728 x 90

آمریکا برای تصویب قطعنامه‌یی علیه رژیم ایران در آژانس تلاش می‌کند

آژانس انرژی اتمی
آژانس انرژی اتمی

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمریکا از اعضای شورای حکام آژانس می‌خواهد به‌منظور فشار بر رژیم ایران برای عمل به تعهدات هسته‌یی خودش قطعنامه‌یی تصویب کنند.

به گزارش بلومبرگ روز پنجشنبه ۷اسفند دیپلماتهای آمریکایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را تشریح می‌کند و از ایران می‌خواهد به‌طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

بلومبرگ می‌نویسد که این سند ۳صفحه‌ای "به‌شدت از یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" و کاهش همکاری ایران با آژانس ابراز نگرانی می‌کند. دو مقام اروپایی به بلومبرگ گفتند که این سند را دریافت کرده و در حال مطالعه آن هستند.

در این پیش‌نویس هم‌چنین آمده است: "جهان مدت‌هاست می‌داند که رژیم ایران در گذشته به‌دنبال دستیابی به سلاحهای هسته‌یی بوده است. هم‌چنین می‌دانیم که رژیم ایران حجم انبوهی از رکوردهای مربوط به برنامه سابق سلاحهای هسته‌یی خود را حفظ کرده. رژیم ایران اکنون باید به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا اطمینان یابیم که میراث فعالیت‌های سابق ایران در زمینه سلاح اتمی، شامل مواد هسته‌یی اعلام نشده در ایران امروز نمی‌شود."

به گزارش خبرنگار رویترز این سند نسبت به اقدام تازه ایران در متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی ابراز نگرانی می‌کند.

رژیم آخوندی روز پنجم اسفند اعلام کرد مطابق مصوبه مجلس ارتجاع، به‌دلیل لغو نشدن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم و اجرا نشدن مفاد برجام، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دیگر اجازه نظارتهای فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد اگر رژیم ایران و قدرتهای جهان نتوانند به توافق برسند، جامعه بین‌المللی با وضعیت کاملاً جدید مواجه است.

رافائل گروسی روز پنجشنبه ۷اسفند، در مصاحبه‌یی که با رادیو و تلویزیون ژاپن ام اچ کی تعلیق پروتکل الحاقی توسط رژیم آخوندی را یک ضایعه بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی خواند و گفت: هیچ آلترناتیو دیگری برای جمع‌آوری چنین اطلاعاتی نیست زیرا که رژیم ایران این پروتکل را منجمد ساخته است.

اجلاس شورای حکام قرار است هفته آینده برگزار شود. این شورا روز ۳۰خرداد ماه اولین قطعنامه توبیخی علیه رژیم ایران را در طول هشت سال گذشته تصویب کرده بود و آن قطعنامه پیشنهاد سه کشور اروپایی در واکنش به جلوگیری رژیم ایران از بازدید بازرسان آژانس از دو سایت هسته‌یی رژیم بود. رژیم ایران بعد از تصویب این قطعنامه به بازرسان آژانس اجازه داد از دو سایت یاد شده بازدید و نمونه‌برداری کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5fff9888-61c7-4583-8253-ad8cc4888ac5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات