728 x 90

کنفرانس مشترک مطبوعاتی رئیس‌جمهور آمریکا و صدراعظم آلمان در واشینگتن

کنفرانس مشترک دونالد ترامپ و آنگلا مرکل
کنفرانس مشترک دونالد ترامپ و آنگلا مرکل

روز 7 اردیبهشت 97 صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور آمریکا یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی در کاخ سفید برگزار کردند. بخشی از آن را در زیر می‌آوریم:

دونالد ترامپ: امروز مفتخرم که بار دیگر به صدراعظم آنگلا مرکل به‌خاطر آمدنش به کاخ سفید خوشآمد بگویم.  طی سال گذشته از آشنایی خیلی خوب با او از طریق بسیاری تماسها، گفتگوها و ملاقاتهای سازنده لذت برده‌ام. ما رابطه بسیار خوبی داریم.

امروز می‌خواهم به جمهوری کره تبریک بگویم به‌خاطر گردهمایی تاریخی سران با کره شمالی. ما از هدف اعلام شده پرزیدنت مون و کیم جونگ اون مبنی بر خلع‌سلاح کامل هسته‌یی شبه جزیره کره تشویق شدیم. من در هفته‌های آینده با کیم جونگ اون ملاقات خواهم کرد. با اشتیاق در انتظار این دیدار هستیم. امیدواریم که دیداری سازنده باشد.

می‌خواهم از صدراعظم مرکل به‌خاطر نقش رهبری کننده‌اش در کارزار فشار حداکثر روی رژیم کره شمالی تشکر کنم که به ما کمک کرد که به این گام مهم در این لحظه دست پیدا کنیم. زمانی طولانی، چندین و چند دهه طول کشید تا به نقطه فعلی برسیم. ببینیم چه خواهد شد.

ما خواهان آینده‌ای با صلح، شکوفایی و هماهنگی در تمامی شبه جزیره کره هستیم که باعث گشودن نه فقط یک آینده روشن‌تر برای مردم کره بلکه برای مردم جهان خواهد شد.   البته در تعقیب این هدف، اشتباهات دولتهای قبلی را تکرار نخواهیم کرد. فشار حداکثر تا تحقق خلع‌سلاح ادامه خواهد یافت. من با اشتیاق در انتظار دیدارمان هستم. قاعدتاً‌باید اتفاق بزرگی باشد.

من و صدراعظم در دیدارهای امروزمان در مورد ایران صحبت کردیم. رژیم ایران به خشونت، خونریزی و هرج و مرج در سراسر خاورمیانه سوخت می‌رساند. ما باید تضمین کنیم که این رژیم جنایتکار حتی نزدیک به   سلاح هسته‌یی نشود و به توسعه سلاحهای خطرناک و حمایتش از تروریسم را خاتمه دهد.

فرقی نمی‌کند، به هر جای خاورمیانه که بروید، هر جا مشکلی هست رژیم ایران درست همانجا است.

در حالیکه بقایای ناچیز داعش در سوریه را نابود می‌کنیم باید همچنین اطمینان حاصل کنیم که رژیم ایران از پیروزی ما سود نبرد. برای جلوگیری از چنین نتیجه‌ای، بسیار مهم است که ائتلاف ما و شرکای منطقه‌یی ما بر حمایت مالی و نظامی خود به تلاشهای ضدداعش بیفزایند. برخی از این کشورها بسیار ثروتمند هستند و آنها پرداخت هزینه کمک بسیار بزرگی را که در اختیارشان گذاشته‌ایم شروع خواهند کرد. صدراعظم و من همچنین گفتگوی سازنده‌یی در مورد امنیت اروپا و مسئولیت کشورهای اروپایی داشتیم.

سخنان صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد ترامپ:

همکاری بین ما با توجه به بهم ریختگی‌ها در سراسر جهان، بیش از همیشه ضروری و فوری است. لذا آلمان به این‌که یک شریک قابل اتکاء در ناتو و در اتحاد ما باشد ادامه خواهد داد و آلمان همچنین یک شریک قابل اتکاء در اتحادیه‌اروپاست. و این بیش‌از‌پیش اهمیت دارد چرا که ما امروز علیه اتمی شدن رژیم  ایران، علیه تروریسم، علیه داعش در عراق و سوریه، علیه تروریسم در افغانستان و یا آفریقا می‌جنگیم و ما کاملاً بهم متکی هستیم...

همچنین ما به جنگ علیه تلاش‌های رژیم ایران برای اتمی شدن ادامه می‌دهیم. از نظر ما برجام قدم اول است که به کاهش سرعت فعالیت‌های آنها و همچنین به برقراری یک فرآیند راستی‌آزمایی و مانیتورینگ کمک کرده است.

اما درعین‌حال از نقطه‌نظر آلمان ما فکر می‌کنیم این برای اطمینان از این‌که جاه‌طلبیهای رژیم ایران کاهش یابد و مهار گردد، ناکافی است.

بسیار مهم است که ببینیم رژیم ایران دنبال اعمال نفوذ ژئوپلتیکی در سوریه، لبنان و عراق است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که این تلاش برای ایجاد نفوذ کاهش یابد و مهار شود و این‌که فراتر از برجام بتوانیم اطمینان خاطر داشته باشیم، و اتحادیه اروپا و آمریکا در اینکار باید کاملاً با هم هماهنگ باشند و از نزدیک با هم کار کنند.   همچنین برای این‌که به خونریزی وحشتناک در سوریه پایان داده شود و یک راه‌حل برای کل منطقه داشته باشیم.

سؤال خبرنگاران در کنفرانس مشترک مطبوعاتی مشترک دونالد ترامپ و آنگلا مرکل

یک سؤال در مورد ایران از شما آقای رئیس‌جمهور دارم. بعد از یک روز از گفتگوهای طولانی با شما، پرزیدنت ماکرون به کنگره رفت و نسبت به یک جنگ جدید در خاورمیانه هشدار داد و از جهان و از آمریکا خواست تا به استقلال کشورها، از جمله ایران، احترام بگذارند. در صورت فقدان یک توافق جدید، آیا شما آماده بکارگیری نیروی نظامی برای مهار برنامه اتمی در ایران هستید و یا شما یک طرح دومی دارید که نه یک توافق و نه بکارگیری نیروی نظامی است؟

دونالد ترامپ: من در مورد این‌که نیروی نظامی بکار خواهم برد یا نه صحبت نخواهم کرد چون کار درستی نیست ولی به شما یک چیز را می‌گویم. آنها بمب‌  اتمی نخواهند ساخت. اینرا به شما می‌توانم بگویم. آنها بمب‌ اتمی نخواهند ساخت؛ تو می‌توانی روی آن حساب کنی.

خبرنگار: خانم صدراعظم می‌خواستم در مورد توافق اتمی ایران سؤال کنم شما هم اینک شنیدید که پرزیدنت گفت رژیم  ایران برنامه اتمی خود را مجدداً شروع نخواهد کرد می‌توانید روی آن حساب کنید آیا شما می‌ترسید که اگر آمریکا عقب بکشد رژیم  ایران مجدداً برنامه اتمی خود را از سرمی‌گیرد و همچنین شما دومین رهبر اروپایی هستید که این هفته در کاخ سفید توقف کردید. چه مواردی را به‌عنوان ارتقا [برجام] به رئیس‌جمهور پیشنهاد کردید که باید در توافقنامه تغییر کند تا ایالات متحده در توافق باقی بماند؟

آنگلا مرکل: من موضع خودم را گفتم. من معتقدم که واضح است   این توافقنامه به هیچ‌وجه کامل نیست و همه مشکلات با ایران را حل نخواهد کرد. این توافقنامه یک قطعه از یک موزاییک است. یک سنگ بنا که می‌توانیم روی آن، ساختاری را بنا کنیم. این توافقنامه حاصل کار مشترک انگلستان، فرانسه و آلمان همراه با همکاران آمریکایی بود. حالا باید ببینیم که چه تصمیماتی توسط شرکای آمریکایی اتخاذ می‌شود.

من می‌گویم که تمامیت منطقه برای ما بسیار مهم است. زیرا هزاران کیلومتر آن طرف‌تر نیست، مثل فاصله آمریکا با سوریه نیست. سوریه و ایران کشورهایی هستند که درست دم در  خانه ما هستند. بنابراین، موضوع برای ما دارای اهمیت درجه یک است. و ما به گفتگوهای بسیار نزدیکمان در این رابطه ادامه خواهیم داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7460737c-d5f9-48ec-8415-59d879f5f49b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات