728 x 90

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش ۲۳هواپیمای سوخو به رژیم ایران را به روسیه نداد

وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش ۲۳ هواپیمای سوخو به رژیم ایران را به روسیه نداد
وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش ۲۳ هواپیمای سوخو به رژیم ایران را به روسیه نداد

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی گفت:‌ ورود هواپیماهای سوخو به ایران منتفی شده است.

وی که با خبرگزاری حکومتی ایلنا مصاحبه می‌کرد افزود: تا کنون وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز خرید هواپیماهای سوخو از روسیه را صادر نکرده است.

این کارگزار رژیم افزود: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور اخیراً تفاهم‌نامه خرید ۲۰فروند هواپیمای سوخو را به امضا رسانده بود و یک ایرلاین داخلی هم پیش‌نویس قرارداد اجاره ۳فروند هواپیمای سوخو را منعقد کرده بود اما گویا فعلاً به‌دلیل عدم صدور مجوز اوفک،‌ ورود این هواپیماها منتفی شده است.

اسعدی سامانی با ناامیدی افزود: نمی‌دانیم امکان به سرانجام رسیدن این قراردادها وجود دارد یا نه؟ پیش از این سوخو اعلام کرده بود که برخی از قطعات آمریکایی این هواپیماها را تغییر خواهد داد تا برای فروش آن به ایران نیازی به اخذ مجوز از وزارت خزانه‌داری نباشد اما نتوانست این اقدام را انجام دهد و احتمالاً تغییر قطعات آمریکایی این هواپیما زمان بر باشد.

 

دور زدن تحریمها سخت‌تر از قبل است

وی با بیان این‌که دور زدن تحریم‌های جدید از تحریم‌های دوره قبل سخت‌تر است و مجبور به خرید هواپیماهای دست دوم و فرسوده شده‌اند، اضافه کرد: به‌رغم این‌که شرایط سختی برای صنعت هوانوردی کشور ایجاد شده اما هر یک از شرکتهای هواپیمایی، برنامه خرید هواپیما عمدتاً هواپیمای دست دوم اما جوان را دارند.

اسعدی سامانی به تاثیر تحریمها توسط کشورها اشاره کرد و افزود: به‌رغم این‌که برخی از کشورها علیه ناوگان هوایی کشور مان اقدام به اعمال تحریم‌های سوخت رسانی کرده‌اند اما نمی‌گذاریم مشکلی را برای برنامه پروازی ایرلاینهای کشور مان ایجاد کنند.

وی همچنین به دور زدن تحریمها اعتراف کرد و گفت: به‌رغم این‌که برخی از کشورها علیه ناوگان هوایی کشور مان اقدام به اعمال تحریم‌های سوخت رسانی کرده‌اند اما نمی‌گذاریم مشکلی را برای برنامه پروازی ایرلاینهای کشور مان ایجاد کنند.

اسعدی سامانی به بدهی دولت آخوند روحانی به شرکتهای هواپیمایی اشاره کرده و ادامه داد: میزان مطالبات شرکتهای هواپیمایی از دولت بابت انجام پروازهای غیراقتصادی چیزی حدود هزار و ۳۰۰میلیارد تومان بود که ۵۰۰میلیارد تومان آن در سال ۹۳ با بدهی شرکت آسمان ایر تهاتر شد ولی بیش از ۸۰۰میلیارد تومان از مطالبات ایرلاین‌ها هنوز پرداخت نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه ایرلاین دنا بدون داشتن هواپیما توانسته مجوز تأسیس و فعالیت اخذ کند، توضیح داد: در زمان تاسیس، این شرکت هواپیماهای مورد نیاز را در اختیار داشت اما بنا‌ به دلایلی هواپیماهای خود را واگذار کرد و در حال حاضر به‌دنبال خرید هواپیما است.

 

بیشتر بخوانید

مدیر عامل ایرباس شانسی برای ماندن در قرارداد ایران نمی‌بیند

دویچه وله آلمان ۲۵خرداد ۹۷با اشاره به تحریم‌های آمریکا اعلام کرد: شرکت هواپیماسازی ایرباس شانسی برای ماندن در قرارداد تحویل هواپیما به ایران نمی‌بیند.... به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، شرکت هواپیماسازی ایرباس به احتمال زیاد به قراردادی متعهد نخواهد ماند که با ایران بسته است.

 

تاثیر تحریمهای آمریکا بر قرار داد ایرباس

گیوم فاوری، مدیر عامل ایرباس، در گفت‌وگویی به روزنامه‌ هامبورگر آبند بلت گفت: « به هر حال ما منتظر بررسی جزئیات تحریم‌های جدید هستیم. اما به احتمال قوی، امکان تحویل ۹۷هواپیمای باقی‌مانده به ایران را نخواهیم داشت».

این در حالی است که شرکت هواپیمایی دولتی رژیم ایران (هما) برای بهبود ناوگان فرسوده‌اش به تحویل هواپیماهای جدید نیاز مبرم دارد.

 

تحریمهای آمریکا علت اصلی لغو قرار داد ایرباس

رژیم ایران دسامبر ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت هواپیماسازی ایرباس برای خرید ۱۰۰فروند هواپیما به ارزش ۱۸میلیارد دلار امضا کرده بود. رژیم حاکم بر ایران تا کنون سه فروند از این هواپیماها را دریافت کرده است و قرار بود تا سال ۲۰۲۴ بقیه آنها را تحویل بگیرد.

قرارداد این رژیم با ایرباس از این رو شامل تحریم‌های آمریکا می‌شود که قسمتی از قطعات هواپیماهای ایرباس در آمریکا تولید می‌شود.

فاوری مشکلات در تحویل موتورهای جت با برد متوسط را از "مشکلات بزرگ این شرکت" خواند.

در حال حاضر ۱۰۰جت آماده ساخت ایرباس وجود دارند که فقط موتورهای آنها تعبیه نشده است. این مدیر ارشد شرکت ایرباس امیدوار است سازندگان موتور آنها را هر چه زودتر تولید کنند و تا آخر سال میلادی هیچ جتی بدون موتور نماند.

آمریکا مجوز تحویل ATR و ایرباس را به ایران نمی‌دهد

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/888b8725-b1b8-4bde-9e5b-e854a47d2ec8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات