728 x 90

زلزله خاموش

فرونشست زمین یکی از موضوعاتی است که در نظام غارت و قتل‌عام، در کنار سایر مشکلات زیست‌محیطی به بحران تبدیل شد.

ابجاد پدیده فرونشست زمین که از آن با عنوان زلزله خاموش هم یاد می‌شود، در گذشته فقط در برخی از دشت‌های ایران دیده می‌شد اما در سالهای اخیر این بحران هم مانند سایر تهدیدهای زیستی به‌علت بی‌توجهی به هشدارهایی که از سال‌ها قبل داده شده بود، گسترش یافته؛ به‌نحوی که سایت حکومتی ناطقان و فارس نیوز ۹آبان ۹۸ در مطلبی با عنوان «زنگ خطر رکوردی عجیب در تهران» نوشتند: «موضوع فرونشت زمین از خطراتی است که بسیاری از کارشناسان به مسئولین شهری اعلام کرده و خواستار رسیدگی و کاهش مشکل در این زمینه جهت پیشگیری از عواقب جبران‌ناپذیر شده‌اند. هم‌چنین پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان با بررسی داده‌های ماهواره‌ای بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۷ متوجه نشست زمین در تهران شده‌اند. برخی پژوهشگران جهان نیز معتقدند که تهران بالاترین نشست زمین را در جهان دارد».

در همین روز یک سایت دیگر حکومتی در مطلبی با عنوان «فرونشست روزانه یک میلیمتری تهران» نوشت: «فرونشت زمین از جمله پدیده‌های انسان‌ساز است، بلایی محسوب می‌شود که بشر روی دست طبیعت می‌گذارد و در بسیاری از مواقع دامن خود انسان را هم می‌گیرد».

حال سؤال این است که کدام بشر این بلا و زلزله خاموش را به طبیعت و مردم ایران تحمیل کرده است؟

مریم رجوی در پارلمان اروپا ـ اول آبان ۹۸: «ایران سرزمین قتل‌عام شده‌ای است که در آن علاوه بر زندانیان سیاسی، منابع طبیعی و فرهنگ و محیط‌زیست همه و همه قتل‌عام شده‌اند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/909dadbe-4c04-488a-a783-9ee978f3b591"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات