728 x 90

د استاندارد بلژیک: پرونده ترور در بلژیک به رژیم ایران مرتبط است

گزارش د استاندارد بلژيك درباره محاکمه اسدالله اسدی
گزارش د استاندارد بلژيك درباره محاکمه اسدالله اسدی

د استاندارد بلژیک درباره محاکمه اسدالله اسدی و سه متهم دیگر به‌خاطر توطئه تروریستی علیه گردهمایی مقاومت ایران روز ۱۹مهر۹۹ نوشت:

یک دیپلمات رژیم ایران، ساکن وین، ماه آینده در آنتورپ در مقابل دادگاه قرار می‌گیرد. وی مظنون به اقدام به‌قتل تروریستی و اقدام جمعی تروریستی است. هر چند این بسیار نادر است، اما در مورد اسدالله اسدی، پاسپورت دیپلماتیکش پوششی برای ارتباط با جاسوسان و طراحی حمله‌یی علیه میتینگ مقاومت ایران در ویلپنت، در شمال پاریس بود.

در اوایل سال جاری سازمان امنیت بلژیک در یادداشتی خطاب به دفتر دادستان فدرال نوشت ”حمله از جانب رژیم ایران طراحی شده و یک ابتکارعمل شخصی اسدالله اسدی نبوده است. “این یادداشت، وی را به‌عنوان افسر بخش ۳۱۲ وزارت اطلاعات و امنیت رژیم ایران معرفی می‌کند.

همراه با اسدالله اسدی، یک زوج ایرانی بلژیکی که قرار بود این عملیات را اجرا کنند و یک فرد دیگر به‌نام عارفانی، محاکمه می‌شوند. احکام دادگاه می‌توانند موجب شرمساری جدی رژیم ایران در سطح بین‌المللی بشود.

در ۹ تیر ۹۷، پلیس فدرال بلژیک یک زوج ایرانی- بلژیکی به نامهای امیر سعدونی و نسیمه نعامی را در بروکسل دستگیر کرد. آنها بهمراه نیم کیلو مواد منفجره در چمدانشان راهی میتینگ مقاومت ایران در نزدیکی پاریس بودند. این دو مظنون به طراحی یک حمله انفجاری در آنجا هستند.

دیپلمات سفارت رژیم ایران در وین، اسدالله اسدی، یک روز بعد راهی زندان شد. هم‌چنین فرد دیگری به نام مهرداد عارفانی، مظنون به دست داشتن در این توطئه بازداشت شد.

اینک تحقیقات دست داشتن رژیم ایران را به‌روشنی ثابت می‌کند. تنها سازمان امنیت نیست که در این پرونده به دست داشتن رژیم ایران اشاره دارد. بخشی از اعترافات زوج ایرانی – بلژیکی امیر و نعیمه نیز دال بر این قضیه است. آنها اعتراف کردند که در تماس با اسدی، با اسم کد ”دانیل“بوده‌اند. این زوج مأموریت داشتند که در جنبش مقاومت ایران، مجاهدین خلق، نفوذ کنند. آنها در این باره به دانیل اطلاعات می‌دادند. مأموریت جاسوسی آنها حوالی سال ۲۰۱۲ و حتی زودتر شروع شد. در سال ۲۰۱۵ تماسهای بین این زوج و اسدی بیشتر شد. آنها در قبال اطلاعاتی که می‌دادند پول دریافت می‌کردند: بنا بر اعترافات، این پول بعضاً به ۴۰۰۰ یورو بالغ می‌شد. این زوج و دیپلمات رژیم ایران حتی در خود تهران، یا در شهرهای اروپا مانند سالزبورگ و میلان، ملاقات می‌کردند. آنها هم‌چنین از طریق ایمیلها و پیامهای اس.ام.اس کد شده با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. کد «با ۲۴ یورو، هر کدام ۱۲ یورو، می‌توانیم سیب زمینی‌های خیلی لوکس بخریم» به این معنی بود که آنها یکدیگر را در روز ۲۴ ماه آتی حوالی ساعت ۱۲ در لوکزامبورگ در میدانی که از قبل هماهنگ کرده بودند ملاقات خواهند کرد. در شهر لوکزامبورگ، در حالی‌که پلیس لوکزامبورگ در حال تعقیب قدم به قدم مظنونان بود، بمب تحویل داده شده است.

اسدی دیپلمات رژیم ایران در یک پارکینگ کنار اتوبان نزدیک فرانکفورت دستگیر شد. در ماشین فورد کرایه‌ای او یک دفترچه قرمز رنگ با یادداشتهایی وجود داشت که در آن به‌نحوه کارکرد بمب اشاره شده بود.

علائمی وجود دارد که بمب با یک پرواز مسافری خط هوایی اتریش از ایران به وین قاچاق شده بود.

شورای ملی مقاومت ایران، گروه فراگیر مقاومت ایران که هدف حمله بود موضع‌گیری کرد. محمد محدثین، در واکنشی در یک ایمیل گفت: «برای اولین بار یک دیپلمات در حال خدمت در اروپا به جرم تروریسم مورد محاکمه قرار می‌گیرد. تمام سفارتهای رژیم ایران در کشورهای اصلی اروپایی در چهار دهه گذشته به‌نحوی درگیر تروریسم بوده‌اند». او مسئول کمیسیون خارجه مقاومت ایران و نماینده آنها در پروسه دادگاه است. او به اتحادیه اروپا فراخوان داد که تمام سفارتهای ایران را تعطیل کرده و عوامل آنها را از اتحادیه اروپا اخراج کنند.

شاکیان خصوصی در پرونده برخی افراد سرشناس و بزرگ هستند. معروفترین آنها سیاستمدار فرانسوی- کلمبیایی اینگرید بتانکور است که به گردهمایی دعوت شده بود.

یک وکیل، از تیم وکلای شاکیان گفت: «محققان یک پرونده قوی تشکیل داده‌اند که در آن رد تروریسم دولتی بسیار واضح است». او افزود: «عواقب بین‌المللی این پرونده نباید دست‌کم گرفته شود».

محدثین شورایعالی امنیت ملی رژیم را متهم اصلی این عملیات و رئیس‌جمهور رژیم حسن روحانی و ولی‌فقیه رژیم علی خامنه‌ای را درگیر این توطئه می‌داند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d9e15fe-88b3-419b-9759-9cda32cd4a09"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات