728 x 90

آژانس: رژیم ایران به یک سانتریفوژ پیشرفته، اورانیوم غنی‌شده ۲۰درصد تزریق کرده است

غنی سازی اورانیوم - عکس از آرشیو
غنی سازی اورانیوم - عکس از آرشیو

آژانس روز دوشنبه سوم آبان اعلام کرد رژیم ایران هفته گذشته اطلاع داده که به‌صورت موقت اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰درصد را به یک سانتریفوژ پیشرفته تزریق کرده تا اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰درصد به دست آورد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌یی اعلام کرد این سانتریفوژ به غیر از سانتریفوژهایی است که در تأسیسات نطنز مشغول غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰درصد هستند. در این بیانیه آمده است اورانیوم غنی‌شده به یک سانتریفوژ از نوع پیشرفته «آی‌آر ۶» تزریق شده، اما محصول آن جمع‌آوری نشده است.

هنوز علت تزریق اورانیوم غنی‌شده به این سانتریفوژ نوع «آی‌آر ۶» و عدم جمع‌آوری محصول نهایی مشخص نیست.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه سوم آبان به نقل از گزارش آژانس که نسخه‌ای از آن را به‌دست آورده است، گفت رژیم ایران به آژانس خبر داده است که اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌سازی شده را «به‌طور موقت» به یک سانتریفوژ نوع پیشرفته «آی‌آر ۶» خود برای رساندن غلظت آن به اورانیوم ۶۰ درصدی تزریق کرده است «اما قصد جمع‌آوری محصول تولید شده را ندارد».

اکنون یک سانتریفوژ نوع «آی‌آر ۶» را برای افزایش غلظت اورانیوم از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد راه‌اندازی کرده است و آژانس نیز تایید کرده که ایران محصول نهایی تولید شده را جمع‌آوری نکرده است.

رژیم ایران پیش‌تر اعلام کرده بود یک آبشار ۱۶۴ تایی از سانتریفوژهای نیمه‌صنعتی «آی‌آر۶» و یک آبشار ۱۵۳ تایی از سانتریفوژهای نوع «آی‌آر۴» در نطنز راه‌اندازی کرده است.

آژانس در گزارش خود تصریح کرده بعد از توسعه سطح غنی‌سازی ایران در سایت نطنز به بالای ۲۰درصد، این نهاد بازرسی‌های خود از این سایت را «سفت و سخت‌تر» کرده است.

رژیم آخوندی از اواخر خردادماه امسال مذاکرات خود با قدرتهای جهانی در وین پیرامون توافق هسته‌یی را متوقف کرده و از تمدید توافق نظارت بازرسان آژانس بر برنامه هسته‌یی خود نیز اجتناب می‌کند.

در این بین، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت‌خارجه رژیم، در توئیتر خبر داد روز چهارشنبه عازم بروکسل می‌شود تا در دیدار با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام گفت‌و‌گوها درباره مذاکرات هسته‌یی را ادامه دهد.

در همین رابطه ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، گفت اتحادیه اروپا نقش هماهنگ‌کننده برجام را دارد و واشنگتن از تعامل آن با رژیم ایران استقبال می‌کند، اما «مقصد نهایی» باید وین باشد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز بلافاصله پس از توئیت باقری، اعلام کرد پاسخ سؤالات ایران در وین است و نه بروکسل. مالی هشدار داد تلاش‌ها برای احیای برجام وارد مرحله حساسی شده و میان آمریکا و متحدانش در اروپا و خلیج‌فارس، بی‌صبری مشترکی نسبت به توسعه برنامه هسته‌یی ایران وجود دارد.

او بار دیگر یادآور شد که ترجیح آمریکا گزینه دیپلماسی است، اما دیگر گزینه‌ها را نیز مد نظر قرار می‌دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d4be2377-a687-432b-8ada-f1f99387bba7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات