728 x 90

تحریم ایران، سقوط تولید نفت ایران به یک و نیم میلیون بشکه در روز

سقوط تولید نفت ایران به یک و نیم میلیون بشکه در روز
سقوط تولید نفت ایران به یک و نیم میلیون بشکه در روز

بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی IEA، تولید نفت ایران با بازگشت تحریمها علیه رژیم ایران تا پایان سال آینده میلادی به یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز سقوط می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی چهارشنبه ۲۳خرداد۹۷ طی گزارشی نسبت به سقوط قابل پیش‌بینی تولید نفت ایران و ونزوئلا هشدار داد. بر اساس پیش‌بینی‌های این آژانس بین‌المللی، تولید نفت این دو کشور تا پایان سال آیندۀ میلادی (۱۳۹۸) به کمتر از یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز سقوط خواهد کرد. در صورت تحقق این پیش‌‌بینی، تولید نفت ایران به زحمت برای تأمین نیاز داخلی کشور کفایت خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی، هم‌چنین پیش‌بینی کرده است که در نتیجۀ تحریمهای جدید ایالات متحده آمریکا، کاهش صادرات نفت ایران مشابه دورۀ مجازاتهای پیشین (قبل از برجام) خواهد بود. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی کاهش تولید نفت ونزوئلا نیز بی‌وقفه خواهد بود. به همین خاطر این نهاد پیش‌بینی کرده است که کشورهای خاورمیانه عضو اوپک (برای کنترل قیمت نفت) به‌زودی تولید روزانۀ نفت خود را به میزان یک میلیون و صد هزار بشکه در روز افزایش خواهند داد.

 

تعادل بازار نفت ناپایدار خواهد بود

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود تصریح کرده است که حتی اگر کسری تولید نفت ایران و ونزوئلا از سوی دیگر تولیدکنندگان جهانی نفت جبران شود، تعادل بازار نفت طی سال آینده ناپایدار خواهد بود.

قرار است در ۲۲ژوئن آینده کشورهای تولیدکنندۀ نفت در اینباره با یکدیگر در وین گفتگو کنند.

پیشتر عربستان سعودی و روسیه آمادگی خود را برای افزایش تولید نفت خود اعلام کرده بودند. آژانس بین‌المللی انرژی گفته است که مسئلۀ کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا دستور کار این نشست را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تقاضای جهانی نفت در سال ٢۰١۹ به میزان یک میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که قابل قیاس با افزایش تقاضای نفت در سال جاری است.

 

 

 

نگاهی به گسترش روند خروج کمپانیهای خارجی، در پی تحریم رژیم ایران. لیست رو‌به افزایش شرکتهایی که با فرمان خروج از توافق برجام، دونالد ترامپ، تا کنون قراردادهای تجاری خود با رژیم ایران را مورد بازبینی قرار داده یا کاملاًً قطع کرده‌اند:

 

لیست شرکتهای نفتی، بیمه و حمل‌‌ و نقل و بانکها

  1. غول نفتی توتال، با قراردادی به ارزش ۴.۸میلیارد دلار
  2. شرکت نفتی لوک اویل روسیه
  3. شرکت هندی ریلاینس متخصص پالایش نفت RELAYNS صاحب بزرگ‌ترین مجموعه پالایش نفت در جهان
  4. شرکت آمریکایی دوور کورپوریشن dover corporation متخصص لوله‌های نفت
  5. شرکت ساکا نروژ. قرارداد با رژیم در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۲.۵میلیارد یورو
  6. شرکت دائلیم اینداستریال کره جنوبی که در زمینه نفت کار می‌کند. پروژه پالایشگاهی به ارزش ۲.۸میلیارد دلار
  7. شرکت لهستانی پی.جی.ان.ای.جی که در زمینه نفت کار می‌کند
  8. شرکت ساراس saras ایتالیا که در زمینه پالایشگاه فعال است
  9. شرکت تورم دانمارک که در زمینه تانکر و حمل ونقل فعال است
  10. شرکت ام. اس.سی. دومین شرکت بزرگ حمل‌‌ و نقل کانتینری جهان
  11. شرکت حمل‌‌ و نقل پترو لوجستیک
  12. شرکت بیمه لویدز lioyds لندن
  13. پالایشگاه کپسای اسپانیا
  14. شرکت چوب chubb که در زمینه بیمه فعال است
  15. شرکت کشتیرانی هاپاگ-لوید hapaq liovd آلمان اعلام کرد که خدمات خود را به مقصد تهران به نصف کاهش داده و خط دوم کشتیرانی‌اش به ایران را نیز تحت بررسی قرار می‌دهد. این کمپانی از لحاظ بزرگی، پنجمین شرکت کشتیهای باری جهان است.
  16. پالایشگاه نفت نارایا انرژی هند اعلام کرد همکاری خود را با رژیم آخوندی را کاهش می‌دهد. پالایشگاه نفت هند اعلام کرد قصد دارد از ماه جاری خرید نفت از ایران را به نصف برساند. این شرکت تا اکنون ماهانه حدود ۶میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری می‌کرد.
  17. شرکت کشتیرانی مولر، مرسک نروژ MERSK بزرگترین شرکت کشتیرانی دنیا
  18. شرکت آلیانز آلمان که در زمینه خدمات مالی و بانکداری جهانی فعال است
  19. بانک دی.زد آلمان. دومین بانک بزرگ آلمانی بانک
  20. بانک ایندوس indusind هند
  21. بانک یو.سی.او uno هند
  22. شرکت دوور آمریکا ‌dover سازنده انواع پمپ و دیگر تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت که در سال ۲۰۱۷ شروع به انعقاد قراردادهایی در ایران کرده بود
  23. بانک بی.سی.پی سوئیس. بانک. «بی سی پی» سال ۱۹۶۳ تأسیس شد و از جمله بازیگران فعال در ایران در ارتباط با فاینانس کالاهای تجاری بوده است.

اوبربانک اتریش. در وبسایت خود نوشت: «اوبر بانک طی دو سال گذشته از مراجعه کنندگان بسیاری که با ایران در تجارت هستند، حمایت کرده است. تهدید تحریمهای ثانویه ایالات متحده که متوجه شرکتهای اروپایی است ما را وادار به عقب‌نشینی می‌کند».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d8152372-d172-4097-aadc-cb7853fe204c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات