728 x 90

تحریم هفت فرد و نهاد توسط آمریکا به‌دلیل قاچاق فناوری آمریکایی به بانک مرکزی ایران

بانک مرکزی
بانک مرکزی

دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، روز جمعه ۲۵ اسفند با انتشار بیانیه‌یی از تحریم شبکه‌یی متشکل از سه فرد و چهار نهاد به اتهام صادرات غیرقانونی فناوری آمریکایی به بانک مرکزی رژیم ایران خبر داد.
دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت‌خارجه خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود با اشاره به تحریم بانک مرکزی رژیم ایران به‌دلیل نقش آن در انجام کمکهای مالی به نیروی تروریستی قدس و حزب‌الله در پیش از این تصریح کرد که کالاها و فناوری منتقل شده به بانک مرکزی ایران شامل اقلامی بوده‌اند که تحت کنترل‌های امنیت ملی و ضدتروریسم وزارت بازرگانی قرار دارند.
در همین رابطه برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی با اشاره به حمایت مالی بانک مرکزی ایران از نیروی تروریستی قدس و حزب‌الله لبنان به‌عنوان بازیگران بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه گفت آمریکا هم‌چنان از تمام ابزارهای موجود برای مختل کردن تلاش‌های غیرقانونی جمهوری اسلامی به‌منظور دستیابی به فناوری حساس آمریکا استفاده خواهد کرد.

بر اساس بیانیه مذکور افراد و نهادهای تحریم شده عبارتند از:
شرکت خدمات انفورماتیک مستقر در ایران، یکی از شرکت‌های تابعه بانک ملی مرکزی و به‌عنوان بازوی فناوری آن‌که ناظر بر شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی، شتاب، و هم‌چنین وابسته به شبکه الکترونیکی پرداخت کارت ایران، شاپرک، است.
شرکت تجاری راه‌حل بانکی پیشرفته (Advance Banking Solution Trading DMCC) مستقر در امارات متحده عربی که یک شرکت صوری برای شرکت خدمات انفورماتیک است و کالاها و فناوری ایالات متحده را غیرمستقیم و از فروشندگان طرف ثالث برای انتقال نهایی به بانک مرکزی ایران خریداری کرده است.
سید ابوطالب نجفی مدیر اجرایی شرکت خدمات انفورماتیک که دستیابی غیرقانونی این شرکت به اقلام را نظارت و تأیید کرده است.
محمدرضا خادمی و شرکت تحت ریاستش با عنوان شرکت تجارت عمومی ستاره آزادی (Freedom Star General Trading Co.) که ارسال کالاها از امارات متحده به ایران را تسهیل کرده‌اند.
شرکت سهامی عام تجارت خدمات توسعه فناوری تد (Ted Teknoloji Gelistirme Hizmetleri Sanayi Ticaret Anonim Sirketi) مستقر در ترکیه که به‌عنوان نماینده شرکت خدمات انفورماتیک در ترکیه فعالیت می‌کند و کالاها و فناوری آمریکا را در هماهنگی با شرکت‌های صوری این شرکت کسب کرده است.
پوریا میراحمدی شهروند دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی که در فعالیت‌های این شرکت مستقر در ترکیه دست داشته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aa756f23-db2e-4e72-96ff-c7af7f89fb40"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات