728 x 90

تحریم، هزینه حمل نفت ایران به اروپا دوبرابر می‌شود

هزینه حمل نفت ایران به اروپا دوبرابر می‌شود
هزینه حمل نفت ایران به اروپا دوبرابر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکتهای نفت‌کش به‌دلیل مخاطرات و تحریمهای آمریکا‌ برای انتقال نفت ایران به اروپا درخواست افزایش هزینه دوبرابری برای انتقال نفت کرده‌اند.

همچنین گزارشهایی وجود دارد که شرکتهای نفتکش کرایه پیشنهادی را از ۷دلار در هر تن به ۱۵دلار افزایش داده‌اند.

در صورت پذیرش این پیشنهاد که به‌نظر می‌رسد در زمان کنونی، چاره‌ای برای فروش نفت ایران البته با هزینه‌‌یی گزاف به‌شمار می‌رود، می‌تواند سود کلانی را نصیب مالکان نفت‌کش‌ها کند.

 

اعتراف رژیم به تاثیر تحریمها در انتقال نفت توسط نفتکشها

مدیر روابط‌عمومی و سخنگوی شرکت ملی نفت ایران گفت: به همین دلیل ریسک حمل‌ ونقل نفت ایران افزایش یافته و به همین دلیل یکی از پیشنهادهای طرح‌شده از جانب خطوط کشتیرانی خارجی، افزایش هزینه حمل‌‌ و نقل است. وی تأکید کرده که این موضوع صرفاً در قالب یک پیشنهاد است و هنوز موافقتی با آن صورت نگرفته.

محمد ناصری گفته که شرکتهای کشتیرانی اعلام کرده‌اند برای پوشش ریسک نبود بیمه برای نفت‌کش‌ها، می‌توانند هزینه حمل را افزایش دهند تا با افزایش درآمد، این ریسک را پوشش دهند.

البته به‌گفته وی، هنوز درخواست رسمی از سوی خطوط کشتیرانی مبنی‌بر افزایش هزینه حمل نفت ایران به وزارت نفت اعلام نشده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی شرکتها چنین مطالبه‌ای را طرح کرده‌اند.

 

کاهش تقاضای نفت ایران از سوی فرانسه و یونان و اسپانیا

نشریه "پلاتس" آمار می‌دهد، نرخ حمل کشتی‌های "سوئزماکس" که بین ۱۴۰هزار تن یا یک‌میلیون بشکه نفت را حمل می‌کنند در یک سفر خاورمیانه به اروپا اخیراً حدود ۹۴‚۶دلار در هر تن بوده است، اما مالکان کشتی که نفت ایران را از پایانه صادراتی جزیره خارک به مقصد مدیترانه بارگیری می‌کنند، نرخ ۱۵دلار در هر تن را دریافت می‌کنند. حمل محموله‌های نفت ایران به مدیترانه به‌دلیل شرایط اخیر بین‌المللی گران‌تر شده است.

اروپا مقصد مهمی برای نفت ایران است و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰‌ هزار بشکه یا یک‌سوم از کل صادرات نفت ایران را خریداری می‌کند. خریداران مهم نفت ایران شامل ترکیه، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و یونان هستند. جریان صادرات ایران به ترکیه و ایتالیا بالا مانده، اما تقاضا از سوی فرانسه، یونان و اسپانیا رو به کاهش است.

بنا بر ارزیابی "پلاتس"، صادرات نفت ایران به اروپا در ماه ژوئن و ژوئیه سال جاری به ۴۰۰ تا ۵۰۰‌ هزار بشکه در روز رسید.

 

بیشتر بخوانید

بیرون کشیدن شرکتهای بزرگ حمل‌‌ و نقل دریایی از ایران

 

تحریم نفت ایران فقط شامل پالایشگاهها و آژانس‌های نفتی نمی‌‌شود، شرکتهای جهانی حمل‌‌ و نقل دریایی نیز از هم‌اکنون به این تحریم پیوسته‌اند.

وال استریت ژورنال ۹خرداد ۹۷ نوشت:

تحریم‌های آمریکا علیه (رژیم) ایران تا چند ماه دیگر برقرار خواهد شد؛ اما شرکتهای جهانی حمل‌‌ و نقل دریایی، از هم‌اکنون از ایران خارج می‌شوند. بزرگ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان یعنی مرسک‌لاین دانمارک و ام.اس.سی. مستقر در سوئیس گفتند، محموله‌های عمومی خود را کاهش می‌دهند؛ صاحبان تانکر نیز گفته‌اند که قصد دارند کشتی‌هایشان را به دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه یا شمال آفریقا منتقل کنند.

سورن سکو Soren Skou مدیر اجرایی مرسک گفت: «اگر تحریم‌های آمریکا همان‌طور که قصدش را دارند، به‌طور تمام‌عیار از راه برسد، به‌نظرم هیچ خط کشتیرانی که در سطح جهانی فعالیت می‌کند، قادر نخواهد بود با (رژیم) ایران تجارت کند».

 

کاهش صادرات نفت ایران به چین

وال استریت ژورنال می‌افزاید: «صاحبان کشتی در بخش اپراتورهای تانکری در چین که هم‌اکنون روزانه حدود۶۵۰هزار بشکه نفت خام ایران را می‌خرند گفتند، انتظار دارند میزان صادرات نفت خام از ایران، کمتر از نصف بشود. یک مقام ارشد شرکت دولتی حمل‌‌ و نقل نفت چین، گفت:

ما نمی‌خواهیم ریسک هیچ‌گونه نقضی را بپذیریم؛ چرا که بخش عمده‌یی از تجارت حمل‌‌ و نقل نفت ما، بین آمریکا و شرق دور است.

همچنین یک مشاور کشتیرانی مستقر در نیویورک که با برخی از بزرگ‌ترین شرکتهای کشتیرانی دنیا کار می‌کند، تأکید کرد: «تحریم‌های ایالات متحده فضای بسیار پرچالشی را برای صاحبان کشتی ایجاد خواهد کرد... آنها در صورت انتقال نفت محموله‌های دیگر از ایران، می‌توانند در لیست سیاه قرار گیرند و جریمه و از معامله با آمریکا منع شوند. این کار، ارزش ریسک‌ کردنش را ندارد».

 

افت قابل‌توجه صادرات نفت ایران به‌دنبال تشدید تحریم‌ها

 

بنا بر تخمینهای یک شرکت مانیتور نفتکش‌ها که خبرگزاری رویتر ۹خرداد ۹۷ از آن گزارش داد، صادرات نفت ایران به میزان کمی در ما مه افت داشته که نشانی از این است که تهدید تحریمهای آمریکا ممکن است خریداران را از وارد شدن در معاملات جدید بازداشته است.

آمار و ارقام رویتر به این اشاره دارد که صادرات نفت خام ایران در ماه مه به حدود ۲.۵میلیون بشکه در روز رسیده است که افت روزانه ۱۰۰هزار بشکه را نشان می‌دهد. منابع تجاری انتظار دارند تحریمهای مالی مانع تجارت نفت با رژیم ایران بشوند چرا که بانکها به‌طور فزاینده‌یی نگران شده‌اند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران به آسیا و اروپا در ماه جاری به یک میلیون و ۹۴۰هزار بشکه در روز سقوط کند.

مشتریان آسیایی نفت از رژیم ایران، خرید خود در فرودین ماه را نسبت به ماه قبل از آن یک‌سوم کاهش داده‌اند. ژاپن برای ماه جاری هیچ نفتی از رژیم ایران دریافت نخواهد کرد. این وضعیت هم باز از این نظر قابل‌توجه هست که مطابق نمودار ۱که خبرگزاری رویتر منتشر کرده است حتی بعد از برجام خریداران آسیایی در صدر فهرست مشتریان نفت رژیم قرار داشته‌اند.

افت صادرات نفت ایران در حالی است که وزارت نفت ایران قیمت پیشنهادی به مشتریان آسیایی، خصوصاً هند را کاهش داده است. رژیم ایران علاوه بر تخفیف در قیمت نفت، در هزینه حمل نفت نیز به هند تخفیف می‌دهد.

صادرات نفت خام به آسیا در ماه جاری میلادی (ماه مه)‌ به یک میلیون و ۱۲۰هزار بشکه در روز سقوط کرده که کمترین میزان از سال ۲۰۱۵ میلادی است.

این افت در حالی است که  رژیم آخوندی توانسته بود بعد از برجام پیوسته صادرات نفت خام خود را افزایش دهد و از زیر ۱میلیون و ۵۰۰هزار بشکه در روز که حدود ۲۰درصد تولیدات نفت خام روزانه بود به بالای ۴۰درصد یعنی نزدیک به ۲میلیون و ۷۰۰هزار بشکه در روز افزایش دهد. امری که اکنون، بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای نفتی سیر نزولی خود را آغاز خواهد کرد.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6add0d3b-1458-45fd-9453-8e4de4690d17"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات