728 x 90

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز + عکس

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز
کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز

روز چهارشنبه ۲۶مردادماه، در بیستمین سال افشای برنامه اتمی رژیم ایران در سایت نطنز و اراک در تاریخ ۱۴اوت سال۲۰۰۲ توسط شورای ملی مقاومت ایران،  کنفرانسی در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم برگزار می‌شود.

در این کنفرانس مهم شخصیتها مهم سیاسی از جمله جان بولتون سفیر سابق آمریکا در ملل متحد و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، سناتور جوزف لیبرمن کاندید سابق معاونت ریاست جمهوری، اولی هاینونن معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ژنرال چاک والد معاون سابق فرماندهی ناتو، باب جوزف معاون سابق وزیر خارجه در امور امنیت بین‌المللی و کنترل تسلیحات و... شرکت می‌کنند.

 

سونا صمصامی نماینده شورای ملی مقاومت در آمریکا

سونا صمصامی نماینده شورای ملی مقاومت در آمریکا

برنامه امروز در بیستمین سالگرد افشاگری شورای ملی مقاومت که آن موقع در رابطه با برنامه مخفی اتمی رژیم در نطنز و اراک بود بخشی از تمامیت تسلیحات سازی اتمی رژیم آخوندی خیلی به موقع است. چون که همین الآن آمریکا و اروپا به سختی در تلاش هستند تا رژیم ایران را متقاعد کنند تا به برجام برگردد. می‌شود تصور کرد که برنامه اتمی رژیم آخوندی به کجا می‌رسید این رژیمی که حامی تروریسم بین‌المللی است، اگر بیش از ۱۰۰ افشاگری مقاومت ایران در دو دهه گذشته نبود. متأسفانه قدرتهای غربی تصمیم گرفتند مسیر مماشات را به جای قاطعیت در پیش بگیرند و امتیاز پشت امتیاز به رژیم ایران دادند به این امید واهی که رژیم را متقاعد کنند حقیقت را بگوید ولی این واقعیت روشن است که رژیم ایران هرگز تلاش برای رسیدن به بمب اتمی را کنار نخواهد گذاشت، چون از نظر ما این تنظیم بقای آن است.

۲۰سالی که این مخفی‌کاری رژیم ادامه داشته تاییدی بر این واقعیت است اما خبر خوب این است که شکاف‌هایی در اقدامات رژیم به‌خاطر قیامهای مردمی و به‌خاطر فعالیت‌های کانون‌های‌شورشی مجاهدین در سراسر ایران ایجاد شده است.

به‌رغم اعدام و شهادت بیش از ۱۲۰هزار نفر از این مقاومت و مجاهدین از جمله اعدام ۳۰هزار زندانی سیاسی در سال۶۸ که رئیسی در آن نقش عمده‌یی داشت و به‌رغم کارزار شیطان‌سازی مجاهدین آخوندها شکست‌خورده‌اند. در تلاش برای از بین بردن مجاهدین آنها شکست‌خورده‌اند اما به جای میزان حمایت از سازمان به‌شدت گسترش پیدا کرده به‌ویژه در میان زنان و نسل جوان.

مردم ایران خواهان تغییر این رژیم هستند برای جلوگیری از برنامه اتمی رژیم آخوندی، غرب باید یک موضع قاطع اتخاذ کند.

دست کم این است ۶قطعنامه شورای امنیت را دوباره فعال کند. البته راه‌حل نهایی تغییر رژیم توسط مردم ایران است.

برای از بین بردن صدور تروریسم و سرکوب مردم در داخل راه تغییر رژیم است و ما تلاش می‌کنیم آنرا با یک جمهوری دمکراتیک جایگزین کنیم که شورای ملی مقاومت و مجاهدین ۲۴ساعته و ۷روز هفته کار می‌کنند برای یک ایران دمکراتیک و اجرای برنامه‌یی که توسط خانم مریم رجوی معرفی شده است.

اکنون شخصیت‌های بعدی صحبت خواهند کرد و آقای جیم روزن خبرنگار ارشد تلویزیون نیوزمکس در کاخ‌سفید این جلسه را مدیریت می‌کند.

 

علیرضا جعفرزاده معاون نماینده شورای ملی مقاومت در آمریکا

علیرضا جعفرزاده معاون نماینده شورای ملی مقاومت در آمریکا

علیرضا جعفرزاده: ابتدا تشکر می‌کنم از شخصیتهایی که در این کنفرانس شرکت کردند، این افشاگری یک سرفصلی بود در رابطه با برنامه هسته‌یی رژیم ایران و روزنه‌ای را برای آژانس باز کرد تا بتواند نظارتش را به‌طور مستمر انجام دهد. این افشاگر آن‌قدر مهم بود که تعادل رژیم را برهم زد. تعادلی که می‌خواست با هسته‌یی ایجاد شود. مقامات رژیم هم گفتند در نطنز ۵۴سانتریفوژ نصب کرده بودند و حسن روحانی آن را گفت. در مارس ۲۰۰۳ بعد از کنفرانس مطبوعاتی ما اطلاعات هسته‌یی را در نطنز افشا کردیم و بعد از افشاگری نطنز ما سه کنفرانس مطبوعاتی عمده داشتیم در واشنگتن. اولی در فوریه ۲۰۰۳ بود ما یک سایت آزمایش سانتریفوژ را در تهران افشا کردیم که در آنجا بخشی را که پنهانی بودند آنجا آزمایش می‌کردند به‌طور پنهانی سپس دو کنفرانس مطبوعاتی داشتیم یکی در مورد آزمایشات و تجهیزات لیزری در لشکرک و لویزان. جایی که روی تسلیحاتی کردن انرژی هسته‌یی کار می‌کردند.

 

جان بولتون سفیر سابق آمریکا در ملل‌متحد و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا:

جان بولتون سفیر سابق آمریکا در ملل متحد و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا

من در آن زمان با سفیر جوزف کار می‌کردم من نظر خودم را از موضع وزارت‌خارجه می‌گویم آن زمان باب جوزف در کاخ‌سفید بود. این افشاگری در نطنز برای دولت آمریکا خیلی مهم بود چون تلاش‌هایی که ما کرده بودیم از زمانی که جرج دبلیو بوش سر کار آمد موفقیت‌های مهمی داشتیم ولی کارهای زیادی بود که باید انجام می‌دادیم. ما توانسته بودیم آمریکا را از معاهده ۱۹۷۲ در رابطه با موشکهای بالستیک بیرون بکشیم. برای این‌که دفاع کنیم در برابر کشورهای یاغی مانند کره شمالی و رژیم ایران و معاهده مسکو را با روسیه امضا کرده بودیم.

ولی مشکل جدی توسعه تسلیحات اتمی در رابطه با کره شمالی و رژیم ایران من می‌گویم که خیلی سخت بود افراد را در واشنگتن و هم‌چنین در اروپا و جاهای دیگر کاری کنیم که متمرکز کنیم روی تهدید رژیم ایران.

این احساس وجود داشت در پایتختها که خیلی فاصله دارند با برنامه اتمی بدبینی داشتند که آنها برنامه اتمی داشته باشند. نمی‌توانم اطلاعات دیدگاه آمریکا در آن موقع را بگویم ولی وقتی علیرضا این کنفرانس را برگزار کرد در رابطه با تأسیسات غنی‌سازی نطنز به‌خوبی آن را درک کردیم. یک تأثیر فوق‌العاده داشت در آمریکا و جهان چون شواهد روشنی که آنجا ارایه شد این موضوع را روشن ساخت و غیرقابل تفسیر که رژیم یک برنامه دارد برای توسعه تسلیحات اتمی.

 

مجری: آیا می‌شود گفت جامعه آمریکا اطلاعات درستی از تسلیحات اتمی ایران به دست‌آورد؟

رابرت جوزف معاون سابق وزیر خارجه در امور امنیت بین‌المللی و کنترل تسلیحات:

رابرت جوزف معاون سابق وزیر خارجه در امور امنیت بین‌المللی و کنترل تسلیحات

اولویت اول ما این بود که سلاح کشتار جمعی در دست کشورهای یاغی نباشد. ما سه اولویت داشتیم یکی این‌که شناسایی و مشخص کردن و در یک شبکه‌یی که تجهیزات اتمی را به کشورهای دیگر از جمله لیبی فرستاد ما می‌خواستیم در آن شبکه نفوذ کنیم و بدانیم چه کسانی این برنامه هسته‌یی را ارایه می‌دهد و عرضه می‌کند.

اولویت دوم ما در رابطه با عراق بود و مسایلی که در آنجا پیش می‌رفت و مسأله یونامی و مسایل سازمان ملل و نکاتی که در عراق و سازمان ملل داشتیم و همین طور عملیات نظامی که در عراق پیش آمد.

ما از این تجارب چیزهای زیادی یاد گرفتیم، در مورد کره شمالی هم همین‌طور در ۲۰۰۲ ما به این نتیجه رسیدیم که کره شمالی برنامه غنی‌سازی خیلی گسترده‌یی دارد و این هم یکی از اولویتهای ما بود.

برنامه هسته‌یی رژیم ایران یکی از نگرانی‌های اصلی ما و تبدیل شد به نگرانی اصلی ما بعد از این افشاگری و این افشاگری که توسط مقاومت ایران بسیار تأثیر داشت به این‌که نگاه ما را نسبت به برنامه هسته‌یی رژیم ایران چطوری تنظیم کند و باعث شد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شروع شود و سایر پروتکل‌هایی که سازمان ملل داشت در رابطه با محدودیت و عدم گسترش فعالیت‌های هسته‌یی در اینجا فعال شد.

 

اولی هاینونن معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

اولی هاینونن معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

… بله یادم است ۱۵اوت بود. این موضوع و این افشاگری زندگی من را برای مدتی تغییر داد من در آنجا سرکار ماندم. در اوت چون در آن زمان آنجا آرام است قبل از آن هم می‌خواستیم در مورد ایران کار کنیم. می‌شد همه اسناد را خواند و یک تصویری پیدا کرد و برای همه کارکنان ما که در اروپا بودند زمان عالی این است که در اوت کار کنی اما یکدفعه همه چیز عوض شد.

بعد از کنفرانس علیرضا جعفرزاده همه شگفت‌زده شدیم ولی ما برخی جنبه‌های برنامه اتمی ایران را می‌دانستیم ولی این موردی که گفته بود متفاوت بود. تصاویر ماهواره‌یی از نطنز. چون آن زمان ما نطنز را نمی‌شناختیم در اوت ۲۰۰۱تا ۲۰۰۲ من یک نامه به سفیر ایران نامه نوشتم و گفتم توضیح بدهید این داستان چیست اما جواب نامه را دریافت نکردیم.

ما در سپتامبر با مقامات رژیم دیدار را شروع کردیم و او تلاش کرد توضیح دهد که ما باید یک سری کارهای مدیریتی و دفتری می‌کردیم و تلاش داشت توجیه کند. آنها گفتند چند هفته جواب اما تقریباً تبدیل شد به یک سال و در نهایت با البرادعی در فوریه سال بعد به نطنز رفتیم. وقتی به آنجا رفتیم به ما گفتند این سانتریفیوژها را خودشان تولید کرده‌اند. تکنولوژی خودشان است هیچگاه آنها را آزمایش نکردند، حتی یک قطره اورانیوم هم در آن نریخته‌ایم اما هزار تا سانتریفوژ ساخته بودند.

نمی‌شود ۱۰۰۰سانتریفوژ بسازید بدون این‌که آنها را آزمایش کنید. چون اگر درست کار نکنند دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد برای ما روشن بود که از همان شروع باید یک محل دیگر هم باشد و آنجا کالا الکتریک در نزدیکی تهران بود. از آنها خواستیم دسترسی داشته باشیم به مناطق دیگر به ما دسترسی ندادند.

مجری: آیا درست است که بعد از این‌که شما توانستید نمونه‌برداری کنید در حالی که آنها توانستند آنجا را یک بیمارستان جلوه بدهند شما آثار اورانیوم پیدا کردید؟

آقای اولی هاینن بله درست است.

 

مجری: شما بگویید این را در جامعه نظامی چطور دیدید؟

ژنرال چاک والد معاون سابق فرماندهی ناتو:

ژنرال چاک والد معاون سابق فرماندهی ناتو:

جنبه‌های مختلفی دارد. از نظر نظامی ما در اروپا بودیم و در آن زمان آقای بولتون هم بودند و تیم اطلاعاتی خوبی داشتیم که بتوانیم اطلاعات خوبی کسب کنیم و دیگر هیچ مورد محرمانه و سری نبود که آنها دارند در این مسیر پیش می‌روند در مسیر کسب توانایی هسته‌یی و اینها می‌خواهند توانایی هسته‌یی خودشان را به دست بیاورند.

در آن زمان اسراییل که نگران این موضوع بود به فضای هوایی امن دسترسی داشتند و می‌توانستند از طریق فضا به نطنز نفوذ کنند. بنابراین نطنز در عمق قرار دارد و از نظر نظامی نیاز به سلاح خاصی دارد که اگر بخواهیم به آنجا برسیم که البته این را آمریکا در اختیار دارد.

ما طرح‌های مختلفی داشتیم ما همآهنگ کردیم با متحدانمان در خاورمیانه سفیر جوزف به یاد می‌آورد در غرب این نگرانی بود که اسراییل به این تأسیسات نظامی حمله کند.

بنابراین موضوع حساسی بود یعنی دادن اطلاعات حساس و باید روی آن خیلی فکر می‌شد که این اطلاعات به چه کسی داده شود تا این‌که ما بتوانیم این موضوع را تعیین‌تکلیف کنیم.

ما ۲۰سال داشتیم طراحی می‌کردیم تا همین امروز این مسأله ادامه دارد. طبعاً رژیم ایران بازی خودش را انجام داده است. در آمریکا دولتهای مختلفی آمدند و قدرت را داشتند ای کاش سیاست آمریکا طور دیگری پیش می‌رفت. خیلی کارهای زیادی کردند و آلترناتیوهای نظامی هم‌چنان بررسی می‌شد.

 

مجری: وقتی که در سال۲۰۰۷ اوباما با ایپک صحبت کرد و در رابطه با بستن غنی‌سازی انرژی اتمی صحبت کرد، اما این برنامه بسته نشد در سال۲۰۲۰ هیچ‌کدام از کاندیدای دموکرات اشاره‌یی نکردند به این مسأله سؤال من از سناتور لیبرمن این است که این موضوع در کنگره چطور گذشت؟

سناتور جوزف لیبرمن کاندید سابق معاونت ریاست جمهوری:

سناتور جوزف لیبرمن کاندید سابق معاونت ریاست جمهوری:

خیلی خوشحالم در اینجا حضور دارم می‌خواهم شروع کنم جوابم را در رابطه با یادآوری به این مسأله اکنون در چارچوب بزرگداشت گزارشی که شورای ملی مقاومت و علیرضا جعفرزاده در همین هتل و در۲۰سال پیش در اوت ۲۰۰۲ کمی بعد از یک سال از آن حادثه تروریستی که در۱۱سپتامبر صورت گرفته بود.

ما در کنگره آمریکا به‌شدت تلاش می‌کردیم به‌صورت دو حزبی جواب بدهیم به این حمله تروریستی و هیچ موضوعی تک حزبی نبود چون به آمریکا حمله شده بود با هم متحد شده بودیم من و جان مک کین.

لایحه‌یی را ارائه دادیم تا کمیسیون ۱۱سپتامبر شکل بگیرد و جامعه اطلاعاتی‌مان روی این موضوع متمرکز شود. ما در آماده‌باش بودیم چون تروریستها در مرکز آن موضوع بودند به‌عنوان کسی که در آن موقع در کنگره حضور داشتم این صحبت ها را می‌کنم و ما می‌فهمیدیم که رژیم ایران یک تهدید است.

رژیمی که با روی کار آمدن سفارت ما را تصرف کرده بود و رابطه‌اش با تروریسم را می‌دانستیم. به‌روشنی مشخص بود که در تروریسم چه نقشی دارد. با این حال گزارش شورای ملی مقاومت در اوت ۲۰۰۲ بسیار تکان‌دهنده بود و در کنگره باعث شد که سال‌ها حمایت ۲حزبی صورت بگیرد از تحریم‌های اقتصادی و دیگر مجازات ها علیه جمهوری اسلامی که بر پایه پیشبرد اهداف آن برای توسعه سلاح هسته‌یی بود و این‌که منکر می‌شدند که این کار را می‌کنند به‌رغم همه شواهدی که وجود دارد در رابطه با تلاششان برای دستیابی به بمب اتمی و حمایتشان از گروه‌های تروریستی... .

... نکته بعدی این‌که آنچه شورای ملی مقاومت و کنفرانسی که علیرضا جعفرزاده برگزار کرد واقعاً فوق‌العاده بود. آژانسهای اطلاعاتی ما و کشورهای متحدمان نتوانسته بودند این کار را بکنند.

یک نهاد غیردولتی بود که این کار را کرد و چیزهایی را افشا کرد که ما در کنگره انتظارش را نداشتیم و اصلاً اطلاعاتش را نداشتیم و این برای من واقعاً فوق‌العاده بود که چنین سازمان و مقاومتی شگفتی‌آور است با حمایت گسترده و قابل‌توجه در داخل ایران. گزارشی را که علیرضا منتشر کرد توسط افرادی که در داخل ایران بودند تحقیق شده بود.

 

مجری: جنبشی که این کنفرانس مطبوعاتی را به‌وجود آورد هم‌چنان وجود دارد. ۲۰سال گذشته و همان موضوعات هست و برخی کسانی که نقش اساسی داشتند هستند. آیا این جنبش تغییراتی کرده؟ آیا در میان مردم گسترش پیدا کرده؟ آیا این جنبش هنوز وجود دارد؟

علیرضا جعفرزاده: اکنون نسبت به ۲۰سال گذشته خیلی وضع فرق کرده. ۲۰سال گذشته شرایط زیاد به نفع ما نبود آن زمان ما یک جنگی داشتیم در رابطه با یک لیست‌گذاری ناعادلانه‌ای که انجام شده بود. ما در آن زمان ۹کنفرانس مطبوعاتی داشتیم.

در اوت ۲۰۰۳ دولت آمریکا و وزارت خزانه‌داری دفتر ما را بست. چون در لیست قرار داشتیم و تمرکز ما آن زمان روی این مسأله بود. پس ما آن زمان این تصویر را داشتیم که رژیم ایران به طرف سلاحهای اتمی پیش می‌رود و به جای این‌که دنیا روی این موضوع متمرکز باشد شروع به مذاکره با رژیم ایران کردند.

ولی اکنون شرایط تغییر کرده است. ما موفق شدیم خودمان را از لیست خارج کنیم. اکنون افکار عمومی بسیار آگاه شده و این امکان به‌وجود آمده که جنبش ما بسیار گسترش پیدا کند. اکنون رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور مطرح شده و اکنون شانس بیشتری وجود دارد که مردم به مقاومت ما بپیوندند. بنابراین مقاومت ما نسبت به گذشته خیلی گسترش پیدا کرده است. هم‌اکنون ۵هزار از کانونهای شورشی در داخل فعالیت‌های خودشان را در کلیپی منتشر کردند. یک رخداد دیگری هم اخیراً بود و آن این‌که نیروهای مقاومت توانستند نفوذ کنند در رادیو تلویزیون رژیم.

 


مجری: نکته دیگر این‌که جنبه نظامی برنامه هسته‌یی رژیم است از آقای بولتون می‌خواهیم که توضیح بدهند که چه پیشرفتی نسبت به آن زمان کرده است؟

جان بولتون: به‌نظر من دولت اوباما در مذاکره برجام اشتباه بسیار بزرگی کرد. بخش مرکزی این توافق این بود که به رژیم ایران اجازه غنی‌سازی داد به جای این‌که محدود کند و آنها این امکان را پیدا کردند که ۷۰درصد ساخت سلاح را انجام بدهند. همیشه زمان به‌سود کسی است که می‌خواهد تکثیر اتمی انجام دهد. توافق برجام ۲۰۱۵ فقط کمک کرد به رژیم ایران و راه‌حل این است که بدانیم این یک سیاست اشتباه بود و عواقب آن یعنی ۱۷ماه مذاکره و امتیازهایی که به رژیم ایران داده شد وضعیت را بدتر کرد. الآن هم می‌شنویم که اروپا امتیاز می‌دهد و این غیرقابل باور است. حتی دولت خود ما در حال امتیاز دادن است و می‌توان حدس زد امتیازهایی که داده شده چی هست. من فقط یک نکته را می‌گویم. کاندیداهای بسیاری داریم برای سال۲۰۲۴ که همگی اتفاق‌نظر دارند که باید از برجام خارج شویم در نتیجه شک نکنند که آمریکا از توافق خارج می‌شود. هیچگونه خسارتی به رژیم ایران پرداخت نخواهد شد. همین‌طور به مدیران شرکتها و سهامداران می‌گویم که به‌خصوص به اروپایی‌ها و نه فقط به آمریکایی‌ها که فکر نکنید در این دو سال باقی مانده از دولت سود خواهید کرد…

 


مجری: آقای سفیر جوزپ سؤال از شما این است که چقدر رژیم به گریز اتمی یا تولید سلاح اتمی نزدیک هستند؟

رابرت جوزف: زمان گریز را می‌توان با هفته اندازه‌گیری کرد. نظر من این است که ایران امروز با غنی‌سازی که انجام می‌دهد نزدیک شده به یک نیروی اتمی.

باید بدانیم برنامه‌شان یک برنامه فعال سلاح هسته‌یی است پس می‌توانیم حتی با روز اندازه بگیریم. خودشان می‌گویند ما هیچ‌گونه محدودیت فنی نداریم. بنابراین تا زمانی که این رژیم در قدرت است این تهدید از بین نرفته است. ما باید مانند تجربه‌ای که در جنگ داشتیم باید قانع کنیم رژیم ایران را که بدانند چه عواقبی خواهند داشت. این یک اشتباه اساسی و پایه‌یی است. ما ۲ابزار سیاسی و نظامی در اختیار داریم. وقتی با رژیم ایران طرف حساب هستیم باید بدانیم از کدام ابزار استفاده کنیم. در رابطه با شوروی ما ابزار نظامی را نشان دادیم. نباید ضعف نشان داد باید ابزار نظامی را در کنار ابزار سیاسی نشان داد وقتی ضعف نشان بدهیم دیکتاتور قدرت می‌گیرد.

 

مجری: در رابطه با حمله‌یی که به قاسم سلیمانی شد که یکی از نوابغ شرور و شیطانی این رژیم بود و او کشته شد چطور آن عملیات را ارزیابی می‌کنید؟

ژنرال چاک والد: این عملیات بیشتر تأثیر روانی روی رژیم داشت. چون او یک تروریست اصلی در خاورمیانه بود. یک مسأله بسیار مهم بود از نظر نظامی. اگر می‌خواستیم می‌توانستیم به رژیم ایران حمله کنیم…

ما توانمندی این را داریم که همین امروز به تأسیسات نظامی ایران حمله کنیم. ارتش توانمندی دارد که حمله کند و آنها را پس براند اگر کسی فکر کند که چنین توانمندی را نداریم باید بگویم که ما باید این را به‌عنوان یک اهرم فشار علیه ایران استفاده کنیم.

 

مجری: محافظه‌کاران می‌گویند اروپایی‌ها کند هستند و آرام پیش می‌روند. وقتی به اروپایی‌ها گفته می‌شد باید جدی باشید در رابطه با قطعنامه‌های شورای امنیت آنها جدی نمی‌گرفتند آیا الآن هم همین طور است؟

اولی هاینونن: بله بایستی بگویم که در طرز فکر اروپایی‌ها هنوز چنین چیزی سنگینی می‌کند. با این‌که آنها کشورهای مختلفی هستند ولی بالاخره باید به نتیجه واحدی برسند. نکته دیگر این‌که آنها فکر می‌کنند اگر مشکلی پیش بیاید آمریکا وارد می‌شود و حل می‌کند. من امیدوارم این‌چنین چیزی تغییر کند. اشتباه نشود این اتحادیه اروپا نیست فقط کشورهای ۵ به‌علاوه یک هستند. اروپایی‌ها به‌لحاظ اقتصادی منافع دارند. من یک راه‌حل فوری و سریع نمی‌بینم مگر این‌که متوجه شوند که رژیم ایران یک تهدید بسیار فوری است.

 

مجری: سؤال بعدی را در مورد رئیسی می‌پرسم. مدارک زیادی وجود دارد درباره کشتن مجاهدین و سایر اعضای اپوزیسیون. شما این رژیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا یک افراط‌گرای مذهبی هستند؟ …

جوزف لیبرمن: همه اینها هست یک استبداد مذهبی افراطی است که من را یاد گفته انقلابیون آمریکا می‌اندازد که گفتند شورش علیه استبداد پیروی از راه خداست. ما با یک رژیم غیرانسانی مواجه هستیم. رژیمی که سوءاستفاده می‌کند از مذهب. یادمان باشد که چرا امروز اینجا هستیم. افشاگری که ۲۰سال پیش علیرضا جعفرزاده انجام داد.

و واکنش فوق‌العاده آژانس، آمریکا و کنگره آمریکا…

وقتی به گذشته نگاه می‌کنید باید بگویید که همه این فشارها تأثیر داشت روی رژیم. به اقتصادش آسیب رساند. اما ماهیت رژیم تغییر نکرد و توسعه اتمی را ادامه دادند و ولی‌فقیه رژیم که نفر اول رژیم است یک میانه‌رو را آورده بود چون می‌ترسید از نقش مقاومت از داخل ایران. آنها بیشتر از هر چیز از مقاومت می‌ترسند. اما بعد ابراهیم رئیسی را آورد یک قاتل که هر جا بوده اعدام کرده از جمله چند متهم نوجوان را او فقط مخالفان سیاسی را زندانی کرده است. در بیستمین سال افشاگری مقاومت باید از این مذاکره بیرون بکشیم شما چطور تحمل می‌کنید همین الآن می‌بینیم که تلاش کرده مشاور امنیت شما را ترور کند... صادقانه بگویم این رژیم هرگز تغییر نمی‌کند سیاست ما باید این باشد که رژیم را تغییر دهیم. همان‌طور که همه دیدیم آنها تلاش کردن جان بولتون را ترور کنند. باید فشار نظامی آمریکا را در داخل مناطق خودشان حفظ کنند ما باید در کنار مردم ایران قرار بگیریم. این رژیم تغییر نمی‌کند باید به زباله‌دان تاریخ سپرده شود.

 

جیمز روزن خواستار این شد که پاسخهایی کوتاه را ارائه کنند:

جیمز روزن: اگر دولت کنونی آمریکا هیچ کمک جدی از مقاومت نکند، حمایت جدی از مقاومت شما چیست؟

علیرضا جعفرزاده: مطمئناً ما خواهان حمایت نظامی نیستیم یا این‌که نیرو به داخل ایران بفرستند. بلکه ما خواهان حمایت سیاسی هستیم. باید نگاهشان به سمت مقاومت ایران باشد خصوصاً وقتی رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. این نشان می‌دهد که رژیم مشکل عمده دارد و آنها به این نتیجه رسیدند که رسیدن به بمب اتم تنها راه نجات آنها است و بنابراین برای کمک به مقاومت ایران باید کنار مقاومت ایستاد و حق مقاومت ایران را به‌رسمیت شناخت این کاری است که انجام ندادند.


مجری: آیا رژیم با کشورهای دیگر همکاری می‌کند؟

اولی هاینونن: بله اطلاعاتی بوده که رژیم ایران با کشورهای دیگر همکاری کرده است. مثلا عباس دوانی را می‌بینیم که در روزنامه‌های کره فاش شده که او با مقام‌های کره شمالی در تهران دیدار کرده است و تبادلات ایران و کره وجود داشته است. هم‌چنین تبادلاتی برای ساخت سلاح اتمی میان آنها وجود داشته است.

مجری: آیا شما توضیح دیگری دارید؟

ژنرال چاک والد: چند نکته را سریع باید بگویم: اول این‌که سپاه پاسداران باید در لیست قرار گیرد و نباید از لیست خارج شود. دوم بایستی موشکهای بالستیک را در مذاکرات وارد کنیم. سوم بایستی یک ائتلاف ایجاد کنیم در خاورمیانه علیه رژیم ایران. چهارم باید درک کنند که ما توان و امکان نظامی را داریم و می‌توانیم آن را اجرا کنیم.

سؤال از جان بولتون: شما وقتی مشاور امنیت ملی بودید از برنامه اتمی رژیم ایران چیزی متوجه شدید که نگران‌کننده باشد؟

جان بولتون: این رژیم تلاش کرده است که بیش از ۲۰سال برنامه‌اش را پیش ببرد. هر ماهی که می‌گذرد اطلاعات بیشتری فاش می‌شود که نشان می‌دهد آنها چطوری فریبکاری کردند. ولی هر توافقی که دولت دوباره واردش شود می‌شود روی این واقعیت حساب کرد که رژیم از آن توافق تبعیت نخواهد کرد. این هم به ماهیت این رژیم برمی‌گردد. دولت ما تلاش می‌کند توافق اتمی را به پیش ببرد و بحث تروریسم این رژیم هم هست و می‌خواهند این دو را از هم جدا کنند. اما اینها دو روی یک سکه است.

مجری: آیا ممکن است رژیم قدرت هسته‌یی به دست بیاورد و به همان شرایطی برسیم که با شوری داشتیم

سفیر رابرت جوزف: در صورتی‌که توافق صورت گیرد، رژیم ایران منابع بسیار زیادی دارد میلیونها دلار. آنها ترویسم را حمایت خواهند کرد. آنها سلاح می‌سازند. برنامه هسته‌یی خودشان را گسترش خواهند داد.

از رژیم اسد در سوریه پشتیبانی می‌کند و مردم ایران هم سرکوب می‌کند. عنصر کلیدی در اینجا سرکوب مردم ایران است. بنابراین ما نباید مانع راه مردم ایران باشیم و سر راه آنها قرار بگیریم.

ما نباید به این فکر کنیم که رژیم ایران چطور از سلاح هسته‌یی استفاده می‌کند. آنها فکر می‌کنند که اگر این سلاح را از دست بدهند ماند لیبی چه اتفاقی برایشان می‌افتد؟ نمونه و مثالی که قذافی برای آنها دارد.

بنابراین باید منتظر قیام و شورش مردم باشیم.

 

 

تصاویری از کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 0

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 1

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 2

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 3

 

 

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 0

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 1

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 2

 

 

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز

 

 

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 0

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 2

کنفرانس در واشنگتن برای بررسی اهداف برنامه هسته‌یی رژیم در بیستمین سالگرد افشاگری نطنز - 3
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7390c126-7cac-4ac0-9f23-efbf47137217"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات