728 x 90

سفر مجدد معاون آژانس اتمی به تهران، فشاری مضاعف بر رژیم آخوندی

اولی هاینونن
اولی هاینونن
اولی هاینونن معاون محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی طی هفته گذشته دوبار به ایران سفر کرده است . وی بار اول روز دوم اردیبهشت وارد تهران شد و به مدت دو روز در تهران ماند و با مقام های رژیم آخوندی دیدارهایی داشت . هاینونن روز 9 اردیبهشت نیز برای دومین بار و در حالی که 5روز بیشتر از پایان سفرش نمی‌گذشت، مجدداً به تهران برگشت. خبرگزاری رویتر روز 2 اردیبهشت از تهران گزارش داد: بازرس عالی رتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور اعمال فشار بر رژیم ایران برای پاسخ دادن به اطلاعاتی درباره بررسی های محرمانه این رژیم در زمینه نحوه طراحی بمب های اتمی ، وارد تهران شد. اکنون بازگشت مجدد هاینونن، به فاصله 5روز از سفر قبلی این نظر را بیش از پیش تأیید می‌کند. روزنامه حکومتی رسالت روز 7 اردیبهشت نیز در مطلبی باعنوان « ماجراجویی هاینونن در تهران»، خشم و ناراحتی رژیم از مأموریت و سفر اخیر معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به نمایش گذاشت و نوشت: سفر اخیر اولی هاینونن معاون پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران نشان از تلاش دوباره غرب برای بازگشایی پرونده هسته یی کشورمان دارد. این منبع حکومتی افزود: ادعاهای توجیهی هاینونن در شورای حکام آژانس پیرامون نظامی بودن فعالیت های هسته یی ایران به خوبی ارتباط قوی این کارشناس را با سازمان های جاسوسی غرب هویدا ساخت. سفر دوم هاینونن که دیروز آغاز شد . به گزارش خبرگزاریهای بین‌المللی وی در سفر اخیر خود به تهران نیز پاسخ به ابهامات جدی در برنامه اتمی رژیم آخوندی از جمله انفجار از درون، پروژه نمک سبز و تلاش رژیم در زمینه تهیه کلاهک هسته‌یی را پیگیری می‌کند. آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم روز گذشته هنگامی که از سوی خبرنگاران در رابطه با سفرهای پیاپی هاینونن مورد سؤال قرار گرفت، در صدد عادی جلوه آن برآمد و گفت: « حجم فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران ایجاب می‌کند که رفت و آمدها میان ایران و آژانس مکرر باشد. زیرا ایران کشوری هسته‌ای است». آقازاده از پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه محورهای مذاکرات هاینونن بطور مشخص چیست طفره رفت و گفت: ما با آژانس کارهای زیادی داریم انجام می‌دهیم، همه آنها را که نباید توضیح دهیم. سفر هاینونن و تن دادن رژیم به آنچه که سایت تابناک متعلق به محسن رضایی آن را تن دادن به بازجویی هسته‌یی توصیف کرده، در داخل رژیم و بعضی سطوح آن نیز مخالفت هایی را دامن زده است. یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتجاع به نام رضا طلایی‌نیک، تن دادن به مذاکره با هاینونن را افتادن در دام تشدید فشارها» توصیف کرد و گفت: با وجود ضرورت ادامه مذاکرات و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیفتادن در دام تشدید فشارها، تن دادن به مطالعات ادعایی بدون استنادات لازم در مذاکرات اخیر،‌انتقادآمیز است. وی افزود: « نباید با توافق، نسبت به ادعاهای بی‌مورد به انفعال جدید در برابر فشارهای غیرمنطقی به فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز ایران وارد شویم. از سوی دیگر وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد، وزرای امور خارجه 1+5 روز جمعه در لندن درباره برنامه های هسته ای ایران با یکدیگر دیدار خواهند کرد. به عقیده ناظران سیاسی گزارشی که هاینونن از نتیجه دو سفر اخیر خود به آژانس می‌دهد، در تعیین سمت و سوی اجلاس 5+1 در لندن مؤثر خواهد بود
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed77417f-4691-4bb4-8de3-34b8562541ff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات