728 x 90

محیط زیست,

هوای زابل، آلوده‌ترین هوای شهر جهان

-

هوای آلوده زابل
هوای آلوده زابل
سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی که روز پنجشنبه 23اردیبهشت95 منتشر شد، شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان را به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان به ثبت رساند. این شهر زابل به‌دلیل توفانهای شنی در ماه‌های تابستان آلوده‌ترین شهر جهان لقب گرفت. در این شهر مردم ماه‌ها از وجود توفانهای غباری در تابستان رنج می‌برند.

در این شهر، باد 120روزه از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و تا شهریور و حتی مهرماه ادامه دارد که به‌دلیل مدت وزش به نام بادهای 120روزه مشهور است. حداکثر سرعت باد در تیرماه تا 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

بیشتر بخوانید
سیستان و منطقه زابل از دیرباز با توفانهای شن و آلودگی بیش از حد هوا دست و پنجه نرم کرده و در سالهای اخیر با عنایت به خشک شدن دریاچه‌هامون، این معضل بیش از گذشته خودنمایی می‌کند و اثرات ناشی از آن جان مردم را به لبشان رسانده که نتیجه مهاجرت دهها هزار نفری در چند سال گذشته از این منطقه شده است.

خبرگزاری رویتر به‌نقل از سازمان بهداشت جهانی نوشت: اگر ‌چه از نظر سازمان بهداشت جهانی هند یکی از چالشهای بزرگ است و چهار شهر از پنج شهر آلوده دنیا در این کشور قرار دارند اما کثیف‌ترین هوا در زابل در ایران می‌باشد که در تابستان مردم از توفان و گرد و غبار رنج می‌برند.
سازمان بهداشت جهانی ضمن هشدار درباره افزایش آلودگی هوا در شهرهای مختلف جهان، برآورد کرده است که سالانه دست‌کم 7 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

ماریا نیرا مدیر بهداشت عمومی، محیط زیست و عوامل اجتماعی سلامت سازمان بهداشت جهانی گفت: «به‌طور متوسط شرایط وخیم‌تر شده است و سطح آلودگی هوا تا 8 درصد افزایش یافته است (از سال 2008 تا 2013)... می‌دانیم که 80 درصد از جمعیت شهری در شهرهایی زندگی می‌کنند که سطح آلودگی هوا در این شهرها بسیار بالاست. وی افزود: «ما آمار وحشتناکی داریم. سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که سالانه 7 میلیون مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا صورت می‌گیرد».

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، آلوده‌ترین هوا را شهر زابل در ایران داشته است؛ شهری که در تابستان، توفان شن سهمگینی را تجربه می‌کند.

پس از آن 4 شهر گوالیور، الله آباد، پاتنا و رایپور هند در فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته‌اند. دهلی‌نو پایتخت هند نیز نهمین شهر آلوده جهان لقب گرفته است.
بر اساس این گزارش، ذرات ریز آلاینده می‌تواند موجب سرطان ریه، سکته و بیماریهای قلبی شود و همین امر از جمله مهمترین علل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در جهان است.

همچنین از جمله مهمترین عوامل آلودگی هوا تردد خودروها به‌ویژه‌ خودروهای دیزل، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمانهای بزرگ، مدیریت زباله، کشاورزی و استفاده از ژنراتورهایی با سوخت دیزل و زغال‌سنگ برای تولید انرژی عنوان شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9671cf9f-1c6a-4be4-9419-52609f03256a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات