728 x 90

جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران

جلسه استماع سنای آمریکا ۲۱فروردین ۹۸
جلسه استماع سنای آمریکا ۲۱فروردین ۹۸

 

جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه ۲۱فروردین ۹۸با شرکت مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده برگزار گردید.

در این جلسه نمایندگان سؤالات خود را از پمپئو درباره لیست‌گذاری سپاه پاسداران و واکنش‌های احتمالی رژیم ایران مطرح کردند.

سناتور مارکو روبیو گفت: من از لیست‌گذاری سپاه پاسداران حمایت می‌کنم و این تصمیم درستی بود.

سناتور مارک روبیو از وزیر خارجه آمریکا پرسید: «آیا آمریکا از طریق همه کانالها روشن کرده است که اگر در نتیجه لیست‌گذاری سپاه پاسداران، نیروهای آمریکایی در عراق هدف قرار گیرند؛ خواه توسط گروه‌هایی که لیست‌گذاری تروریستی شده باشند، خواه توسط گروههایی که لیست‌گذاری نشده‌اند، خواه توسط شبعه نظامیان شیعه عراقی یا ترکیبی از آنها با پاسداران، در هر حال، فارغ از این‌که چه کسی ما را در عراق هدف قرار دهد، ما رژیم ایران را مستقیماًً‌ مسئول هر آسیبی می‌شناسیم که به پرسنل ما در منطقه برسد حتی اگر این کار توسط طرف سوم انجام شود؟

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت: ما این را روشن کرده‌ایم که رژیم ایران نمی‌تواند از مسئولیتش بابت هر آسیبی که از طرف نیروهای نیابتی آن به منافع آمریکا در هر جایی در دنیا وارد شود فرار کند. آنها سیاست پرزیدنت ترامپ را به‌خوبی می‌فهمند.

در ادامه این جلسه استماع سناتور تد کروز از اعضای ارشد سنا از اقدام دولت آمریکا برای لیست‌گذاری تروریستی رژیم ایران قدردانی کرد. وی افزود: این گامی است که مدتهاست خواهان آن بودیم و لوایحی برایش ارائه شده است.

سناتور تد کروز از وزیر خارجه آمریکا خواست دلائل لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران را برای جلسه استماع سنا و مردم آمریکا تشریح کند و توضیح بدهد که این لیست‌گذاری چه پیامدهایی را برای نهادهای مالی یا شرکتهایی که با نهادهای مرتبط با سپاه معامله داشته‌ باشند خواهد داشت.

مایک پمپو در پاسخ گفت: سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی بیش از ۶۰۰نفر از آمریکاییها را کشته‌ است. این شمار احتمالاً بسا بیشتر از اینهاست. سپاه پاسداران به کارزار ترور در سراسر جهان ادامه داده‌ است، از جمله در اروپا و غرب.

لیست‌گذاری تروریستی سپاه تصمیم ساده‌یی در انعکاس یک واقعیت بوده است. بنابراین من خوشحالم که این تصمیم را روز گذشته اعلام کردیم».

مایک پمپئو در مورد پیامدهای تجارت با سپاه پاسداران بعد از لیست‌گذاری تروریستی گفت: «سپاه پاسداران یک عنصر دیگر هم دارد که من آن را عنصر فسادکراسی (حکومت فاسدان) می‌خوانم. این بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران است. نقش سپاه پاسداران در اقتصاد ایران بالاست و من دیده‌ام ۲۰درصد تا ۲۵درصد از اقتصاد ایران است».

«اگر شما شورای کل بانک‌های آسیا هستید یا بانک‌های اروپا هستید با این نامگذاری که روز گذشته اعمال شد دنیایی تغییر کرده است. اگر شما در فکر معامله با سپاه باشید یا بخواهید به‌هر طریقی حمایت مادی به آن برسانید یا شرکتی باشد که به‌نحوی به سپاه پاسداران مرتبط باشد این تحریم‌ها دیگر نمی‌گذارد چنین کاری انجام شود. از نظر ما آنچه این نامگذاری می‌کند این است که استفاده از این منابع مالی را از پاسداران سلب می‌کند تا نتوانند کارزار ترور را در سراسر جهان ادامه بدهند».

در ادامه این جلسه استماع سناتور تد کروز ضمن حمایت از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق اتمی و اعمال تحریم‌ها علیه رژیم ایران از وزیر خارجه آمریکا پرسید: در حال حاضر رژیم ایران تقریباً ۱میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند... من بر این باورم که این مسأله امنیت ما را بخطر می‌اندازد.نظر شما در این رابطه که رژیم ایران اجازه داشته باشد این میزان نفت تولید کند و آن را به بازار عرضه کند چیست؟ آیا این در جهت منافع ملی ماست؟

مایک پمپئو در پاسخ گفت: فکر کنم که ما حول اهدافمان روشن بوده‌ایم که تولید نفت رژیم ایران را هر چه که می‌توانیم سریع‌تر به صفر برسانیم و ما به این تلاش ادامه می‌دهیم.

سناتور تد کروز در ادامه گفت: بگذارید من مصرانه از شما بخواهم و از وزارت‌خارجه مصرانه بخواهم که معافیت غنی‌سازی و معافیت نفتی به این رژیم داده نشود. من فکر می‌کنم فشار حداکثری باید حداکثر فشار باشد و خود شما صدایی قوی برای این هدف بوده اید و من شما را به ادامه این سیاست تشویق می‌کنم تا از امنیت ملی ما دفاع کنید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f62288b4-8070-4d57-91e9-6ddb4f469697"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات