728 x 90

بن بست اتمي,

دور دوم مذاکرات ژنو: ۵ بعلاوه۱ هم‌چنان منتظر عمل به جای حرف

-

فعالیتهای رژیم آخوندی برای رسیدن به بمب اتمی - آرشيو
فعالیتهای رژیم آخوندی برای رسیدن به بمب اتمی - آرشيو
دور دوم مذاکرات رژیم آخوندی با گروه 5+1 (آلمان، آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان و چین) امروز پنجشنبه 16آبان ساعت 1330 به وقت تهران آغاز خواهد شد. این مذاکرات قرار است طی 2روز برگزار شود. تیم 6نفره رژیم شامل جواد ظریف وزیر خارجه حکومت آخوندی و سیدعباس عراقچی که رژیم او را معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت‌خارجه معرفی کرده است می‌باشد. سایر اعضای تیم رژیم عبارتند از: مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی رژیم.

مذاکرات قبلی رژیم با 1+5 در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24مهر ماه در شهر ژنو برگزار شد. در آن گفتگوها رژیم طرحی را با پاور پوینت ارائه داد که اسم آن را «پایانی بر یک بحران غیرضروری، آغازی برای افقهای جدید» گذاشته بود. آن چیزی که در دور اول گفتگوها حاصل شد، توافق برای گفتگوهای دوباره در روزهای 16 و 17آبان ماه بود.

دور دوم گفتگوهای رژیم با کشورهای غربی در ژنو امروز در حالی برگزار می‌شود که هم خامنه‌ای و هم روحانی طی روزهای اخیر گفته‌اند به نتیجه مذاکرات خوش‌بین نیستند. در مقابل طرفهای آمریکایی نیز در هفته‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند که رژیم باید حرفهای خود را با عمل همراه کند و تا زمانی که اقدام مشخصی از جانب رژیم صورت نگیرد در تحریمها تغییری صورت نخواهد گرفت.

اظهارات ماری هارف یکی از سخنگویان وزارت‌خارجه آمریکا در روز 13آبان در این زمینه بسیار گویا بود و آخرین مواضع آمریکا را روشن می‌کرد. ماری هارف در نشست توجیهی وزارت‌خارجه هر گونه کاهش «محدود، قابل برگشت، و هدفمند» در تحریمها را مشروط به این دانست که رژیم ایران «گامهای معتبر و قابل تأیید برای توقف و یا برگشت برنامه اتمی خود اتخاذ کرده باشد» و افزود: «برای این‌که ما هر گونه اقدامی به جلو برداریم الزامش این است که ابتدا رژیم ایران دست به اقدام بزند... هیچ صحبتی از لغو تحریمهای موجود کنونی نیست. هر گونه صحبت از لغو تحریمها زودرس است. حتی صحبت از لغو تحریمها در گام بعدی مذاکرات نیز زودرس است. قبل از بررسی هر گونه کاهش محدود تحریمها، رژیم ایران باید گامهای معتبر و قابل تأیید بردارد. هیچ کس هرگز در مورد دست زدن به ساختار اصلی نظام تحریمها علیه رژیم ایران صحبت نکرده است». وی همچنین تهدید طولانی شدن مذاکرات را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: «زمان به نفع ما نیست. رئیس‌جمهور روشن کرده است که ما اجازه نخواهیم داد رژیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند».

همچنین روز چهارشنبه سناتور منندز رئیس کمیته خارجی سنای آمریکا در گفتگوی با سی.ان.ان تصریح کرد تا زمانی که رژیم ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده، کاهش تحریمها صورت نخواهد گرفت.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آستانه دور تازه مذاکرات هسته‌یی رژیم ایران با کشورهای پنج به علاوه، در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل گفت آژانس هنوز «نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند تمامی مواد هسته‌یی در ایران برای فعالیتهای صلح‌آمیز به کار می‌رود».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6b1e0f9a-caaf-484a-8369-4f36b6f92607"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات