728 x 90

بحران و رویارویی در منطقه - مذاکرات آتش‌بس در قطر

جنگ در غزه
جنگ در غزه

رویترز در گزارشی از مذاکرات آتش‌بس در دوحه قطر نوشت: یک مقام رسمی که در جریان این نشست قرار گرفته بود به رویترز گفت، بعدازظهر پنجشنبه دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه پایتخت قطر در جریان بود.

در این مذاکرات هیأت اسراییل شامل دیوید بارنیا، رئیس موساد، ویلیام برنز، رئیس اطلاعات مرکزی و برت مک‌گورک، فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه به‌نمایندگی از واشنگتن، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر شرکت کردند.

یک منبع در تیم مذاکره‌کننده اسراییل روز چهارشنبه گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، آزادی عمل قابل توجهی در مورد برخی از اختلافات اساسی داده است.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، روز پنجشنبه به رویترز گفت که این گروه به روند مذاکرات متعهد است و از میانجیگران خواست تا از پایبندی اسراییل به پیشنهادی که حماس در اوایل ماه ژوئیه با آن موافقت کرد، اطمینان حاصل کنند، پیشنهادی که به‌گفته او به جنگ پایان می‌دهد و مستلزم خروج کامل نیروهایی اسراییل از غزه است.

این گفتگوها در حالی برگزار شد که رژیم ایران در آستانه انتقام از اسراییل پس از ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران در ۳۱ژوئیه قرار دارد.

واشنگتن با اعزام کشتی‌های جنگی، زیردریایی‌ها و هواپیماهای جنگی ایالات متحده به منطقه برای دفاع از اسراییل، امیدوار است توافق آتش‌بس در غزه بتواند خطر یک جنگ منطقه‌یی گسترده‌تر را خنثی کند.

۳مقام ارشد رژیم ایران گفته‌اند که تنها یک توافق آتش‌بس در غزه می‌تواند حکومت ایران را از انتقام مستقیم علیه اسراییل بازدارد.

اما تنش‌زایی احتمالی جنبش حزب‌الله تحت حمایت رژیم ایران در جنوب لبنان نیز بر این چشم‌انداز تأثیر می‌گذارد.

 

آکسیوس گزارش داد: نشست دوحه که مقامات اسراییلی گفته‌اند «آخرین فرصت» برای دستیابی به توافق است، در بحبوحه تنش‌های شدید منطقه‌ای و تهدیدات رژیم ایران و حزب‌الله برای حمله به اسراییل در تلافی ترورهای اخیر رهبران حماس و حزب‌الله برگزار می‌شود.

یک منبع آگاه به آکسیوس گفت: حماس به میانجی‌ها گفت در حالی که نمایندگانش در مذاکرات شرکت نخواهند کرد، اما آنها مایلند پس از آن با میانجی‌ها ملاقات کنند تا اطلاعات به‌روز شده را دریافت کنند و ببینند آیا اسراییل پیشنهادی جدی و عملی برای توافق ارائه کرده است یا خیر.

 

روز چهارشنبه یک مقام عرب در گفتگو با تایمز اسراییل، امتناع حماس از شرکت در نشست روز پنجشنبه در دوحه برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه را کم‌اهمیت دانست و گفت حماس به میانجی‌ها اطلاع داده است که هم‌چنان مایل است بلافاصله پس از نشست با آنها ملاقات کند.

تایمز اسراییل با انتشار این خبر نوشت: این منبع خاطرنشان می‌کند که در هر حال مقامات حماس و هیأت اسراییل تابه‌حال نیز به هیچ‌وجه به‌طور رو در رو و در یک اتاق نبوده‌اند، زیرا طرفین از مذاکره مستقیم خودداری می‌کنند. بنابراین روند و ساختار مذاکرات مانند دوره‌های پیشین خواهد بود.

به‌دنبال اعلام حماس مبنی بر عدم شرکت در مذاکرات آتش‌بس در دوحه، اسامه حمدان از اعضای دفتر سیاسی حماس روز چهارشنبه ۲۴مرداد در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت این گروه در حال از دست دادن اعتماد به توانایی آمریکا برای میانجیگیری آتش‌بس در غزه در دور جدید مذاکرات این هفته است.

وی گفت حماس در صورتی در مذاکرات دوحه حضور خواهد یافت که گفتگوها بر اجرای طرح پیشنهادی جو بایدن متمرکز شود. طرحی که در ماه مه گذشته ارائه شد و توسط جامعه بین‌المللی مورد تأیید قرار گرفت.

حمدان ضمن متهم کردن اسراییل به کارشکنی در مذاکرات افزود: «اسراییل یا هیأتی را که قدرت رأی ندارد به مذاکرات فرستاده یا ترکیب هیأت‌ها را در هر دور از مذاکرات تغییر داده یا شرایط جدید وضع کرده است».

مقامات اسراییلی در مورد ادعاهای حمدان هیچ اظهارنظری نکردند، اما اتهام کارشکنی را مردود دانستند و متقابلاً حماس را به کارشکنی متهم کردند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/07b076b8-320d-4eeb-9beb-c0e4a64fdd56"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات