728 x 90

آمریکا: خودمان را برای شرایطی که دیگر امکان احیای برجام نباشد آماده می‌کنیم

دور هفتم مذاکرات اتمی در وین
دور هفتم مذاکرات اتمی در وین

آمریکا روز شنبه رژیم آخوندی را متهم کرد که مسیر دستیابی به توافق بر سر احیای برجام را مسدود کرده و همزمان در حال توسعه برنامه هسته‌یی خود است.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که رویکرد رژیم ایران برای آمریکا «قابل پذیرش» نیست. این مقام آمریکایی گفت: «ایران در مذاکرات رویکرد کشوری را نداشت که به‌طور جدی به بازگشت سریع به برجام می‌اندیشد».

وی افزود که کشورش طی پنج ماه گذشته از خود «صبوری» نشان داد تا رژیم ایران خود را برای از سرگیری مذاکرات آماده کند. این مقام ارشد آمریکایی هم‌چنین تهران را به «شتاب بخشیدن» به برنامه هسته‌یی به شکلی «تحریک‌آمیز» متهم کرد.

او در عین‌حال گفت که آمریکا هنوز تصمیمی برای خروج از مذاکرات وین نگرفته است. این در حالی است که واشنگتن می‌گوید خود را برای «شرایطی که امکان احیای برجام دیگر ممکن نیست» آماده می‌کند.

دور هفتم مذاکرات احیای برجام که اولین دور آن در دوره رئیسی جلاد بود، روز جمعه ۱۲آذر در وین به پایان رسید. اما هنوز تاریخی برای دور جدید مذاکرات تعیین نشده است. انتظار می‌رود که دور هشتم مذاکرات طی روزهای آینده آغاز شود.

علی باقری ، معاون سیاسی وزیر امور خارجه رژیم همزمان با اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره «عدم جدیت» ایران در مذاکرات در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: «حضور ما در این جا نشان می‌دهد که ما واقعاً برای رسیدن به یک توافق جدی هستیم و ما عزم و اراده طرف مقابل و رفتار آنها را به‌طور جدی ارزیابی می‌کنیم تا ببینیم آیا آماده بازگشت به پایبندی کامل به توافق و ترک تخطی‌هایشان هستند یا نه».

نیویورک تایمز روز شنبه ۱۳آذر نوشت: رژیم ایران موضع خود را در مذاکرات تغییر ندهد، مقام‌های اروپایی ملزم به اعمال تحریم‌های سخت‌تر و جدیدی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری تاس به‌تاریخ ۱۳ آذر میخائیل اولیانف نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: رژیم ایران یک بازنگری اساسی در پیش‌نویس سند هسته‌ای، که در شش دور قبلی توافق شده بود ارائه کرد. این اقدام تأثیر جدی بر شرکای غربی ما داشت. به‌نظر هیأتهای غربی این رویکرد رژیم ایران بیش از حد افراطی بوده و باعث واکنش دردناکی در بین آنها شد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به نشنال امارات گفت: مسئولیت شکست گفتگوهای وین بر عهده ایران است.

این سخنگو گفت: «آنها با پیشنهادهای سازنده به وین نیامدند. رویکرد رژیم ایران در این هفته تلاشی در جهت حل مسائل باقی مانده نبود». این مقام افزود: پیشرفت برنامه اتمی رژیم ایران یک موضوع «بی سابقه است. این کار نمیتواند ادامه یابد و بطور اجتناب ناپذیری به بحران راه میبرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67fb4165-0c1e-4c2d-8732-e39b68dc4ad2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات