728 x 90

گزارش رسانه‌ها از انفجارهای گسترده پیجرهای حزب‌الله در لبنان

انتقال مجروحان به بیمارستانی در بیروت
انتقال مجروحان به بیمارستانی در بیروت

نیویورک تایمز در پی انفجارهای گسترده پیجرهای حزب‌الله در لبنان در روز سه‌شنبه نوشت: مواد انفجاری جاسازی شده در کنار باطری پیجرها بین ۱ تا ۲ اونس از ۲۸ تا ۵۶ گرم بوده است.

نیویورک تایمز به‌نقل از کارشناسان مستقل که انفجار پیجرها را بررسی کردند نوشت: از قدرت و سرعت انفجارها واضح است که مواد انفجاری موجب آن شده است. به این ترتیب روشن می‌شود که علت قطع انگشتان و آسیب به سر و صورت و از دست دادن چشمها همین مواد انفجاری بوده است. پیجرها از یک شرکت مستقر در بوداپست در مجارستان تهیه شده بود.

رویترز ۲۸شهریور نوشت: ارتش اسراییل هنوز در مورد این انفجارها اظهارنظری نکرده است، اما چندین منبع به رویترز گفتند این حمله طی چند ماه توسط موساد طراحی شده بود.

رویترز به‌نقل از یک مقام لبنانی می‌گوید که دستگاههای پیجر توسط سرویسهای جاسوسی در هنگام تولید دستکاری شده بودند. رویترز هم‌چنین نوشت: مدیر شرکت گولد آپولو که سازنده اصلی دستگاههای پیجر است گفت پیجرها توسط این کمپانی تولید نشده و شرکت اروپایی ABC که حق استفاده از برچسب آنها را در اختیار داشته، سازنده پیجرهایی است که در لبنان منفجر شدند.

 

آکسیوس ۲۸شهریور نیز با گزارشی از جزییات این حمله نوشت: یک مقام سابق اسراییلی که از عملیات اطلاع داشت گفت: سرویسهای اطلاعاتی اسراییل قصد داشتند از پیجرهای بمب‌گذاری شده‌ای که در صفوف حزب‌الله "جاسازی" کردند، به‌عنوان ضربه غافلگیرکننده‌ای در آغاز یک جنگ تمام‌عیار برای از بین بردن حزب‌الله استفاده کنند.

اما در روزهای اخیر، رهبران اسراییلی به‌وجود علائمی مبنی بر کشف موضوع توسط حزب‌الله مشکوک شدند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وزرای ارشد او و مقامات دفاعی اسراییل و سازمانهای اطلاعاتی آن تصمیم گرفتند این عملیات را قبل از کشف آن توسط حزب‌الله به ثمر برسانند.

به‌نوشته آکسیوس حزب‌الله اعلام کرد بسیاری از اعضای واحدهای نظامی و نهادهایش در میان تلفات بودند... عصر روز سه‌شنبه ۲۷شهریور به وقت محلی و چند دقیقه قبل از این‌که پیجرها در سراسر لبنان منفجر شوند، گالانت با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، تماس گرفته و به او گفته بود اسراییل به‌زودی عملیاتی در لبنان انجام خواهد داد، اما از دادن جزئیات خودداری کرد. سخنگوی پنتاگون و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفتند: «آمریکا از این عملیات آگاه نبوده و در آن دخالتی نداشته است»

 

العربیه به‌نقل از مقامات بهداشتی لبنان آخرین آمار تلفات انفجار پیجرهای حزب‌الله را ۱۲کشته و بیش از ۳هزار مجروح اعلام کرد. در این آمار کشته‌ها و زخمیهای دمشق و خاک سوریه ذکر نشده است

 

به‌دنبال مجروح شدن سفیر رژیم در لبنان در جریان انفجار پیجرها، علاءالدین بروجردی عضو مجلس ارتجاع خواستار پاسخ رژیم به اسراییل شد.

رسانه حکومتی خبر آنلاین نوشت: علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به مصدوم شدن سفیر نظام در لبنان خاطرنشان کرد: نظام و سخنگوی وزارت امور خارجه حتماً باید در این مورد موضع‌گیری داشته باشد، چرا که این اقدام تعرض جدیدی است. به عبارت دیگر همان‌گونه که به سرکنسولگری ما در دمشق حمله کردند و اقدام تروریستی انجام دادند، علیه سفیر جمهوری اسلامی که نماد دولت ما در خاک لبنان است، این تعرض را انجام دادند و به نظر من دولت علاوه بر محکوم کردن، هر چه سریع‌تر پاسخ قاطعی به رژیم صهیونیستی بدهند.

 

کانال تلگرامی خبر فوری رژیم ۲۸شهریور خبر داد که فرزند آخوند «علی معروف حجازی»، مسئول دفاتر شرعی خامنه‌ای در لبنان، در حادثه انفجار وسائل ارتباطی اعضای حزب‌الله از ناحیه چشم و صورت دچار آسیب جدی شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e4df6068-107e-4506-9ecf-684a4c34d96c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات