728 x 90

بحران اقتصادى ايران,

کارگران کارخانه پارسیلون لرستان به شام شب محتاجند

-

تجمع اعتراضی کارگران  کارخانه پارسیلون خرم‌آباد - آرشیو
تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پارسیلون خرم‌آباد - آرشیو
کارگران کارخانه پارسیلون خرم‌آباد ۲۸ ماه حقوق نگرفته‌اند و با وجود این‌که بارها در مقابل استانداری لرستان تجمع اعتراضی برگزار کردند ولی تا کنون وعده‌های کارگزاران رژیم به کارگران محقق نشده است.

فرهاد رستمی کارگر کارخانه پارسیلون گفت: ”در پیگیریهای مکرری که داشتیم مسئولان استان قول دادند کارفرما را خلع ید و مشکلات ما را پیگیری کنند ولی تا کنون هیچ اقدامی انجام‌ نشده است“.

وی افزود: ”بعد از اعتراضی که هنگام ورود وزیر کشور به استان داشتیم، اعضای شورا، جلسه‌ای با معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتند که بیان کردند نظرشان روی واگذاری کارخانه به بانک صنعت و معدن یعنی برگشت کارخانه به دولت است “.

رستمی در ادامه گفت: ”متأسفانه تا کنون هیچ اقدام مثبتی از طرف مسئولان برای برطرف شدن مشکلات ما انجام‌نشده؛ مقرر شد دادگاه نخ‌های کارخانه را توقیف و به مناقصه بگذارد ولی کارهای اداری طول می‌کشد و چون با مشکلات شدید اقتصادی مواجه هستیم تحمل طولانی شدن این روند را نداریم و می‌خواهیم هر چه زودتر به حقوق خود برسیم “.

وی اضافه کرد: ”تا کنون جلساتی در راستای بیمه کارگران برگزار شده ولی نیاز به هماهنگی سازمان تأمین اجتماعی و کارفرما است تا مشکلات بیمه ما رفع شود ولی متأسفانه تا کنون این هماهنگی صورت نگرفته؛ چطور استانداری به کارفرما برای عدم پرداخت انشعابات به ادارات مربوطه نامه می‌دهد ولی نمی‌تواند حداقل برای تمدید چند ماه یک‌بار دفترچه‌های درمانی کارگران نامه بدهد “.

رستمی اظهار داشت: ”به‌ جز 19ماه حقوق معوقه قبلی، شش ماه طلب از کارفرما داریم و از دی ماه سال گذشته تا کنون بیمه کارگران پرداخت‌ نشده و تاریخ اعتبار دفترچه‌های درمانی به اتمام رسیده که با مشکل مواجه هستیم “.

فرشاد سپهدار کارگر دیگر کارخانه پارسیلون گفت: ”تا کنون اقدامی که منجر شود کارگران به پول خود برسند صورت نگرفته و قول خیلی کارها را در پی اعتراضاتی که داشته‌ایم داده بودند ولی تا به‌ حال هیچ خبری از وعده‌ها نیست “.

وی افزود: ”هیچ درآمدی نداریم حتی خیلی از کارگران به شام شب هم محتاج هستند، تا جایی که امکان داشته از اقوام برای مخارج زندگی قرض گرفته‌ایم ولی پولی که داده‌اند بدون بازگشت بوده و الآن کسی اعتماد برای قرض دادن به ما ندارد “.

بابک صفا پذیر نیز یکی دیگر از کارگران کارخانه پارسیلون اظهارداشت: ”مسئولان استان برای پیگیری مشکلات ما امروز و فردا می‌کنند، به اداره کار مراجعه می‌کنیم بیان می‌کنند مشکل بیمه ما برطرف شده ولی سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید هنوز اقدامی انجام‌نشده، مسئولان از خلع ید کارفرما صحبت می‌کنند در حالی‌که کارفرما کار خود را پیش می‌برد در واقع مسئولان به‌ نوعی کارگران را به بازی گرفته‌اند “.

وی افزود: ”با احتساب عیدی و پاداشت حدود 32ماه حقوق عقب‌افتاده داریم و پنج الی شش ماه بیمه کارگران پرداخت‌نشده است؛ اعتراضهایی که داشته‌ایم مسئولان فقط قول دادند ولی هنوز عملی صورت نگرفته است “.

صفاپذیر گفت: ”مسئولان استان توجه نمی‌کنند کارگری که چند ماه حقوق دریافت نکرده چطور زندگی می‌کند و با توجه به این‌که اعتراضات ما در مقابل استانداری نتیجه‌یی نداشته ولی این اعتراضات را ادامه می‌دهیم فقط برای این‌که مسئولان از خواب بیدار شوند، اگر تا هفته آینده مشکلات ما برطرف نشود به تهران مراجعه می‌کنیم “.

وی همچنین اضافه کرد: ”123نفر نیروی رسمی هستیم که هر روز در کارخانه حضور داریم ولی کارخانه تعطیل است و کارفرما نیز حضور ندارد؛ نخ‌های کارخانه را توقیف کردند و بنا بود به فروش برسانند ولی تا کنون اقدامی در این راستا انجام‌نشده است “.

منوچهر طائف کارگری دیگر گفت: ”بنابراین بود که نخ‌های کارخانه به فروش برسد تا مطالبه کارگران پرداخت شود ولی این اقدام طول می‌کشد و باوجود اینکه کارگران وضعیت مالی مناسبی ندارند حتی برخی از همکاران از نانوایی نان قرض می‌کند که جای تأسف دارد.. “.

وی افزود: ”بیمه بیکاری نیز یکی از مشکلات اصلی ما است و سد راه بازنشستگی شده؛ استاندار قول‌هایی برای پیگیری دادند ولی تا کنون زمان زیادی از این وعده گذشته و به سرانجام نرسیده است “.

کارخانه پارسیلون خرم‌آباد که زمانی به‌ عنوان یکی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلی آمید بود که قدمتی 40ساله دارد با واگذاری به بخش خصوصی این کارخانه نیمه تعطیل‌شده و به بانکها، دستگاههای خدمات رسان استان، سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و کارگران آن با مشکل عدم پرداخت مطالبات مواجه هستند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cfc7baa9-f9e5-4a75-9bb8-6348520222fd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات