728 x 90

بیانیهٔ گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا: محکومیت معاملهٔ مبادلهٔ زندانیان بین رژیم ایران و بلژیک

بیانیهٔ گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا
بیانیهٔ گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

بیانیهٔ گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

محکومیت معاملهٔ مبادلهٔ زندانیان بین رژیم ایران و بلژیک

آزادی اسدی اعتراف شرم‌آور به‌باج‌خواهی و نقض دستورات دادگاه

و تشویق رژیم به‌ادامهٔ سیاست گروگان‌گیری

 

ما با مقاومت ایران و قربانیان تروریسم

در محکومیت این معاملهٔ مبادلهٔ زندانیان ابراز همبستگی می‌کنیم

ما معتقدیم که عدالت باید فائق شود و مسئولان جنایات فجیع

باید مورد حسابرسی قرار گیرند

 

بیانیهٔ گروه دوستان آزاد در پارلمان اروپا

گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

محکومیت معاملهٔ مبادلهٔ زندانیان (رژیم) ایران و بلژیک

۳۱می۲۰۲۳

گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، تبادل اخیر زندانیان بین بلژیک و (رژیم) ایران را که موجب آزادی دیپلمات‌تروریست (رژیم) ایران اسدالله اسدی شد به‌شدت محکوم می‌کند. آزادی اسدی که به‌دلیل سازماندهی و هدایت یک اقدام جنایتکارانهٔ بزرگ در اروپا پس از جنگ جهانی دوم محکوم شد، اعتراف شرم‌آور به‌باج‌خواهی و نقض دستورات دادگاه است.

تصمیم دولت بلژیک برای مبادلهٔ یک تروریست محکوم با یک امدادگر بشردوستانه پیام خطرناکی دارد. این نه فقط اصول عدالت و حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند، بلکه فاشیسم مذهبی را در ایران تشجیع می‌کند. این معامله سابقه‌یی ایجاد می‌کند که (حکومت) تهران می‌تواند از تروریسم و گروگان‌گیری به‌عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده کند و رژیم را به‌ادامهٔ سیاست گروگان‌گیری خود تشویق می‌کند.

اسدی در سال۲۰۲۱ توسط دادگاه جنایی آنتورپ به‌دلیل دست‌داشتن در یک طرح بمب‌گذاری، به ۲۰سال زندان محکوم شد. اسدی به‌عنوان دیپلمات سفارت (رژیم) ایران در وین از پوشش دیپلماتیک خود برای انجام فعالیت‌هایی علیه مخالفان ایرانی در اروپا سوءاستفاده کرد. او در سال۲۰۱۸، مواد منفجره و یک چاشنی را برای یک زوج بلژیکی-ایرانی تهیه کرد تا برای حمله به‌گردهمایی عظیم شورای ملی مقاومت ایران در نزدیکی پاریس در نظر گرفته شده بود. هدف شمارهٔ یک، (پرزیدنت منتخب مقاومت) مریم رجوی بود. به‌لطف هوشیاری مقامات اروپایی، این حمله خنثی شد.

آزادی یک تروریست محکوم مانند اسدی که قصد حملهٔ مرگباری را داشت، ۱۵سال قبل از پایان دوران محکومیتش، عمیقاً نگران‌کننده است. این نه فقط مبارزه با تروریسم را تضعیف می‌کند، بلکه به‌اصول حقوق‌بشر و حکم دادگاه قانون اساسی بلژیک نیز خیانت می‌کند. این تصمیم پیامی ارسال می‌کند که می‌توان به‌تروریسم پاداش داد و تلاش‌ها برای تضمین امنیت و حفاظت شهروندان را تضعیف می‌کند.

ما با مقاومت ایران و قربانیان تروریسم در محکومیت این معاملهٔ مبادلهٔ زندانیان ابراز همبستگی می‌کنیم، به‌ویژه به‌این دلیل که مقامات در تهران از اسدی به‌عنوان یک قهرمان با گل استقبال کردند. ما معتقدیم که عدالت باید فائق شود و مسئولان جنایات فجیع باید مورد حسابرسی قرار گیرند.

در پایان، تبادل زندانیان بین بلژیک و (رژیم) ایران که منجر به‌آزادی اسدالله اسدی، یک تروریست محکوم شد، نگرانی‌های جدی‌یی را در مورد ترویج تروریسم، نقض دستورات دادگاه و نادیده‌گرفتن حقوق قربانیان ایجاد می‌کند. این معامله یک سابقهٔ خطرناک ایجاد می‌کند و مبارزه با تروریسم را تضعیف می‌کند. برای بلژیک و جامعهٔ بین‌المللی ضروری است که اقدامات مناسب را برای اصلاح این وضعیت و برقراری عدالت انجام دهند.

 

امضاءکنندگان:

خاویر سارسالخوس – رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، معاون کمیسیون ویژهٔ دخالت‌های خارجی، دبیرکل دفتر نخست‌وزیر اسپانیا (۲۰۰۴)

میلان زور - رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، وزیر آموزش و ورزش اسلوونی (۲۰۰۸)، نایب‌رئیس هیأت رابطه با کشورهای آسیای جنوبی در پارلمان اروپا

یان زهرادیل - معاون کمیسیون تجارت بین‌المللی پارلمان اروپا

جانا گانچا – نمایندهٔ پارلمان اروپا از ایتالیا

پتری سارواما - نماینده پارلمان اروپا از فنلاند

هرمن ترتش، نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2a683311-62aa-4790-ad13-37341ed04011"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات