728 x 90

ایران با نرخ تورم ۱۵۰درصدی در سال آینده روبه‌روست

ایران با نرخ تورم ۱۵۰درصدی در سال آینده روبروست
ایران با نرخ تورم ۱۵۰درصدی در سال آینده روبروست

پروفسور استیو هانک سال گذشته گفته بود که نرخ تورم در ایران در اواسط سال ۲٠١۸ از ١۵٠٪ نیز گذشت.

بر اساس پیش‌بینی وی این نرخ تورم در سال جاری میلادی به‌مراتب از این نیز فراتر برود.

دلایل این افزایش نرخ تورم در ایران علاوه بر تحریم‌های آمریکا، ناشی از فساد، ناکارآمدی و فقدان مدیریت، هزینه‌های سنگین عملیات نظامی در سوریه، عراق، لبنان، یمن و دیگر جاها در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین هزینه‌های گزاف برنامه موشک‌های بالستیکی سپاه پاسداران و بنیادهای ارتجاعی است.

وی که سخنانش توسط رادیو بین‌المللی فرانسه منعکس شده می‌گوید که مرکز آمار ایران نرخ تورم این کشور را ۴۲٫٣٪ اعلام کرد، در حالی که بانک مرکزی این کشور که آمارهای اقتصادی‌اش واقع‌بینانه‌تر به‌نظر می‌رسند از اعلام نرخ تورم و میزان افزایش قیمتها منع شده است. با این حال، مرکز آمار ایران که گزارش هایش بیشتر با امیال دولت هم‌سو است در آخرین گزارش خود اعتراف کرده که در قیاس با سال گذشته در همین تاریخ نرخ تورم در ایران به ۴۲٫٣٪ رسیده است.

در این گزارش آمده است که افزایش قیمت ها بیش از همه شامل مواد غذایی، نوشیدنیها و تنباکو می‌شود. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه این اقلام به ۶٤٫٣٪ بالغ می‌شود.

با این حال، نرخ واقعی تورم و افزایش قیمت ها بمراتب بیش از ارقام رسماً اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران به‌نظر می‌رسند. بر پایه ارقام رسمی قیمت گوشت گاو نسبت به سال گذشته ۹٣٪ افزایش یافته است، هر چند به گزارش رسانه‌های اجتماعی قیمت هر کیلو گرم گوشت گاو طی همین مدت چهار برابر افزایش یافته و دست کم به ١۲٠٠٠٠تومان رسیده است. چنین قیمتهایی در کشوری که حقوق حداقل بین ١٠٠ تا ۲٠٠دلار در ماه نوسان می‌کند به تنهایی گویای وخامت اوضاع اقتصادی است.

 

در گزارش آمده که گزارشهای رسمی مرکز آمار ایران همچنین اعتراف می‌کنند که قیمت تنباکو نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته و بهای میوه و سبزیجات و همچنین مبلمان خانه نیز بین ۶٧ تا ۸۲٪ طی یک سال گذشته رشد داشته است. همین گزارش افزایش قیمت دیگر اقلام را بیش از ٣٣٪ اعلام کرده است.

همچنین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم در روستاها را بیش از شهرها اعلام کرده و افزوده است که نرخ تورم در روستاهای ایران ٤۶٫۷٪ بوده، در حالی که نرخ تورم در شهرها به ۴١٫۵٪ بالغ می‌گردد.

در نتیجه صندوق بین‌المللی پول که نرخ تورم در ایران را برای سال جاری میلادی ٣۵٪ پیش‌بینی کرده بود، اکنون ناگزیر است همانند دیگر نهادهای بین‌المللی در آمارهای خود تجدیدنظر بکند. در سال گذشته میلادی اقتصاددان نامی پروفسور "استیو هانک" گفته بود که نرخ تورم در ایران در اواسط سال ۲٠١۸ از ١۵٠٪ نیز گذشت. او پیش‌بینی کرده بود که این نرخ در سال جاری میلادی به‌مراتب از این نیز فراتر برود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در پیامی توئیتری و در پاسخ به سؤال یک کاربر ایرانی گفته است که دولت واشنگتن می‌خواهد تحریم‌های بیشتری را علیه اشخاص و نهادهای ناقض حقوق‌بشر در ایران اعمال کند به‌طوری که زندگی روزمره مردم ایران دچار آسیب نشود.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ebd9a2ce-d92a-4077-8cb6-c98a83f62f20"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات