728 x 90

اروپا و پرونده‌های ترور رژیم ایران

آرشیو
آرشیو

در حالی که مرحله دوم تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران به‌زودی اجرا خواهد شد، فعالیت تروریستی وزارت اطلاعات در دانمارک، این رژیم را در وضعیت سخت دیگری قرار داده است.

 

خبرگزاری آلمان در این رابطه نوشته است:

«در شرایطی که شمارش معکوس برای آغاز تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا در روز ۱۳آبان آغاز شده و مقامهای ایرانی در حال رایزنی با اروپا برای کم‌اثر کردن این تحریم‌ها هستند، جنجالی تازه برای جمهوری اسلامی، می‌رود تا بر سرنوشت این مذاکرات سایه بیندازد.

پس از متهم شدن رژیم ایران به ترور مخالفان خود در خاک دانمارک، آندرس ساموئلسن، وزیر خارجه این کشور، سفیر خود از تهران را فراخواند و گفت با "هم‌پیمانان و متحدان" دانمارک، از جمله اتحادیه اروپا، در بر سر اعمال تحریم‌های احتمالی علیه رژیم ایران گفتگو می‌کند.

نخست‌وزیر دانمارک نیز در نشست رهبران شمال اروپا در اسلو با ترزامی، نخست‌وزیر انگلستان دیدار و به‌خاطر حمایت او از مواضع دانمارک قدردانی کرد و گفت: ما در همکاری تنگاتنگ با انگلستان و دیگر کشورها در مقابل ایران خواهیم ایستاد.

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز سریعاً واکنش نشان داد و ضمن اعلام حمایت از دانمارک و تبریک به این کشور به‌خاطر دستگیری یکی دیگر از عوامل اطلاعات رژیم ایران به اتهام تلاش برای ترور، در پیامی توییتری نوشت: به دولت دانمارک تبریک می‌گوییم که یک آدم‌کش از ایران را دستگیر کرده است. اروپا نزدیک به ۴۰سال است که هدف حملات تروریستی مورد حمایت ایران بوده است. ما متحدان و شرکای خود را فرا می‌خوانیم تا با تهدید صلح و امنیت توسط ایران مقابله کنند.»

توییت مایک پمپئو

توییت مایک پمپئو

 

خبرگزاری آلمان در بخش پایانی گزارشش می‌افزاید: «گرچه هنوز روشن نیست که نتیجه رصد کردن وقایع اخیر دانمارک در اتحادیه اروپا به کجا بیانجامد، اما حتی صِرف طرح این مسأله بر جمهوری اسلامی گران خواهد آمد و تهران را در مذاکرات با طرف‌های اروپایی در موقعیت به مراتب دشوارتری قرار خواهد داد. از سوی دیگر، صرف‌نظر از نتایج بررسی‌های بروکسل، وجود اتهام‌های متعدد علیه ایران در رابطه با تلاش برای حذف فیزیکی مخالفانش، آن‌هم در اروپا، می‌تواند دست‌کم به اهرم فشاری علیه جمهوری اسلامی برای عقب‌نشینی و نرمش بیشتر در برابر بروکسل تبدیل شود.

در این میان، افزون بر مدارک مستند مورد ادعای دانمارک، عوامل دیگری نیز وجود دارند که ظن دست داشتن احتمالی نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در برنامه‌ریزی برای ترور مخالفانش در آن کشور را تقویت کرده و در نگاه اول اتهام کپنهاک علیه تهران را توجیه‌پذیر نشان می‌دهند.»

 

دانمارک حضور نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران در خاک کشور خود را "مطلقا غیرقابل قبول" خواند و خواهان تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه آنها شد.

به گفته سرویس اطلاعاتی دانمارک، یک نروژی ایرانی‌تبار روز ۲۱اکتبر گذشته به اتهام طراحی حمله و جاسوسی برای ایران بازداشت شده و اکنون در حبس به‌سر می‌برد. به‌گفته سرویس امنیتی سوئد، این متهم که هویت او هنوز فاش نشده، در سوئد بازداشت شده است.

درخواست دانمارک از اتحادیه اروپا برای بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اینک "پرونده ترور" جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی را عملاً در دستور کار بروکسل قرار داده است. در همین رابطه یک سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به روزنامه "وال استریت ژورنال" گفته است: «ما در این مرحله حوادث را رصد می‌کنیم و برای گرفتن اطلاعات بیشتر در تماس با نهادهای دانمارک هستیم.»

گرچه هنوز بررسی وقایع اخیر دانمارک در اتحادیه اروپا در اول راه است ولی تا همین حد نیز رژیم حاکم که تلاش می‌کند با همکاری طرفهای اروپایی تحریمهای آمریکا را دور بزند در موقعیت بسیار سختی قرار می‌دهد.

چهار کشور اروپا درگیر پرونده "دیپلمات ایرانی"

دستگیری چهار نفر در آلمان و بلژیک، از جمله اسدالله اسدی دیپلمات تروریست شاغل در سفارت ایران در اتریش، به اتهام طراحی بمب‌گذاری در همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس در روز نهم تیرماه گذشته، یکی از پرونده‌های باز تروریسم رژیم در اروپا است.

به گفته محافل امنیتی آلمان، اسدالله اسدی، دیپلمات ۴۶ساله ایرانی که پس از بازداشت به مقامهای بلژیک تحویل داده شد، متهم به جاسوسی و برنامه‌ریزی برای قتل است. به‌گفته دادستانی آلمان، اسدی از سال ۲۰۱۴دبیر سوم سفارت ایران در وین بوده است.

اسدالله اسدی مأمور اطلاعاتی رژیم ایران ۵۰۰گرم مواد منفجره در اختیار یک زوج جوان ایرانی ساکن بلژیک قرار داده تا همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق ایران در پاریس را بمب‌گذاری کنند

خبرگزاری رویترز نیز چهارم آبان گذشته با استناد به منابع امنیتی و دیپلماتیک، از اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه در واکنش به طرح نافرجام بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خبر داده بود.

پرونده تروریستی رژیم ایران و "بسته اروپا"

در شرایطی که شمارش معکوس آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه رژیم شروع شده، دست‌کم شش کشور اروپایی، درگیر پرونده‌های تروریستی رژیم در خارج ایران شده‌اند.

دانمارک در این میان، از حمایت کامل آمریکا برخوردار است و انگلستان نیز از مواضع دانمارک حمایت کرده است. به‌نظر می‌رسد که این روند نقش تعیین‌کننده‌ای بر مناسبات آینده رژیم با اروپا خواهد داشت.

و "بسته پیشنهادی" اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریمهای آمریکا را زیر سؤال ببرد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a35be237-5a0e-4e8b-8310-d73a95aa9f9a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات