728 x 90

افزایش مرگ و میر و ۳۰هزار پرستار بیکار

افزایش مرگ و میر و ۳۰ هزار پرستار بیکار
افزایش مرگ و میر و ۳۰ هزار پرستار بیکار

به‌دلیل محدودیت مالی و ندادن مجوز استخدام، ۳۰هزار نفر نیروی پرستار بیکار در ایران داریم.

دبیرکل خانه پرستار رژیم گفت: “برای دریافت خدمات پرستاری مناسب باید نسبت جمعیت به پرستار ۴باشد که متوسط دنیا به ازای هر هزار نفر ۶پرستار است.

اگر بخواهیم حداقل نیروی پرستار به ازای جمعیت ۸۰میلیونی داشته باشیم، باید ۲۴۰هزار پرستار در سراسر ایران مشغول به فعالیت باشند این در حالی است که تنها در حدود ۱۶۰هزار پرستار مشغول به ارائه خدمات بهداشتی درمانی هستند”.

 

رئیس نظام پرستاری اصفهان نیز از کمبود نیروی پرستار خبر داد و گفت: “کمبود پرستار، علاوه بر فشار کاری، باعث فرسودگی شغلی و افزایش میزان خطاهای پرستاری و در نتیجه افزایش مرگ و میرهای بیمارستانی خواهد شد”.

 

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستاری رژیم به ضرر و زیان کمبود پرستار اشاره کرد و گفت: “تعداد پرستار مشغول به کار در ایران از متوسط دنیا و کشورهای در حال توسعه پایین‌تر است و همین مسأله می‌تواند سلامت جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد”.

وی در ادامه افزود: “کمبود تعداد پرستار نسبت به جمعیت نشان‌دهنده این موضوع است که بیماران و مراجعان به مراکز درمانی خدمات پرستاری مناسبی دریافت نمی‌کنند، البته پرستاران نیز از بیمه این شغل رضایت ندارند به همین دلیل به‌خاطر نبود هیچ انگیزه‌ای به مشاغل دیگری روی می‌آورند”.

 

شریفی مقدم اضافه کرد: “در تمام دنیا پرستاری جزو نیروهای اولویت‌دار در حوزه سلامت محسوب می‌شود و پرستاران توانایی انجام کارها در قسمت‌های مختلف را دارند؛ در کشورهایی که سلامت مردم اهمیت دارد طرح‌های تشویقی و انگیزشی را برای پرستاران ایجاد می‌کنند و این افراد در بخش‌های دولتی و حتی خصوصی به ارائه خدمات بهداشتی درمانی بپردازند”.

وی گفت: “وقتی حقوق و مزایای پرستاران و همچنین ساعت کاری آنها مطابق با استانداردهای دنیا باشد، پرستاران کشور مان هیچوقت مجبور به ترک وطن و کار در کشورهایی مانند آلمان، استرالیا، کانادا، آمریکا و حتی حوزه خلیج‌فارس نمی‌شوند”.

 

دبیرکل خانه پرستاری رژیم با اشاره به این‌که ضریب جمعیت به پرستار در ایران در حال حاضر ۱.۶ است، افزود: “نسبت پرستار به ازاء هر هزار نفر جمعیت در کشورهای آمریکا، فرانسه و بلژیک بالای ۱۰ و در کشورهای اروپایی این رقم بین ۶ تا ۱۰نفر است”.

این کارگزار رژیم گفت: “در حال حاضر در حدود ۳۰هزار پرستار بیکار در کشور داریم که علت آن عدم صدور مجوز جذب از سوی دولت به‌دلیل مسائل مالی و نبود پول است و به همین دلیل مردم در مراکز دولتی و حتی خصوصی خدمات سالم و ایمن را دریافت نمی‌کنند و در نتیجه دچار خسارت می‌شوند”.

 

افزایش مرگ‌های بیمارستانی به‌دلیل کمبود کادر پرستاری

دکتر احمد یزدان نیک از کمبود پرستار به‌عنوان یکی از چالشهای نظام سلامت در تمامی کشورها خصوصاً کشورهای توسعه نیافته نام برد و افزود: “خدمات پرستاری هر روز در حال افزایش است و عرصه‌های خدمات پرستاری متنوع تر می‌شود و این خدمات از بیمارستانها به سطح جامعه گسترش پیدا می‌کند”.

وی با بیان این مطلب که کمبود پرستار تابع عوامل مختلفی است، تأکید کرد: “نیاز روزافزون به خدمات پرستاری از یک طرف و ناکافی بودن تربیت نیروهای پرستاری به همراه شیفتهای متعدد و ریزش نیروها باعث تشدید کمبود کادر پرستاری شده است”.

 

رئیس نظام پرستاری رژیم در اصفهان اضافه کرد: “در اصفهان نسبت پرستار به تخت بیمارستانی، در مقایسه با وضعیت موجود کشور بهتر است اما در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار فاصله دارد زیرا استانداردهای جهانی ۴پرستار به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت است”.

در حالیکه در اصفهان ۷ الی ۸هزار پرستار مشغول کار هستند، وی افزود: “در اصفهان به ۱۶هزار پرستار نیاز داریم که در حال حاضر ۵۰درصد استاندارد لازم نیروی پرستاری در استان مشغول کار هستند”.

 

 

بیشتر بخوانید

دبیرکل خانه پرستار: به‌لحاظ نیروی پرستاری جزء کشورهای عقب‌افتاده هستیم

دبیرکل خانه پرستار ایران، در گفتگو با خبرگزاری حکومتی مهر، ایران را به‌لحاظ نیروی پرستاری جزء کشورهای عقب‌افتاده توصیف کرد.

محمد شریفی مقدم در یک مقایسه با کشورهای گرجستان و ارمنستان گفت: «در کشورهایی هم‌چون گرجستان و ارمنستان، به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت، ۶نیروی پرستاری وجود دارد. در حالی که در کشور ما به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت ۱.۵نیروی پرستاری وجود دارد. این در حالی است که بیش از ۲۰هزار پرستار فارغ‌التحصیل جوان در کشور داریم که بیکار هستند».

 

دبیرکل خانه پرستار رژیم در مورد روبه‌رو شدن بیمارستانها با کمبود پرستار گفت:‌ «بیمارستانها در حال تعدیل پرستاران طرحی هستند و قرارداد پرستاران شرکتی را تمدید نمی‌کنند. در واقع، ورودی بیمارستانها دچار محدودیت شده و خروجی نیروهای پرستاری رو به افزایش است».

وی افزود: «موضوع کمبود شدید نیروی پرستاری در مراکز درمانی کاملا درست است متأسفانه وزارت بهداشت، در حال حاضر توان جذب پرستاران در قالب طرح نیروی انسانی و استخدام را ندارد و فارغ‌التحصیلان جوان پرستاری در سراسر کشور، ماههای زیادی است که در انتظار ورود به بیمارستانها هستند».

 

شریفی مقدم درباره «پرستاران طرحی» که باید دو سال را در بیمارستان خدمت کنند گفت: «این پرستاران تا زمانی که طرح خودشان را سپری نکنند، نمی‌توانند در هیچ جایی مشغول کار شوند».

وی افزود: «چرا افرادی که تا دیروز با افزایش ظرفیت دانشکده‌های پرستاری، فریاد کمبود پرستار سر می‌دادند، امروز ساکت شده‌اند».

 

خبرگزاری حکومتی مهر طی گزارشی درباره کمبود پرستار در بیمارستانها با وجود بیکاری پرستاران فارغ‌التحصیل گفت: «حدود ۲۰هزار فارغ‌التحصیل پرستاری بیکار وجود دارد، اما بیمارستانها از کمبود نیروی پرستاری، به‌شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند و همین مسأله باعث شده تا پرستاران شاغل، اضافه کار اجباری داشته باشند و همراهان بیمار نقش پرستار را برای جبران این کمبود ایفا کنند. این در حالی است که ساعتهای طولانی کار و چند شیفت کار کردن پرستاران، سلامت جسمی و روحی آنها را تهدید می‌کند و نمی‌توانند خدمات با کیفیتی به بیماران ارائه دهند. در نتیجه، این بیمار است که آسیب می‌بیند.

 

 

مهاجرت سالانه ۱۰۰۰پرستار از ایران تحت حاکمیت آخوندی

مدیر روابط بین‌الملل سازمان نظام پرستاری رژیم اعتراف کرد: سالانه بیش از ۱۰۰۰پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند.
ابراهیم محمدی که با خبرگزاری اطلاعات آخوندی موسوم به مهر مصاحبه می‌کرد با اعتراف به شرایط سخت زندگی پرستاران در ایران تحت حاکمیت آخوندی گفت ”پرستاران به‌دنبال یافتن شرایط بهتر کاری، دوری از خانواده و جامعه، مشکلات عدیده مهاجرت را تحمل می‌نمایند که به اهداف خود دست یابند. بنابراین، می‌توان علل مهاجرت پرستاران از ایران را فشار کاری بالا، دستمزد کم، عوامل اجتماعی و... دانست“.

این مهاجرت جامعه پرستاران کشور در حالی است که به‌گفته این کارگزار رژیم ”در نشست اخیر جامعه جهانی پرستاری WHO در ژنو، عنوان شد که حدود ۲۸میلیون نفر کمبود نیروی کار پرستاری در دنیا وجود دارد که همین مسأله باعث شده است کشورهای توسعه یافته به‌راحتی به جذب نیروهای آموزش دیده سایر کشورها اقدام کنند. و یکی از کشورهای هدف برای جذب نیروی پرستاری ایران است، زیرا پرستاران ایرانی به علل مختلفی از جمله توانمندی، هوش و کارایی بالا، مورد استقبال دیگر کشورها هستند و ایجاد شرایط کاری بهتر برای پرستاران در کشورهای پیشرفته باعث شده است سالیانه بیش از ۱۰۰۰پرستار از ایران مهاجرت نمایند“.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a494a0bd-860a-44f9-ace3-9866fe468f9b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات