728 x 90

روابط ایران عربستان,

ادای احترام شماری از رهبران جهان به پادشاه فقید عربستان ملک عبدالله

-

ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان سعودی
ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان سعودی
شماری از رهبران جهان درگذشت ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان سعودی را تسلیت گفتند. در تعدادی از کشورهای عربی از جمله فلسطین به‌مناسبت درگذشت ملک عبدالله عزای عمومی اعلام شده است

نگاهی به زندگی ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان سعودی
ملک عبدالله بن عبدالعزیز دوازدهمین پسر بنیانگذار عربستان سعودی و ششمین پادشاه این کشور است. وی در سال 1924 در شهر ریاض به دنیا آمد و در طول زندگی بیش از 90ساله خود مناصب مهم و کلیدی مختلفی را در عربستان عهده‌دار بود و برنامه‌های اصلاحی زیادی را در این کشور به اجرا درآورد.

عبدالله بن عبد العزیز در 13ژوئن 1982 با به قدرت رسیدن ملک فهد، به ولیعهدی عربستان رسید که دومین مقام بعد از پادشاه محسوب می‌شود. وی در سال 1995 پس از سکته مغزی ملک فهد عملاً قدرت را در عربستان به دست گرفت و مرد شماره یک خاندان آل سعود شد. ده سال به همین شیوه گذشت تا این‌که با درگذشت ملک فهد در یکم اوت 2005 عبدالله رسماً به‌عنوان پادشاه عربستان معرفی شد.
پادشاه عربستان طی نزدیک به 20سال حکمرانی بر این کشور تغییرات زیادی در عربستان ایجاد کرد که از جمله آنها می‌توان به گسترش روابط با دیگر کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای عربی و همچنین آمریکا اشاره کرد.
ملک عبدالله در طول این سالها بارها به آمریکا سفر کرد و میزبان رؤسای جمهور مختلف آمریکا در ریاض نیز بود.
پادشاه فقید عربستان سعودی تلاش بسیار کرد تا در زمان حیاتش صلح را بین فلسطینیان و اسرائیل برقرار کند و در سال 2002 طرحی را به همین منظور در نشست سران اتحادیه عرب به تصویب رساند که این اتحادیه هنوز بر اجرای آن با برخی اصلاحات تأکید دارد.
پادشاه فقید عربستان یکی از منتقدان سرسخت رژیم آخوندی در ایران بود. و حتی چندبار به آمریکا پیشنهاد داده است که به ایران حمله کند. وی این موضوع را در سال 2008 به رایان کراکر، سفیر آمریکا در عراق و دیوید پترائوس در میان گذاشته بود. عادل الجبیر، سفیر سابق عربستان در آمریکا نیز معتقد است که توصیه‌های مکرّر ملک عبدالله به کاخ سفید باعث شد که واشینگتن مخالفت جدی با برنامه هسته‌یی ایران را در دستور کار قرار دهد.

شایان ذکر است آن‌چنان که در اسناد ویکی‌لیکس آمده است، ملک عبدالله به مقامات آمریکایی گفته بود که برای بهبود اوضاع منطقه باید «سر مار را در تهران» بکوبید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/70e15a5c-f860-477f-b68c-05a5d4dd4763"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات