728 x 90

بیرون کشیدن شرکتهای بزرگ جهان از ایران

پایانه نفتی جزیره خارک
پایانه نفتی جزیره خارک

وال استریت ژورنال نوشت:

تحریم‌های آمریکا علیه (رژیم) ایران تا چند ماه دیگر برقرار خواهد شد؛ اما شرکتهای جهانی حمل‌‌ و نقل دریایی، از هم‌اکنون از ایران خارج می‌شوند. بزرگ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان یعنی مرسک‌لاین دانمارک و ام.اس.سی. مستقر در سوئیس گفتند، محموله‌های عمومی خود را کاهش می‌دهند؛ صاحبان تانکر نیز گفته‌اند که قصد دارند کشتی‌هایشان را به دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه یا شمال آفریقا منتقل کنند.

سورن سکو Soren Skou مدیر اجرایی مرسک گفت: «اگر تحریم‌های آمریکا همان‌طور که قصدش را دارند، به‌طور تمام‌عیار از راه برسد، به‌نظرم هیچ خط کشتیرانی که در سطح جهانی فعالیت می‌کند، قادر نخواهد بود با (رژیم) ایران تجارت کند».

وال استریت ژورنال می‌افزاید: «صاحبان کشتی در بخش اپراتورهای تانکری در چین که هم‌اکنون روزانه حدود ۶۵۰هزار بشکه نفت خام ایران را می‌خرند گفتند، انتظار دارند میزان صادرات نفت خام از ایران، کمتر از نصف بشود. یک مقام ارشد شرکت دولتی حمل‌‌ و نقل نفت چین، گفت:

ما نمی‌خواهیم ریسک هیچ‌گونه نقضی را بپذیریم؛ چرا که بخش عمده‌یی از تجارت حمل‌‌ و نقل نفت ما، بین آمریکا و شرق دور است.

همچنین یک مشاور کشتیرانی مستقر در نیویورک که با برخی از بزرگ‌ترین شرکتهای کشتیرانی دنیا کار می‌کند، تأکید کرد: «تحریم‌های ایالات متحده فضای بسیار پرچالشی را برای صاحبان کشتی ایجاد خواهد کرد... آنها در صورت انتقال نفت محموله‌های دیگر از ایران، می‌توانند در لیست سیاه قرار گیرند و جریمه و از معامله با آمریکا منع شوند. این کار، ارزش ریسک‌کردنش را ندارد».

گسترش تحریمها به سایر شرکتهای روسی و اروپایی

به گزارش رویتر، لوک اویل، دومین شرکت بزرگ تولیدکننده نفت روسیه روز سه‌شنبه۸خرداد۹۷اعلام کرد، به‌دلیل خطر تحریم‌های آمریکا، تصمیم گرفته است طرح‌های خود را برای توسعه پروژه‌هایش در ایران متوقف کند.

یکی از مسئولان شرکت لوک اویل گفت: «با توجه به تحولات اخیر... بسیار زود است که بگوییم طرح‌های ما (در ایران) چه خواهد بود. ولی فعلاً و در اساس، همه‌چیز را به‌حالت تعلیق درآورده‌ایم».

همچنین بانک ب.ث.پ. سوئیس اعلام کرد، به‌دنبال خروج آمریکا از برجام، تمامی فعالیت‌های جدید مبادلاتی خود را با رژیم آخوندی متوقف می‌کند. این بانک طی بیانیه‌یی، اعلام کرد: «ما تمامی معاملات جدید با (رژیم) ایران را بعد از ۸می‌۲۰۱۸ تعلیق کردیم و «دوره کاهش» (فعالیت‌ها) را در چارچوب اعلام (خزانه‌داری آمریکا) شروع کردیم».

شرکت لهستانی کیچ از شرکتهای بزرگ صنایع پتروشیمی اروپا، معاملات خود را با رژیم آخوندی متوقف کرد.

شرکت لهستانی کیچ اعلام کرد خرید پلی اولفین از ایران را متوقف کرد. این شرکت بازرگانی مهرماه سال گذشته اعلام کرده بود، از ایران پلی اولفین وارد می‌کند تا در بازارهای اروپایی به فروش برساند. سخنگوی این شرکت گفت: زمانی که تحریمها به اجرا گذاشته شوند، ما بر اساس قوانین لازم‌الاجرای بین‌المللی عمل می‌کنیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/acb08fde-c53e-4791-84e9-15354494ed35"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات