728 x 90

آمریکا اجازه دسترسی به ذخیره بانک مرکزی ونزوئلا در نیویورک را به خوان گوایدو داد

خوان گوایدو رئیس جمهور موقت ونزوئلا
خوان گوایدو رئیس جمهور موقت ونزوئلا

وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۹بهمن۹۷ اعلام کرد به خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت و مشروع ونزوئلا اجازه دسترسی به ذخیره موجود در بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نیویورک را داده است.

 

در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا آمده است: «مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده روز ۲۵ژانویه /پنجم بهمن مجوز دسترسی خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت به ذخایر ونزوئلا که همآهنگ با بانک مرکزی ونزوئلا و در اختیار بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا و یا در بیمه هر بانک آمریکایی است، داده است.»

این بیانیه می‌گوید: «این مجوز به دولت مشروع ونزوئلا کمک می‌کند از آن منابع در راستای منافع مردم ونزوئلا، حفاظت کند.»

در این بیانیه آمده است: «ما از دیگر دولتها هم می‌خواهیم خوان گوایدو رئیس‌جمهوری موقت را به‌رسمیت شناخته و قدم‌هایی مشابه برای حفظ میراث مردم ونزوئلا از سرقت رژیم فاسد مادورو، بردارند.»

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه امروز سه شنبه ۹ بهمن ۹۷ دادستان کل ونزوئلا خوان گوایدو را ممنوع الخروج از کشور و دارائیهای وی را مسدود کرد.

 

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه هشتم بهمن در کنفرانس خبری در کاخ سفید از تحریم شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا خبر دادند.

در این کنفرانس خبری، استیون منوچین گفت آمریکا در راستای حمایت از خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی خود را افزایش می‌دهد. وی افزود با تحریم شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا، درآمد ناشی از نفت و گاز ونزوئلا به جیب مردم ونزوئلا خواهد رفت و دیگر رژیم مادورو به آن دسترسی نخواهد داشت.

جان بولتون تأکید کرد آمریکا برای حمایت از رئیس جمهوی قانونی ونزوئلا، تمامی گزینه‌ها را در نظر دارد.

او بار دیگر از تمامی کشورها خواست خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلا به‌رسمیت بشناسند.

جان بولتون گفت: «آمریکا نیکلاس مادورو و رژیم او را مسئول شرایط ونزوئلا می‌داند.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت تمامی اقدامات حمایتی از مادورو از جمله حامیانش چون جمهوری اسلامی ایران باید متوقف شود.

استیون منوچین گفت تحریم‌های آمریکا علیه شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا «فوری و در جا است و از همین امروز به اجرا گذاشته شده است.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده هم در پیامی در توئیتر گفت: تحریم‌های جدید آمریکا جلوی غارت و پایمال منابع طبیعی ونزوئلا از سوی مادورو و رژیمش را، می‌گیرد.

سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌نویسد این اقدام فشار بر مادورو و افراد نزدیک به وی در رژیم را افزایش می‌دهد، بیانگر تعهد آمریکا به اعمال فشار اقتصادی برای حمایت از انتقال مردم ونزوئلا به دموکراسی می‌باشد.

در این گزارش آمده است که امروز، دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری شرکت نفت دولتی ونزوئلا Petroleos de Venezuela، S.A را مطابق فرمان اجرایی ۱۳۸۵۰ به‌دلیل کار کردن در بخش نفتی اقتصاد ونزوئلا لیست‌گذاری کرد. PdVSA یک شرکت نفت دولتی ونزوئلا است و منبع اصلی درآمد و ارز خارجی ونزوئلا از جمله دلار آمریکا و یورو است.

وزیر خزانه‌داری استیون منوچین گفت، ”ایالات متحده افراد مسئول سقوط تراژیک ونزوئلا را مورد حسابرسی قرار می‌دهد و به بکارگیری مجموعه کاملی از اهرمهای دیپلماتیک و اقتصادی خود برای حمایت از تلاشهای رئیس‌جمهور موقت خوان گوایدو، مجلس ملی، و مردم ونزوئلا برای بازگرداندن دموکراسی در کشورشان ادامه خواهد داد. لیست‌گذاری امروز PdVSA از منحرف کردن بیشتر داراییهای ونزوئلا توسط مادورو جلوگیری و این داراییها را برای مردم ونزوئلا حفظ خواهد کرد. مسیر برداشته شدن تحریمها از PdVSA از طریق انتقال سریع کنترل به رئیس‌جمهور موقت یا یک دولت بعدی به‌صورت دموکراتیک انتخاب شده صورت می‌گیرد.“

همانند تحریمهای قبلی دفتر کنترل داراییهای خارجی علیه مقامات مشخص ونزوئلا و حامیان انها، تحریمهای آمریکا لازم نیست دائمی باشد. تحریمها به‌منظور تغییر دادن رفتار است. ایالات متحده روشن ساخته است که ما برداشتن تحریمها از آنهایی که اقدامات عملی، معنی‌دار و قابل راستی‌آزمایی برای حمایت از نظم دموکراتیک و مقابله با فساد در ونزوئلا انجام دهند از جمله PdVSA، را در نظر خواهیم گرفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff3f076d-61fe-4251-ad8f-200790b69263"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات