728 x 90

بحران در حکومت آخوندی بر سر تن‌دادن به کنوانسیونهای اف.ای.تی.اف

اف ای تی اف ( سازمان مبارزه  با پولشویی)
اف ای تی اف ( سازمان مبارزه با پولشویی)

مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی، که قرار بود روز شنبه ۶بهمن ۹۷ نظر نهایی در مورد لایحه الحاق رژیم به پالرمو، کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته را اعلام کند، با درماندگی، ادامه بررسی و تصمیم‌گیری را به دو هفته دیگر موکول کرد.

این لایحه در مجلس رژیم تصویب شده بود، ولی شورای نگهبان ارتجاع، حاضر به تأیید آن نشد و آنرا برای تعیین‌تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت رژیم ارجاع داده بودند.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از پایان جلسه گفت: این موضوع نیازمند بررسیهای بیشتر است.

لایحه مربوط به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (سی اف تی) که با ۱۹ ایراد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی ارجاع شده، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

 

ملکشاهی رئیس کمسیون حقوقی و قضایی مجلس رژیم در مورد بررسی لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: به‌رغم اصرار مجلس و دولت برای تصویب لایحه پالرمو، برخی از اعضای شاخص مجمع با این لایحه مخالفت دارند و قرار است در جلسه بعدی، مخالفان و موافقان این لایحه استدلالهای خود را به اعضای مجمع ارائه دهند.

با توجه به این‌که اجلاس آینده اف.ای.تی.اف و بررسی مجدد ابقای حکومت آخوندی در لیست سیاه در ماه آینده میلادی شروع می‌شود، حکومت آخوندی مهلت چندانی برای تصویب نهایی این کنوانسیونها ندارد.

 

نگاهی به بحران در حکومت آخوندی بر سر تن‌دادن به کنفوانسیونهای اف.ای.تی.اف:

رسانه‌های حکومتی ویستا روز ۵بهمن ۹۷ خبر دادند روز ششم بهمن جلسهٔ مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تعیین‌تکلیف لایحهٔ پالرمو به نتیجه نرسید و به دو هفته بعد موکول شد،اما دلواپسان نظام ولایت فقیه ،در داخل مجمع و سایر تریبونهای حکومتی برای جلوگیری از تصویب این لایحه از روز قبل صف بستند.

 

خبرگزاری قضاییه آخوندی روز ۵بهمن ۹۷ به‌ نقل از فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع نوشت«مباحث بر روی لایحه پالرمو در مجمع بسیار جدی است و دو طرف به هر حال استدلال‌های جدی و قوی ای را مطرح می‌کنند».

و رسانه‌های دو باند گوشه‌یی از این کشمکشها را که تصویر روشنی از بن‌بست نظام است منتشر می‌کنند.

 

نوبخت معاون روحانی گفت: «موضوع عادی‌شدن وضعیت ایران در FATF مربوط به نظام است و آرزو می‌کنیم همانند دو لایحه،اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تروریسم، دو لایحه دیگر یعنی پالرمو و CFT نیز قانون شوند».

 

و روزنامه ایران ارگان دولت روحانی روز ۶بهمن ۹۷ با اشاره به اظهارات آخوند صدیقی که در جمعه‌بازار دیروز تهران گفته بود«گوشت صدهزار تومانی نتیجهٔ برجام است» نوشت: « نرخ تورم امسال به‌رغم تمامی سختی‌های پیش آمده هنوز به اندازه‌ تورم آخرین سال دولت مورد حمایت شما واقع نشده است». و افزود: «وضعیت ونزوئلا پیش چشم همه است. تقریباًً در میان اهل نظر و کارشناسان اقتصادی نوعی اتفاق‌نظر وجود دارد که اگر سیاست‌های دولت مورد حمایت این آقایان ادامه پیدا می‌کرد، تورم چند هزار درصدی نیز ایران را چون ونزوئلا در بر می‌گرفت و خیلی زودتر از ونزوئلا به وضعیت فلاکت‌بار آن کشور دچار می‌شدیم».

 

آخوند مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: « وقتی که مسئولان اجرایی کشور و حتی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مسأله را مطرح می‌کنند به‌نظر من زیبنده نیست امام جمعه طوری صحبت کند که گویی همه اینها پشت پا به منافع نظام زده‌اند».

 

علیرضا رحیمی عضو هیأت‌رئیسه مجلس ارتجاع به دلواپسان هشدار داد: « نباید کشوری را به سمت محدودیت‌های بین‌المللی برد. نگاه ما این است که نباید اجازه دهیم نظام را به بن‌بست برسد».

 

در همین حال مهدی محمدی مهره خامنه‌ای و عضو تیم مذاکرهٔ هسته‌یی پاسدار جلیلی نوشت:

تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت درباره CFT و پالرمو در جلسه روز شنبه اهمیتی تاریخی دارد. این جایی است که کشور باید نشان بدهد کلاً چیزی از تجربه برجام آموخته یا نه؟

 

و کیهان خامنه‌ای هم در روز ۶بهمن نوشت: «موج مخالفت عمومی با تصویب لوایح خودتحریمی FATF این روزها به نهضتی فراگیر تبدیل شده است؛ از تجمعات مردمی در شهرهای مختلف تا نامه‌های هشدارآمیز جنبش دانشجویی به مسئولان. منشأ این جوش و خروش‌ها، مخاطرات و مهلکه‌ها و مخمصه‌هایی است که این لوایح برای نظام به همراه خواهند داشت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10bfc9db-dd7b-4542-8af1-4e76f5a02a48"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات