728 x 90

اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۳- سخنرانی های سناتور لیزا چمبرز، ریتا زوسموت و کارستن مولر

سخنرانی‌های سناتور لیزا چمبرز، ریتا زوسموت و کارستن مولر
سخنرانی‌های سناتور لیزا چمبرز، ریتا زوسموت و کارستن مولر

اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۳- سخنرانی های سناتور لیزا چمبرز، ریتا زوسموت و کارستن مولر

سناتور لیزا چمبرز رهبری سنای ایرلند

من می‌خواهم ادای احترام خاصی به‌زنان الهام‌بخش ایرانی بکنم که هر روز رفاه و امنیت خود و خانواده‌هایشان را در مبارزه برای آزادی برای ایران فدا می‌کنند. بسیاری از آنها بالاترین قیمت را با جانشان پرداخته‌اند. امروز ما آن فداکاری را به‌یاد می‌آوریم هر زن و دختر باید در سیاست ایران و هم‌چنین در تمام جنبه‌های زندگی در ایران مشارکت داشته باشد به‌همین دلیل آنها در خط مقدم رهبری را به‌دست گرفته‌اند

ظهر یا عصر همگی به‌خیر. خوشحالم که امروز اینجا در اجلاس جهانی ایران آزاد در پاریس هستم، به‌عنوان رهبری مجلس سنای ایرلند و به‌عنوان رهبر هیأت ایرلند. امروز عصر بر روی سن همراه هستم با همکارانم نمایندهٔ پارلمان پاتریک اوسولیوان، سناتور جری هورکان، نمایندهٔ پیشین پارلمان اروپا جیم هیگینز و سناتورها دیارموید ویلسون و آیدان داویت؛ این‌یک افتخار برای ما است که اینجا هستیم و از ما برای سخنرانی در این اجلاس شگفت‌انگیز جهانی دعوت شده است.

پرزیدنت رجوی، میهمانان محترم، دوستان، همکاران و نمایندگان پارلمان از سراسر جهان، امروز در اینجا ما باید وظیفهٔ مهمی را انجام بدهیم برای برجسته‌کردن جنایات و چالشهای جاری که مردم ایران با آن روبه‌رو هستند و به‌واقع مهم است که متعهد به‌انجام کاری در موردآن بشویم.

و ما بستر و توانایی این‌را داریم که این تغییر را ایجاد کنیم همراه با مردم ایران. ایرلند در محکومیت سرکوب اعتراضات توسط مقامات رژیم ایران و هم‌چنین نقض آشکار حقوق‌بشر در این کشور صریح بوده است.

ما بارها مقامات (رژیم) ایران را فراخوانده‌ایم که به‌حقوق اساسی آزادی بیان و آزادی تجمع احترام بگذارند. واضح است که امروزه در ایران این حقوق رعایت نمی‌شود. دولت ما این نگرانی‌ها را مستقیماً با سفارت (رژیم) ایران در دوبلین و مقامات در تهران مطرح کرده و تا امروز نیز به‌آن ادامه می‌دهد. در سال۲۰۲۲، همین سال گذشته، ایرلند کمک‌آورندهٔ قطعنامهٔ سالانهٔ تحت رهبری کانادا دربارهٔ ایران در کمیتهٴ سوم مجمع‌عمومی ملل متحد بود، این قطعنامه به‌بسیاری از موضوعات کلیدی مرتبط با حقوق‌بشر در ایران پرداخته است. به‌عنوان یک کشور، ما هم‌چنین کمک‌آورندهٔ طرح تشکیل جلسهٔ ویژهٔ شورای حقوق‌بشر در ۲۴نوامبر سال گذشته بودیم که به‌ایجاد یک هیأت حقیقت‌یاب رأی داد برای تحقیق و گزارش دربارهٔ نقض حقوق‌بشر در ایران.

دولت ایرلند بسیار صریح بوده است؛ اعدام‌هایی که توسط مقامات (رژیم) ایران انجام می‌شود و حکم‌های شدید علیه معترضان، غیرقابل‌قبول است و ما این اقدامات را مطلقاً محکوم می‌کنیم.

اکنون اقدامات محدودکننده بیش از ۲۰۰فرد و بیش از ۳۰نهاد را در ایران دربر می‌گیرد. این‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوعیت سفر به‌اتحادیهٔ اروپا و ممنوعیت صادرات تجهیزاتی به‌ایران است که می‌تواند برای سرکوب مردم ایران استفاده شود. سال گذشته، در ماه اکتبر، پس از درگذشت مهسا امینی، من پیش‌نویس قطعنامه‌یی را برای سنای ایرلند تنظیم کردم که با باتفاق آرای همهٔ اعضای مجلس در مورد مسائلی که مردم ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به‌ویژه تخلفات علیه زنان و دختران، به‌تصویب رسید.

برخی از موضوعات کلیدی که در آن قطعنامه به‌آن پرداخته شد: ما اقدامات بی‌وقفه و ظالمانهٔ مقامات (رژیم) ایران را محکوم کردیم. ما از حق آزادی بیان و آزادی تجمع مردم ایران حمایت کردیم. ما محدودیت‌های دسترسی به‌اینترنت را محکوم کردیم که آزادی بیان و هم‌چنین آزادی تجمع را محدود می‌کند.

من می‌خواهم ادای احترام خاصی به‌زنان الهام‌بخش ایرانی بکنم که هر روز رفاه و امنیت خود و خانواده‌هایشان را در مبارزه برای آزادی برای ایران فدا می‌کنند. بسیاری از آنها بالاترین قیمت را با جانشان پرداخته‌اند، امروز ما آن فداکاری را به‌یاد می‌آوریم. من به‌عنوان یک زن و به‌عنوان یک نمایندهٔ زن در مجلس، مسئولیت خاصی را احساس می‌کنم تا هم‌چنان مشکلات مردم ایران، به‌ویژه زنان و دختران را مطرح کنم و از بستری که در اختیارم هست استفادهکنم برای دفاع از یک ایران آزاد و دموکراتیک و نیز موضوع مهم دفاع از مشارکت کامل و برابر زنان ایرانی در تمامی ابعاد زندگی در ایران.

ما می‌دانیم که مبارزه برای یک جمهوری آزاد و دموکراتیک به‌چه معناست، زیرا خودمان هم باید همین کار را انجام می‌دادیم. ما دقیقاً همین را برای ایران می‌خواهیم و می‌خواهیم به‌شما کمک کنیم تا به‌آن چیزی دست‌یابید که ما همین چندی قبل موفق به‌دستیابی به‌آن شدیم. هیچ کشوری نمی‌تواند به‌طور کامل از ظرفیت‌هایش استفاده کند، اگر که آزادی‌ها و فرصت‌های نیمی از جمعیت خود را محدود سازد. اگر زنان را در کشور خود محدود کنید، کشور تان را محدود کرده‌اید؛ و پیامی که من می‌خواهم امروز برسانم این است که هر زن و دختر باید در سیاست ایران و هم‌چنین در تمام جنبه‌های زندگی در ایران مشارکت داشته باشد؛ و به‌همین دلیل است که می‌بینیم که آنها در خط مقدم، رهبری را به‌دست گرفته‌اند.

ارزش‌هایی که مردم ایرلند آن‌را بسیار گرامی می‌دارند این است که ما قویاً از دموکراسی‌مان، از حاکمیت قانون و نظام مبتنی بر قانون محافظت می‌کنیم؛ و هم‌چنین از حقوق اساسی آزادی‌بیان، آزادی اجتماعات و برابری برای شهروندان خود محافظت می‌کنیم. این‌ها چیزهایی است که می‌دانم برای مردم ایران همارزشمند است و هر روز برای رسیدن به‌آن می‌جنگند. از این‌رو همهٔ ما که از نعمت و امتیاز زندگی در یک دموکراسی برخورداریم، وظیفه داریم که هرگز نسبت به‌مسائلی که مردم ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، سکوت نکنیم، هرگز چشمان خود را بر ظلم‌هایی نبندیم که در حق مردم ایران توسط مقامات (رژیم) ایران روا می‌شود و از هر ذره قدرت و تأثیرگذاری که داریم استفاده کنیم، چه در داخل کشور و چه در اتحادیه اروپا و چه در سراسر جهان برای تحقق تغییری که مردم ایران خواستار آن هستند.

تلاش‌ها برای سرکوب قیام به‌نتیجه نرسیده و من به‌شما به‌خاطر این تلاش تبریک می‌گویم.

علتش این است که مردم ایران از خود شجاعت، شهامت و ایستادگی باور نکردنی‌یی را به‌نمایش گذاشته‌اند در مقاومت در برابر هر نوعی از سرکوب حقشان برای اعتراض و تظاهرات.

به‌طور خاص، فکر می‌کنم همهٔ شما موافق هستید، که صداها و اقدامات جوانان ایران بسیار تأثیرگذار بوده است. و از آنجا که آنها رهبران آینده شما هستند و از آنجایی که آنها آینده کشور شما هستند، این به‌من امید بسیاری می‌دهد که هر روز شاهد قدرت و تأثیرگذاری آنها در جوامع خودشان و در سراسر مناطق ایران هست

می‌خواهم امروز به‌صراحت بگویم که اکثریت اعضای هر دومجلس سنا و پارلمان (ایرلند)، همان‌طور که در هر دو سندی که امروز در اینجا ارائه‌شده مشخص است، از برنامهٔ دموکراتیک پرزیدنت رجوی برای ایران همان ۱۰ماده‌یی حمایت می‌کنند؛ و بسیاری از اعضای هر دو مجلس نامهٔ بسیار مفصلی را در همین رابطه امضا کرده‌اند و حمایت کاملشان را از مقصود و هدف همهٔ ما امروز در اینجا ابراز کرده‌اند برای تحقق یک ایران آزاد و دموکراتیک.

در پایان، سخنانم را این‌طور تمام می‌کنم که من به‌واقع معتقدم تغییر امکان‌پذیر است و تغییر در راه است. و پیام ما امروز در اینجا، به‌عنوان هیأت ایرلند از هر دو مجلس پارلمان ما این است که سیاستمداران ایرلندی در کنار شما هستند. متشکرم

 

پرفسور ریتا زوسموت رئیس پیشین مجلس فدرال آلمان به‌مدت ۱۰سال

خانم رجوی ما به‌شما اعتماد داریم و می‌دانیم که برای مردم خودتان و برای تقدیر از ارزش‌های دموکراتیک در کل جهان چه‌کاری انجام داده اید

عصربه‌خیر. من جزو هیأت آلمان هستم. و همان‌طور که همیشه گفته شده ما ضعیف نیستیم. ما سعی می‌کنیم قوی باشیم، اما وقتی این همه مانع وجود دارد، قوی‌تر شدن آسان نیست. اما بیایید بگوییم ما قوی‌تر و قوی‌تر می‌شویم.

تا جایی‌که به من برمی‌گردد، ما امروز بعدازظهر از ۴۲سال مقاومت شنیدیم. مهمانانمحترم، باید بگویم من فقط 12سال داشتم، اما باور کنید، تسلیم نشدم و ما تسلیم نشدیم. چرا؟ زیرا یک اعتقاد مشخص، یک امید ویژه، یک باور خاص ما را قوی می‌کند.

امروز ما ضعیف نیستیم. چرا این‌را می‌گویم؟ چون بعد از تمام تجربه‌ها، می‌توانم به‌شما اطمینان بدهم که اکنون ما یک گروه بزرگ داریم. تاکنون هیچ‌گاه ما چنین گروه بزرگی از نمایندگان پارلمان، از سیاستمداران و افراد از سراسر جهان، به‌ویژه در اروپا، نداشته‌ایم که به‌ما کمک کند قوی‌تر بشویم.

من خودم به‌واقع تحت‌تأثیر این شخصیت‌های خوب قرار گرفتم؛ و یکی از شخصیت‌های برجسته خانم رجوی بود، خانم رجوی هست. زیرا ایشان هم ما را تشویق کردند که بگوییم ادامه می‌دهیم؛ و حتی در لحظات محنت در تکامل ما، باید گفت که هیچ‌کس به‌تنهایی قادر به‌انجام این کار نیست. کافی نیست که دو یا سه شخصیت قوی داشته باشید. باید نفرات بیشتری پیدا کنید، آنها را دعوت کنید، همان‌طور که امروز توسط چندین سخنران انجام شد و من می‌توانم ادامه بدهم و بگویم، امروز همهٔ اخبار بد در ارتباط با مقاومت ایران، بیانگر ترس و هم‌چنین به‌رسمیت‌شناختن آن است. آنها از این می‌ترسند که چیزی آنها را به‌تغییر ترغیب کند، اما هم‌چنان در برابر تغییر، مقاومت می‌کنند

و این کارتوسط بسیاری از افراد انجام شده است؛ نمایندگان پارلمان، دولتها. البته گاهی تنشهایی بین دولتها و پارلمانها وجود دارد، دموکراسی همین است. باید بگویم، به‌این بسیج علیه شخصیت‌های خاص توجه نکنید. خانم رجوی، ما به‌شما اعتماد داریم و می‌دانیم که برای مردم خود چه کرده‌اید، البته نه‌فقط برای مردم خودتان، بلکه برای تقدیر از ارزش‌های دموکراتیک در کل جهان.

و فکر نکنید که زنان ضعیف هستند. ما قوی هستیم و قوی‌تر می‌شویم، اما در همکاری با یکدیگر و نه در تقابل با یکدیگر، این احمقانه است که در زمانی که به‌همدیگر نیاز داریم، با هم بجنگیم.

از همهٔ شما به‌ویژه رهبرانمان بسیار سپاسگزارم و ما را در ادامهٔ راه یاری کنید.

 

کارستن مولر نمایندهٔ مجلس فدرال آلمان

شورای ملی مقاومت با برنامهٔ ۱۰ماده‌یی بسیار هوشمندانه مسیر آینده بعد از آزادی را ترسیم کرده است. به‌همین دلیل تصادفی نیست که بیش از ۳۶۰۰نماینده از همهٔ کشورهایی که آزاد هستند در کنار شما ایستاده‌اند و از شما حمایت می‌کنند

خانم رئیس‌جمهور گرامی، (مریم) رجوی، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان گرامی، دوستان عزیز، آیا این‌طور نیست که قلب‌هایمان می‌شکند وقتی می‌بینیم که این رژیم ظالم، قاتل، وحشی و منزجرکنندهٔ آخوندها با این کشور شگفت‌انگیز چه‌کار می‌کند؟ با این مردم شگفت‌انگیزی که برای آزادی، برایحاکمیت قانون در ایران به‌خیابان‌ها می‌روند چه می‌کند؟ (با مردمی) که از حمایت گسترده و جهانی برخوردارند؟ و خانم‌ها و آقایان، می‌خواهم بگویم که امروز برایم روز خاصی است. به‌دو دلیل. اکثر شما آن‌را می‌دانید. ریتا زوسموت که الآن با شما صحبت کرد، در آلمان یک نماد واقعی است. و برای من هم همین‌طور است. ریتا زوسموت سمبل یک ارادهٔ آزاد سرکش است. به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد او را ساکت کنند، حتی توسط رژیم آخوندها در تهران و او شجاعتی باور نکردنی دارد و این چیزی است که برای مردم ضروریسیت. برای مردم و شما در شورای ملی مقاومت، شجاعت، حمایت و اتحاد ضروریست. و برای مردم ایران که جان خود را برای آزادی به‌خطر می‌اندازند هم این شجاعت ضروریست. شورای ملی مقاومت با برنامهٔ ۱۰ماده‌یی بسیار هوشمندانه، بحث‌ِ بعد از آزادی چه باید کرد را ارتقا داده است. و محورهای فوق‌العاده خردمندانه و بسیار عالی در این برنامهٔ ۱۰ماده‌یی گنجانده شده است. و به‌همین دلیل تصادفی نیست که بیش از ۳۶۰۰نماینده از همهٔ کشورهایی که آزاد هستند در کنار شما ایستاده‌اند. از شما حمایت می‌کنند. آن‌را با نامشان، با اعتبارشان، با امضایشان نشان می‌دهند.

و خانم‌ها و آقایان، می‌خواهم دوباره بگویم، ما می‌خواهیم شما را تشویق کنیم. این به‌خودی‌خود وضعیت بسیارغم‌انگیزی است وقتی به‌آنچه در حال حاضر در ایران می‌گذرد نگاه می‌کنیم و به‌همین دلیل است که این گردهمایی شگفت‌انگیز باید گواهی باشد که شما سست نمی‌شوید؛ که شورای ملی مقاومت از این کار ارزشمند دست بر نمی‌دارد و این‌که مردم ایران تسلیم نمی‌شوند.

ما می‌خواهیم یک پیام دلگرمی – همان‌طور که الآن ریتا زوسموت گفت – برای مردم شجاع ایران ارسال کنیم. می‌خواهیم به‌آنها نشان بدهیم که در کنار آنها ایستاده‌ایم و به‌آنها اطمینان بدهیم که با هم‌دیگر پیروز می‌شویم. امروز سخنرانان فوق‌العاده‌یی در اینجا حضور داشتند که به‌صراحت می‌گویم، کسانی بودند که هرگز امکان‌پذیر نمی‌دانستم بتوانم در همان محلی که آنها صحبت کردند صحبت کنم؛ همان انسانهای برجسته. شما این افراد را دور هم جمع کردید، در طرف خود آوردید. ما با هم موفق می‌شویم. ما با هم برای یک ایران آزاد می‌جنگیم. ما از شما حمایت می‌کنیم. شما می‌جنگید و تدارک آن‌را می‌بینید و من خوشحالم که همهٔ ما به‌زودی - و رژیم هرگز به‌اندازه امروز ضعیف نبوده است – که ما هم‌دیگر را به‌زودی در تهران ملاقات خواهیم کرد. با قدرت تمام و با بهترین آرزوها. خیلی ممنون.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/279ee732-804a-4352-b67e-71381cc49c6f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات