728 x 90

با غافلگیر کردن مردم؛ حرفهای رئیسی خریدار چندانی ندارد

رئیسی جلاد
رئیسی جلاد

روزنامه حکومتی شرق در شماره روز شنبه ۴دیماه در مطلبی با عنوان «مردم غافلگیر می‌شوند یا رئیس‌جمهور» درباره وعده‌درمانیها و دروغ‌بافیهای آخوند رئیسی که لجام گسیختگی تورم و گرانی اقشار جامعه تحت حاکمیت آخوندی را به قعر فقر و فلاکت سوق داده است، نوشت: رئیس‌جمهور این روزها بر گران‌نشدن کالاها و اجناس تکیه دارد و حتی روز ۱۴آذر صراحتاً گفته بود که قرار نیست با افزایش قیمتها مردم را غافلگیر کنیم اما انگار حرف‌هایش خریدار چندانی ندارد، اتفاقی که در چند ماهی که دولت سیزدهم بر سر کار آمده، بارها اتفاق افتاده است.

روزنامه حکومتی شرق با اشاره به گرانی میوه و آجیل شب یلدا نوشت: یکشنبه هفته پیش، چند روزی مانده به شب یلدا، رئیسی در جلسه هیأت دولت تأکید کرد که لازم است روند نظارت بر قیمت کالاها به‌ویژه اقلام ضروری و معیشتی مردم تشدید شود تا شاهد افزایش قیمت برای برگزاری این شب نباشیم. اما رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگویی اعلام کرد که جیب مردم کوچک شده است و مردم تمایلی برای خرید آجیل و خشکبار از خود نشان نداده و امسال خرید مردم نسبت به سال گذشته یک‌چهارم شده است. نایب‌رئیس اول اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی هم گفت که میزان خرید میوه در شب یلدا ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته که بیماری کرونا در کشور همه‌گیر شده بود ۳۰درصد کاهش پیدا کرد.

شرق در ادامه مطلب خود نوشت: حرف‌های بدون عمل رئیسی و گرانی‌های هفته گذشته باعث شد تا فضای مجازی پر شود از انتقاد و گلایه از رئیسی که انگار هنوز باور ندارد رئیس‌جمهور است و دولت اوست که باید اوضاع را سر و سامان دهد و معلوم نیست وقتی به گرانی‌ها و شرایط مردم اعتراض می‌کند دقیقاً چه کسی را مخاطب حرف‌های خود می‌داند.

 

این اولین بار نبود که رئیس‌جمهور از بهبود امور می‌گفت و اتفاق دیگری رخ می‌داد؛ رئیسی ۱۴آذر در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده و این‌گونه گفت: «من قبلاً هم قول دادم اکنون هم تأکید می‌کنم که ما در تصمیمات اقتصادی حتماً مردم را غافلگیر نخواهیم کرد» اما چند روز بعد ناگهان قیمت‌های جدید خودرو اعلام شد و مردم و بازار را سورپرایز کرد. اوضاع چنان بود که در فضای مجازی نیز انتقادات زیادی به رئیس‌جمهور و اتفاقاتی که برخلاف قولش روی داده بود، صورت گرفت. کاربری در توئیتر نوشت: «رئیسی ۱۴آذر گفت با افزایش قیمتها مردم را غافلگیر نمی‌کنیم اما در ۱۷آذر خودرو ده تا پنجاه میلیون تومان گران شد» یا دیگری توئیت کرد: «دستور رئیسی بیست روز هم دوام نداشت، به جای ۱۵درصد شاهد افزایش ۱۸درصدی هستیم». یک نفر دیگر این‌گونه به گرانی خودرو واکنش نشان داد: «به بهانه زیان‌ده‌بودن و افزایش هزینه تولید ۱۸درصد گذاشتن روی آهن‌قراضه‌های ایران‌خودرو و سایپا. خب اگر این دو تا شرکت توان ندارن درشون رو تخته کنید و خودرو وارد کنید. تا کی باید آشغال بدین به مردم؟!» و یکی نوشت: «افزایش قیمت خودرو، آن هم در کمتر از گذشت یک ماه از دستور رئیسی مبنی بر عدم افزایش قیمت، دهن‌کجی بود به جایگاه ریاست‌جمهوری و کشتن گربه دم حجله. امروز سر این مافیا را نزنی، ۸سال باید بشینی و هر کاری می‌کنن فقط تماشا کنی».

 

اتفاق دیگری که این روزها از سوی دولت شنیده می‌شود و مردم را نگران کرده، بحث گران‌شدن بنزین است. هر چند سخنگوی دولت این موضوع را رد کرد و گفت از نامه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور سوء‌برداشت شده است؛ اما گویی دیگر همه ما مانند مارگزیده‌هایی شده‌ایم که از ریسمان سیاه و سفید هم می‌ترسیم و باید انتظار گرانی‌های جدید را بکشیم، حتی اگر سخنگوی دولت گفته باشد: «درباره این طرح مقرر شده به صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به جای خودرو‌ها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت».
رئیس‌جمهور چند روز پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت که قیمت‌گذاری عادلانه کالاها به‌ویژه اقلام اساسی مورد نیاز مردم، ضرورت دارد و کرامت و عزت مردم خط قرمز دولت است و نباید مورد آسیب قرار گیرد. حال باید منتظر باشیم و ببینیم آیا دولت سیزدهم بالاخره از خط قرمز خود صیانت خواهد کرد یا آنها نیز مانند مردم روز خود را با غافلگیری آغاز خواهند کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ec99678-c2f4-4cf2-9e1a-714b6f3ead7e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات