728 x 90

افزايش فشار بر زندانيان,

احکام ظالمانه آخوندها برای نسرین ستوده تعجب برانگیز نیست

-

نسرین ستوده  و رضاخندان
نسرین ستوده و رضاخندان
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، گفت که دوشنبه با همسرش صحبت کرده اما او از شنیدن حکم متعجب نشده است: «دوشنبه تماس گرفت و من حکمش را اعلام کردم. خیلی برایش غیرمنتظره نبود. از اول هم گفته بودند چنین حکمی خواهند داد. او در مورد محرومیتهای تکمیلی پرسید که من به او اعلام کردم. نکته‌ای که جدید بود و وکلایش این مسأله را مطرح کردند این بود که مجازاتهای تکمیلی وی از امروز شروع نمی‌شود بلکه از زمانی که زندان تمام شود آغاز می‌شود».

رضا خندان، وکیل دادگستری، اضافه نمود که محرومیت 20سال در نظر گرفته شده برای فعالیتهای حقوقی و وکالت در حکم همسرش از زمانی که حکم زندان وی به پایان برسد آغاز خواهد شد. به این ترتیب عملاً با توجه به این‌که این وکیل دادگستری در دهه چهارم زندگی خود به‌سر می‌برد اگر چنین حکمی در دادگاه تجدیدنظر هم تایید شود وی عملاً برای همه عمرکاری خود از فعالیت وکالت محروم خواهد شد.
وی در مورد دادگاه تجدیدنظر گفت: «ما و نسرین روی تجدید نظر حساب زیادی باز نکردیم. برای ما چه فرقی می‌کند که مثلاًًًًًً 4سال از حکم را کم کنند؟»
همسر این وکیل و زندانی عقیدتی در خصوص واکنش خانم ستوده پس از شنیدن حکم گفت: «اگر ناراحت بوده و شوکه‌آور برایش بود، این مرحله را یک ماه پیش گذرانده بود و فقط شک یکی دو درصدی که داشت که شاید حکم کمتر باشد هم برطرف شد. اولین باری که بعد از دادگاه با هم صحبت کردیم گفت که متوجه شده که آنها شمشیر را از رو بستند و حکم سبکی نخواهند داد. بعد از دادگاه یک جمله به‌یادماندنی به من گفت که «گر جهنم می‌روی مردانه رو». یعنی صحبتهایی که بعد از گفتن مفاد حکم باید الآن می‌شد را ما قبلاً با هم در موردش صحبت کرده بودیم. الآن فقط اعلام وصول حکم انجام شده است».
رضا خندان با اشاره به موارد اتهامی همسرش که چنین حکم سنگینی را برای وی به همراه آورده است، گفت: «نسرین هیچ کار مجرمانه‌ای انجام نداده است. در دادگاه مهمترین مساله‌ای که مطرح بود این بود که او با رسانه‌های خارجی زیاد صحبت کرده است. اما این‌که در کجای قانون صحبت کردن با رسانه‌های خارجی جرم است هیچ کس ان را قبول ندارد. حتی رئیس قوه قضاییه هم در جلسه‌یی که با کانون وکلا داشت نگفت که مصاحبه با رسانه‌های خارجی جرم است و گفت که این کار موجب وهن وکلاست. در هیچ جای قانون هم پیش‌بینی نشده است و مقامات جمهوری اسلامی هم دائماًًً با رسانه‌های خارجی مصاحبه می‌کنند. فرقش این است که مقامات از خودشان تعریف می‌کنند و افراد دیگر ممکن است در مورد کارشان انتقاداتی را مطرح کنند».
وی افزود: «نسرین ادبیات حقوقی داشت و حرفهای صریح و نجیبانه‌ای می‌زد. به‌نحوی که در دادگاه هم چیزی نداشتند که بکشند بیرون و بگویند شما حرف ناجوری زدی. جالب این است که بابت این مصاحبه‌ها یک بار می‌گویند تبلیغ علیه نظام کردی و یک بار می‌گویند اقدام علیه امنیت ملی کردی… اگر شما در همین دادگاه انقلاب پرونده را بگیرید و به قضات دیگر بدهید قطعاً تبرئه‌شان می‌کنند».
رضا خندان در خصوص واکنش‌ها نسبت به حکم یادشده طی روزهای گذشته گفت: «هر کسی حکم را می‌شنود وا می‌رود. این‌قدر مردم واکنشهای احساسی و بامحبت نشان می‌دهند که برایمان قابل تصور نیست. به هر کسی برمی‌خوریم می‌گویند که اصلاً برایمان قابل هضم نیست چنین حکم سنگینی».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/96d2a394-363f-4262-a623-12df79586ef6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات