728 x 90

آتشفشان گواتمالا با ۷۵کشته و ۲۰۰مفقود

آتشفشان گواتمالا
آتشفشان گواتمالا

بر اساس آخرین آمار سازمان ملی هماهنگی برای مقابله با بلایای طبیعی در گواتمالا، فوران گسترده آتشفشان موسوم به «آتشفشان آتش» تا کنون ۷۵کشته، و ۳۰۰مجروح به‌جا گذاشته، و برای زندگی حدود دومیلیون نفر آثار مخرب داشته است.

 

آتشفشان گواتمالا - حدود دویست نفر مفقود شده‌اند

به گفته مقامهای محلی در گواتمالا، در پی آتشفشان سه روز پیش "فوئگو" حدود دویست نفر مفقود شده‌اند. بر همین اساس مرگ هفتاد و پنج نفر هم تأیید شده است.

در حادثه یکشنبه ۱۳خردادماه، سنگ، خاکستر و گل و لای فوق‌العاده داغ تعدادی روستا را ویران کرد.

این آتش‌فشان در حدود ۴۰کیلومتری جنوب غربی پایتخت این کشور، گواتمالا سیتی، از مدتی پیش در حال فوران دود سیاه و خاکستر بود.

سازمانهای امدادرسانی که برای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان و بیرون کشیدن اجساد پس از فوران روز یکشنبه به آنجا رفته بودند در حال تخلیه محل هستند.

 

آتشفشان گواتمالا – کشته شدن ۷۵نفر

از زمان وقوع اولین فوران در روز یکشنبه تا کنون مرگ ۷۵نفر تأیید شده اما شمار زیاد دیگری هم‌چنان مفقود هستند.

مقامها می‌گویند که فعالیت آتش‌فشان فوئگو بر زندگی ۱.۷میلیون نفر تاثیر گذاشته و سه هزار نفر مجبور به تخلیه خانه هایشان و زندگی در پناهگاه‌ها شده‌اند.

روستاهای واقع در پای این کوه زیر خاکستر و گل آتشفشانی دفن شده‌اند.

زمین شناسان پیشتر در روز سه‌شنبه گفته بودند فوران اولیه که باعث صعود خاکستر تا ارتفاع ده کیلومتری شد اکنون پایان یافته است.

ادی سانچر مدیر مؤسسه ملی لرزه شناسی گواتمالا گفته بود که آتش‌فشان "در آینده نزدیک در چند روز آینده فوران نخواهد کرد."

سرجیو کاباناس مدیر سازمان حوادث غیرمترقبه گفته است که پیش از فوران روز یکشنبه دستور تخلیه داده نشده بود. به‌گفته او ساکنان منطقه آموزش دیده بودند اما به‌دلیل وقوع بیش از حد سریع فعالیت آتش‌فشانی قادر به اجرای آنها نبودند.

فوران روز یکشنبه هم‌چنین باعث روان شدن جریانهای سریع موسوم به "پیروکلاستیک" شد که مخلوطی از گاز بسیار داغ و مواد آتش‌فشانی است و دو ناحیه مسکونی ال رودیو و سن میگل لوس لوتس را پوشاند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3b3ff843-81f7-4f1c-8a68-24cc2d633a1e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات