728 x 90

ایران؛ ۹۷درصد گرفتار خشکسالی شدید

خشکسالی در ایران
خشکسالی در ایران

بنا‌به‌گفته صادق ضیاییان،‌ رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، «استان تهران به همراه بیست استان دیگر ایران با خشکسالی شدید و حتی بسیار شدید مواجه هستند».

وی می‌گوید:‌ پهنه‌بندی خشکسالی ۱۲۰ماهه منتهی به پایان تیرماه ۱۳۹۷ حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌یی از مساحت ایران دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بلندمدت است.

خشکسالی در ایران

خشکسالی در ایران

 

ضیاییان اضافه می‌کند: در بخش‌هایی از استانهای تهران، البرز، قزوین، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس، خراساًن رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خراساًن شمالی، خراساًن جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان و قسمتهایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان همچنین بخش‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید وجود دارد.

وی تأکید کرد که در ده سال اخیر بیشتر از ۹۷درصد از مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده است و بحران آب یکی از پیامدهای اصلی این خشکسالی است.

‍ضیاییان گفت: بر اساس شاخص "ارزیابی شاخص بارش- تبخیر و تعرّق استاندارد شده"  ۱۲ماهه منتهی به پایان تیرماه ۹۷، اغلب مناطق و استانهای کشور شاهد درجات مختلفی از خشکسالی هستند. در مجموع حدود ۹۱.۷درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه است که از این میان ۱۷درصد با خشکسالی خفیف، ۲۷درصد خشکسالی متوسط، ۱۷درصد خشکسالی شدید، ۳۰درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند و تنها ۸درصد از مساحت کشور در شرایط نرمال قرار دارد.

خشکسالی در ایران

خشکسالی در ایران

 

 

بیشتر بخوانید:

 

خشکسالی ۹۷درصد مساحت ایران را دربرگرفته است

شاهرخ فاتح، یکی از کارگزاران رژیم در سازمان هواشناسی به وقوع خشکسالی در ۹۷درصد مساحت ایران اعتراف کرد و گفت: خشکسالی همه مناطق کشور را در برگرفته و بر اساس شاخصهای کوتاه‌مدت و بلندمدت پهنه‌های وسیعی از کشور با درجات مختلف خشکسالی اعم از خفیف تا بسیار شدید مواجه است. وی که با خبرگزاری حکومتی ایسنا مصاحبه می‌کرد افزود:‌ خشکسالی بخش‌های وسیعی از استانهای خوزستان، ایلام، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، سیستان و بلوچستان، خراساًن جنوبی، خراساًن رضوی و خراساًن شمالی، اصفهان، مرکزی، زنجان با خشکسالی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. این کارگزار رژیم همچنین به مساحت تحت تاثیر خشکسالی اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس شاخص کوتاه‌مدت ۹۹درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی کوتاه مدت است. از این رقم ۷درصد خشکسالی خفیف، ۳۱درصد خشکسالی متوسط، ۴۲درصد خشکسالی شدید و ۱۹درصد خشکسالی بسیار شدید دارند. وی افزود: بر اساس شاخص بلندمدت خشکسالی استانهای خوزستان، مرکزی، قم، اصفهان، فارس، یزد، خراساًن شمالی، خراساًن جنوبی، خراساًن رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید مواجه هستند.

مدیریت بحران سازمان هواشناسی رژیم ایران: ۹۵درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی است

شاهرخ فاتح رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی رژیم اعتراف کرد: ۹۵درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی است.

وی که روز یکشنبه 18تیر 96 با خبرگزاری حکومتی ایسنا مصاحبه می‌کرد گفت:‌ استانهای خوزستان، جنوب ایلام، شمال بوشهر، غرب کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هایی از اصفهان و خراساًن شمالی، غرب و جنوب غرب خراساًن رضوی، یزد، شمال و شرق کرمان خراساًن جنوبی و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید و حتی در مواردی بسیار شدید مواجه بودند.

وی با نگرانی و اشاره به این‌که پهنه‌بندی خشکسالی ۸۴ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۹۶کشور حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌یی از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید هستند، گفت: آنچه در بررسی‌های خشکسالی کشور اهمیت دارد آن است که خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید در برخی از استانها نظیر تهران، البرز، فارس، خراساًن رضوی، خراساًن شمالی، خراساًن جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان، کرمانشاه، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و قسمتهایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تداوم دارد که این تداوم هم‌چنان ضرورت توجه بیش‌ از‌پیش به لزوم مراقبت و محافظت از منابع محدود آبی کشور را یادآور می‌شود.

رحیم میدانی، معاون آب وزارت نیروی رژیم، در کابینه آخوند روحانی روز پنج‌شنبه، ۱۵تیر ۹۶، در شورای حفاظت آب استان فارس گفت: «وضعیت آب به قدری حساس شده که در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و بایستی با تمام توان علمی و تجربی به حل این موضوع بشتابیم».

وی تأکید کرد که با ادامه «وضعیت نامناسب» مدیریت آب و آسیب دیدن منابع آب سطحی و زیرزمینی، تأمین آب برای کشاورزی و نوشیدن در آینده «بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود».

اعتراف معاون سازمان محیط‌زیست: بیش از دو سوم تالابهای ایران در معرض خطر هستند

به اعتراف معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست رژیم بیش از دو سوم تالابهای ایران در معرض خطر است:
ایران با مشکلات زیست‌محیطی متنوعی دست به‌گریبان است که سیاستهای ویرانگر رژیم آخوندی در چند دهه‌ٔ اخیر در تشدید آنها نقش زیادی داشته است.

محمد مجابی از معاونان سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اعتراف به این موضوع گفت: «گازهای گلخانه‌یی نقش موثری در افزایش دما دارند و ایران جزء ۱۰کشور اول دنیا به‌لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌یی است.»
وی در نشستی در رشت افزایش ذرات معلق در هوا و پدیده گرد و غبار را یکی دیگر از چالشهای زیست‌محیطی ایران عنوان کرد.
در سال‌های گذشته طولانی شدن دوره‌های خشک‌سالی، کاهش بارندگی و استفاده بی‌رویه از منابع آبی به‌ویژه در کشاورزی سنتی، به کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی آب و خشک شدن اغلب تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران منجر شده است.

مجابی گفت: «میزان مصرف منابع زیستی در کشور سه برابر ظرفیت منابع است و در میزان مصرف، رتبه ۱۷دنیا و از لحاظ منابع در جایگاه ۱۰۷دنیا قرار داریم.»
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست اذعان کرد ۷۵درصد تالاب‌های ایران در معرض خطر هستند.
کارشناسان ایرانی می‌گویند بحران خشکسالی و افزایش بی‌رویه آب در قزوین باعث کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌های این استان شده است.
بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران که کاملاًً یا در ابعاد وسیعی خشک شده‌اند کانونهای مهم داخلی گرد و غبار محسوب می‌شوند که زندگی در اغلب استانهای غربی و جنوبی ایران را در بخش بزرگی از سال مختل می‌کنند.
در کنار وضعیت بحرانی بیش از دو سوم تالاب‌های ایران که اغلب کارشناسان احیای آنها در کوتاه مدت را ناممکن می‌دانند، افزایش آلودگی دریای خزر و خلیج‌فارس نیز از معضلاتی است که ابعاد آن هر روز آشکارتر می‌شود.

استاندار رژیم: سدسازی غیراصولی عامل خشکسالی و ایجاد کانونهای گرد و خاک

استاندار رژیم در خوزستان اعتراف کرد: سدسازی غیراصولی عامل خشکسالی و ایجاد کانونهای گرد و خاک است.
همزمان، مشاور استاندار رژیم در استان خوزستان سد گتوند را یک بمب ساعتی توصیف کرد و گفت: اگر آب شور و شیرین در دریاچه سد گتوند مخلوط شود کار دست همه خواهد داد و دیگر قابل کنترل نخواهد بود. اگر این اتفاق رخ دهد مثل یک بمب ساعتی در بالا دست خوزستان عمل خواهد کرد.
در همین حال یک عضو شورای شهر اصفهان اعلام کرد: در تعطیلات نوروز آب زاینده رود باز نخواهد شد و به این ترتیب مردم اصفهان در نوروز امسال هم با زاینده رود خشک مواجه خواهند بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3264be1f-c3e4-48ef-816e-19a371b2700e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات