728 x 90

حقوق‌بگیران ۹.۶درصد و آستان قدس ۱صدم درصد از درآمد مالیاتی را تأمین می‌کنند

آستان قدس مالیات نمی دهد
آستان قدس مالیات نمی دهد

پس از افزایش قیمت بنزین، درآمد دولت آخوند روحانی از این محل روزانه نزدیک به ۷۴میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. این رقم در صورتی که مصرف روزانه بنزین از ۹۵میلیون لیتر فعلی کمتر نشود، سالانه به حدود ۲۷هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و در ۱۲۵روز باقیمانده از سال ۱۳۹۸شمسی ۹.۲هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

آیا تأمین این رقم از محل مالیات بر بنیادها و نهادهای تحت نظارت خامنه‌ای ممکن بود؟

و یا با حذف بودجه نهادهای موازی و مراکز مذهبی و تبلیغاتی چه میزانی از کسری درآمد دولت ایران قابل جبران بود؟

مطابق جداول قانون بودجه سال ۱۳۹۸ شمسی، نهادها و بنیادهای حکومت ایران در مجموع به پرداخت ۱۶.۵میلیارد تومان مالیات ملزم شده‌اند، در حالی که مالیات شرکتها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی هم‌چنان در حد صفر باقی مانده است.

و این در حالی است که کارمندان دولت در سال جاری باید ۶هزار و ۹۰۰میلیارد تومان و کارکنان بخش خصوصی نیز باید ۶هزار و ۳۶۰میلیارد تومان از حقوق دریافتی خود را به‌عنوان مالیات بر درآمد به دولت پرداخت کنند و حقوق‌بگیران در مجموع باید بار ۹.۶درصد از درآمد مالیاتی مدنظر دولت روحانی را بر دوش بکشند ولی نهادها و بنیادهای حکومتی و شرکتها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی تنها ۱صدم درصد از درآمد مالیاتی مورد نیاز برای اداره کشور را تأمین می‌کنند.

اما سازمان امور مالیاتی رژیم ایران مدعی است که شرکت‌های تحت اداره بنیادها و نهادها با وجود اعمال معافیتهایی از جمله مالیات بر درآمد، مشمول مالیات­‌های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده هستند و آنها را نیز با خوش‌حسابی پرداخت می‌کنند. ادعایی که به‌دلیل عدم انتشار شفاف ارقام مالیات پرداختی این شرکتها هم‌چنان مورد تردید است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5cbe3d15-bff1-4fd2-8361-fc6513b3d954"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات