شد دسترسی به اینترنت در اکثر نقاط عراق، از جمله پایتخت آن بغداد مسدود شد و کیفیت اتصال به زیر ۷۰% رسید.

از ابتدای چهارشنبه، شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک،توئیتر، اینستاگرام و همچنین نرم‌افزارهای ارسال پیام مانند واتس آپ در سراسر عراق، بجز کردستان، از کار افتاده بودند. کردستان از زیرساخت اینترنتی متفاوتی برخوردار است.

دسترسی به خدمات اینترنتی تنها از طریق VPN که عملاً محل کاربر را نشان نمی‌دهد امکانپذیر بود.

 

تلویزیون الحدث- ۳اکتبر ۲۰۱۹/ ۱۱مهر گزارش داد:

در اولین ساعات بامداد پنجشنبه، دو موشک به منطقه الخضرا‌ در بغداد اصابت کرد. موشک اول در نزدیکی سفارت ترکیه و موشک دوم در حوالی پل حارثیه فرود آمدند.

ورود و خروج به منطقه الخضرا تا پایان تظاهرات ممنوع اعلام شده است. تظاهر کنندگان شعارهایی علیه رژیم ایران سر می‌دهند.

 

خبرنگاران العربیه ۳اکتبر ۲۰۱۹/ ۱۱مهر در گزارشهایی گفتند:

انفجارها در داخل منطقه سبز بغداد به‌دنبال چندین حمله موشکی شنیده شد.

یک موشک نزدیک سفارت ترکیه در داخل منطقه سبز فرود آمد در حالی که دیگری نزدیک پل الحارثیه اصابت کرد.

منطقه سبز مستحکم شده محل ساختمانهای دولتی و سفارتهای خارجی در پایتخت عراق است.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه در بغداد اعلام منع تردد تا اطلاع ثانوی نمود. بعد از آن‌که ۷نفر کشته و ۴۰۰نفر در خلال دو روز تظاهراتهای ضدحکومتی مجروح شدند.

 

واشنگتن پست روز گذشته درباره تظاهرات مردم عراق گزارش داد:

مقامات عراقی گفتند که صدها تظاهر کنندهٔ عراقی روز سه‌شنبه بعد از شلیک گلوله و گاز اشک‌آور توسط نیروهای امنیتی به جمعیت تظاهر کنندگان ضدحکومتی، زخمی گردیدند.

تظاهرات‌ صورت گرفته بزرگترین تظاهرات تا به امروز علیه حکومت لرزان و یکساله نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی بوده است.

تظاهر کنندگان جمع شدند تا علیه طیفی از مشکلات که روی زندگی روزمره بسیاری عراقیان تأثیر گذاشته‌اند، از جمله علیه فساد، فقدان خدمات و بیکاری، اعتراض کنند.

در بغداد که پایتخت است، پلیس گاز اشک‌آور شلیک کرد و بعداً به روی حدود ۱۰۰۰تظاهر کننده با گلوله واقعی شلیک کرد...

 

“شفافیت بین‌المللی” مؤسسات عراقی را در امر فساد دوازدهمین کشور در جهان رده‌بندی کرده است...

 

 

دکتر ولید فارس مشاور پیشین دونالد ترامپ در خاورمیانه در پیامی توئیتری درباره تظاهرات مردمی در عراق نوشت: پرچم آخوندها در بغداد به آتش کشیده می‌شود. جوانان عراقی علیه فساد ایران و شبه‌نظامیان حشد تظاهرات کرده و سطله ایران در عراق را رد می‌کنند. همان‌طور که چند هفته پیش استدلال کردم کسانی که ایران را در منطقه مهار می‌کنند فقط آمریکا نیست بلکه مردم می‌باشند.

 

مطالب مرتبط:

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5734b4e7-dd16-4ee0-9710-aafd1477c613"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات