728 x 90

,اعدام جمعي,اعتراض حقوق بشرى,

استرون استیونسون: گفتگو با قاتلان مردم ایران منزجر کننده است

-

استراون استیونسون
استراون استیونسون
قطعنامه مصوب پارلمان اروپا در محکومیت اعدامهای جمعی در ایران
شکنجه و قتل وحشیانه ستار بهشتی و نقض حقوق‌بشر توسط دیکتاتوری آخوندی

اجلاس رسمی پارلمان اروپا در استراسبورگ 22نوامبر 2012 - 2آذر 1391

وضعیت فعلی حقوق‌بشر در ایران نمونه‌یی از نقض سیستماتیک حقوق اولیه انسانی و قتل ستار بهشتی نمونه فجیع دیگری از شکنجه سیستماتیک و انکار حقوق پایه‌یی زندانیان سیاسی در ایران است

سخنرانیهای نمایندگان در اجلاس استراسبورگ در حمایت ازقطعنامه محکومیت فاشیسم دینی ابراز انزجار از آزار و شکنجه زندانیان سیاسی و توطئه‌های رژیم علیه مجاهدان اشرف و لیبرتی

استرون استیونسون: این کتاب اولین جلد از اسامی20000 اعدام شده از هواداران مجاهدین توسط رژیم فاشیستی است که مطلقاً خشم برانگیز است. مراوده و گفتگو با این قاتلان منزجر کننده است


پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌یی نقض حقوق‌بشر در ایران، اعدامهای جمعی و قتل ستار بهشتی به دست دژخیمان خامنه‌ای محکوم کرد.
این قطعنامه در اجلاس بزرگ پارلمان اروپا که در استراسبورگ فرانسه برگزار شد، به تصویب نمایندگان رسید.
در جریان تصویب این قطعنامه نمایندگان پارلمان اروپا از کشورهای مختلف و از گروه‌های مختلف پارلمانی سخنانی در حمایت ازقطعنامه محکومیت فاشیسم دینی حاکم بر ایران ایراد کردند.
نمایندگان در سخنان خود از آزار و شکنجه زندانیان سیاسی ابراز انزجار کردند و درباره زندانیان سیاسی محکوم به اعدام هشدار دادند و خواستار اقدامات فوری بین‌المللی برای توقف اعدامها در ایرانن شدند.
نمایندگان پارلمان اروپا در سخنرانیهای خود دخالتهای جنایتکارانه حکومت آخوندی در منطقه به‌ویژه در بحرانسازی غزه و جنایات این رژیم علیه مردم و قیام‌کنندگان در سوریه و همچنین دخالتهای دیکتاتوری آخوندی در عراق و توطئه‌هایش علیه مجاهدان اشرف و لیبرتی را محکوم کردند.
استرون استیونسون، در حالیکه فهرست شهیدان مجاهد خلق را بالا گرفته بود، خطاب به رئیس اجلاس، گفت این کتاب اولین جلد از اسامی20000 اعدام شده از هواداران مجاهدین توسط رژیم فاشیستی ایران است که مطلقاً خشم برانگیز است. وی هر گونه مراوده و گفتگو با قاتلان مردم ایران را منزجر کننده توصیف کرد.

قطعنامه مصوب پارلمان اروپا به برخی از قطعنامه‌ها و بیانیه‌های پیشین این پارلمان یا سایر ارگانهای بین‌المللی اشاره و استناد شده است که از جمله عبارتند از:
- قطعنامه‌های پارلمان در محکومیت رژیم ایران، به‌ویژه قطعنامه‌هایی که در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران به تصویب رسیده‌اند
- بیانیه کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و سیاست امنیتی در مورد 10 اعدام اخیر به تاریخ 23اکتبر 2012
- بیانیه نماینده عالی اتحادیه اروپا در محکومیت قتل ستار بهشتی در زندان رژیم ایران به تاریخ11نوامبر 2012
- و همچنین قطعنامه‌های مصوب مجمع عمومی ملل‌متحد به تاریخ 18دسامبر 2007 و 18دسامبر 2008 و فراخوان به تعلیق مجازات اعدام.

قطعنامه پارلمان اروپا سپس تأکید می‌کند:
وضعیت فعلی حقوق‌بشر در ایران، نمونه‌یی از نقض سیستماتیک حقوق پایه‌یی انسانی شناخته شده است.
در ایران مدافعان حقوق‌بشر، به‌طور خاص مدافعان حقوق زنان و کودکان و اقلیتها و روزنامه‌نگاران و وکلا و اتحادیه‌های کارگری به‌طور دائم تحت فشار هستند و در معرض دستگیری قرار دارند.
ستار بهشتی به جرم انتقاد به رژیم دستگیر شد و در زمان بازداشت به قتل رسید و در پی آن خانواده‌اش نیز مورد تهدید واقع شده‌اند
جان باختن ستار بهشتی نمونه فجیع دیگری از شکنجه سیستماتیک و بدرفتاری و انکار حقوق پایه‌یی زندانیان سیاسی در ایران است. امری که به‌صورت جریان‌وار و سیستماتیک درآمده و مأموران امنیتی و اطلاعاتی که مرتکب آن می‌شوند، در فضایی از معافیت کامل از مجازات به‌سر می‌برند.
افزایش دردآور شمار اعدامها در ایران شامل اعدام نوجوانان طی سالهای اخیر با 300 اعدام از آغاز سال جاری میلادی، رکورد جدیدی از افزایش اعدامها را بر جای گذاشته است.
رژیم ایران سانسور و محدودیتهای اینترنتی را تحت عنوان اینترنت حلال اعمال می‌کند،
با استناد به تمامی موارد یاد شده، پارلمان اروپا نگرانی شدید خود را بر سر وخامت مداوم وضعیت حقوق‌بشر در ایران و شمار فزاینده زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی و استمرار فزاینده اعدامها شامل اعدام جوانان، استفاده گسترده از شکنجه و محاکمه‌های ظالمانه اعلام می‌کند.
پارلمان اروپا نسبت به قتل ستار بهشتی و گزارشها در مورد شکنجه او در زندان عمیقاً نگران است،
پارلمان اروپا استفاده از مجازات اعدام را در ایران قویاً محکوم می‌کند و رژیم ایران را به توقف اجرای احکام اعدام و به تعلیق در آوردن مجازات اعدام فرامی‌خواند.
پارلمان اروپا از رژیم ایران می‌خواهد با جامعه بین‌المللی بر سر وضعیت حقوق‌بشر در ایران به‌طور کامل همکاری کند.
قانونگذاران پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا می‌خواهند در همکاری نزدیک با پارلمان اروپا از ابزار مؤثر برای دموکراسی و حقوق‌بشر به‌منظور حمایت از دموکراسی و احترام به حقوق‌بشر در ایران استفاده کند.

- گزیده‌یی از سخنرانیهای نمایندگان پارلمان اروپا که در جریان تصویب قطعنامه محکومیت دیکتاتوری آخوندی در اجلاس پارلمان اروپا در روز پنجشنبه دوم آذر در استراسبورگ، ایراد شد:

اولدریچ ولاستاک نایب‌رئیس پارلمان اروپا
اکنون اجازه بدهید به دستور کار روزمان بپردازیم. بحث در مورد نقض حقوق‌بشر، دموکراسی و حکومت قانون.
ابتدا به موضوع وضعیت حقوق‌بشر در ایران می‌پردازیم. مشخصاً اعدامهای جمعی و مرگ اخیر وبلاگ‌نویسی ایرانی، ستار بهشتی.
ابتدا بحث را به نگارنده قطعنامه روموا ای روئیتا واگذار می‌کنیم:

رائول روموا:
وضعیت حقوق‌بشر در ایران مستمراً در حال به قهقرا رفتن می‌باشد. موارد متعدد بدرفتاری، شکنجه، عدم رسیدگیهای پزشکی و مرگ در زندانهای ایران مستند شده‌اند.
ستار بهشتی. وبلاگ نویس 35ساله ایرانی، در 30اکتبر 2012 توسط پلیس سایبری رژیم ایران در تهاجم به منزل مادر او در رباط کریم، دستگیر شد. بسیاری از اموال شخصی او از جمله کامپیوتر او نیز ضبط گردید.
خانواده او سعی کرد که از مقامات قضایی و اطلاعاتی در مورد علت دستگیری و محل بازداشت او کسب اطلاع کند. اما تا 6نوامبر، هنگامی که مقامات پلیس به خانواده او اطلاع دادند که او در حین بازداشت مرده است، هیچ پاسخی به آنها داده نشد. مقامات هیچ توضیحی در مورد مرگ او ارائه نکردند.
به همین دلیل است که در این قطعنامه ما قویاً خواستار تحقیقات بلادرنگ در مورد شرایط فوت ستار بهشتی در حین بازداشت هستیم و خواستار پیگرد مقاماتی که مسئول این فوت بوده‌اند شده‌ایم. ما همچنین بر به‌رسمیت شناختن حق خانواده او در مورد مطلع شدن از تمامی وضعیتی که منجر به مرگ او شده، تأکید کرده‌ایم.
همچنین ضروری است که یادآوری کنیم در روز 22اکتبر 10 شهروند ایرانی، به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شدند. ما نگران این هستیم که آنها از یک محاکمه عادلانه برخوردار نبوده‌اند و در حین بازداشت مورد شکنجه قرار گرفتند.
اما تمام این موارد، هنوز کل موضوع نیستند و احتمالاً تنها بخشی از جنایات متعدد هستند.
مشکل این است که بار دیگر ما باید از مقامات رژیم ایران بخواهیم که تضمین کنند که زندانیان مورد شکنجه قرار نگیرند و امکان دسترسی مرتب به وکلای مورد انتخابشان و به رسیدگیهای پزشکی مورد نیازشان را داشته باشند.
فراموش نکنیم که ایران کنوانسیون آزادیهای سیاسی و مدنی را امضا کرده است.
متشکرم

استرون استیونسون
آقای رئیس، رژیم فاشیستی ایران از بحران غزه استفاده کرده است تا روند اعدامها را شتاب بخشد و بر شمار آنها بیافزاید، این حکومتی است که به قطع اعضای بدن دست می‌زند. بیش از 80تن را طی 10روز اخیر اعلام کرده است. اما فقط این رقم نیست، بلکه این شمار به 120هزار تن دیگر که ظرف 30سال گذشته اعدام شده‌اند، اضافه می‌کند. بسیاری از آنان هواداران اپوزیسیون، سازمان مجاهدین خلق ایران، بوده‌اند.
آقای رئیس من این‌جا یک جلد کتاب دارم که اولین مجلد منتشر شده شامل اسامی 20000 اعدام شده هوادار مجاهدین توسط رژیم فاشیستی ایران است که مطلقاً خشم برانگیز است. همین‌طور انزجار‌آور است که این پارلمان سعی کرد ماه گذشته یک هیأت دوستی برای ملاقات با این قاتلان بفرستد. تنها دلیلی که آنها متوقف شدند این بود که ما جایزه ساخاروف را به ناراضی ایرانی نسرین ستوده دادیم که حالا در حال اعتصاب غذاست. ما نباید هیأتی به این حکومت فاشیستی بفرستیم

ساری آسایا
آقای رئیس و کمیساریای محترم!
رژیم کنونی ایران در حال نقض شدید حقوق‌بشر و نقض قوانین بین‌المللی است، در حال حاضر من می‌خواهم توجه شما را به این موضوع جلب کنم، یک جوان وبلاگ نویس ۳۵ ساله به نام ستار بهشتی در زندان در زیر شکنجه و فشار به قتل رسیده است. دلیل بازداشت او نوشتن عقاید و نظرات خود راجع به رژیم ایران در فیس‌بوک و وب لاگ شخصی خود خویش است. جامعه بین‌المللی و سازمان حقوق‌بشر رژیم ایران در این باره محکوم کرده است و تأمین امنیت خانواده‌این شخص را به رژیم ایران گوشزد کرده و خواستار شده است.
مرگ ستار بهشتی توجه تمام جوامع حقوق‌بشری را به خود جلب کرده است، اما همه نمی‌تواند این را درک کنند که رژیم ایران تا چه اندازه تضعیف کنند امنیت منطقه خاورمیانه است و دولت فعلی ایران بزرگترین تهدید برای صلح جهانی است. این باور نکردنی است که جامعه بین‌المللی چگونه از کنار نگاه می‌کند و رژیم ایران به‌راحتی در حال توسعه برنامه اتمی نظامی خود می‌باشد، و هیچ توجهی به گزارشهای سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ندارد.
رهبر رژیم ایران توانسته است به‌طور علنی عضو دیگر جامعه بین‌المللی، اسراییل را به نابودی تهدید کند و همچنین به پشتیبانی خود از گروه‌های تروریستی در سوریه و لبنان و گروه تروریستی حماس ادامه می‌دهد و در جریان جنگ اخیر برای حماس اسلحه ارسال کرده است، آنها به دولت عراق فشار می‌آورند که چطور به اپوزیسیون ایران در اشرف و لیبرتی فشار بیاورد و برخورد کند، من امیدوارم که این پارلمان و به‌ویژه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خانم اشتون موضع شدیدتری برای تحریمهای اقتصادی رژیم داشته باشد و فشار بیشتری وارد کند تا رژیم ایران را در قبال رفتارش با مردم پاسخگو باشد.

یانوش ویچوسکی
متشکرم آقای رئیس و همکاران،
این اولین باری نیست که ما از رژیم ایران به‌خاطر اعدامهایش انتقاد می‌کنیم ولی تا وقتی که ما اقدامات جدی انجام ندهیم رژیم به این اعدامها ادامه می‌دهد. چیزهایی نباید فراموش شود. در سال 1988 وقتی موسوی نخست‌وزیر بود 30000 زندانی سیاسی اعدام شدند، اکثر آنها از مجاهدین بودند. این یکی از بدترین جنایات در تاریخ معاصر است که هنوز مورد توجه دادگاه بین‌المللی قرار نگرفته است. من همین‌طور مایلم شرایط سخت کردها را یادآوری کنم. حداقل 23 زندانی سیاسی کرد در معرض اعدام قرار دارند از جمله علی فشالی، هوشنگ رضایی، بهروز القانی و لقمان مرادی. زمان آن است که ما دست به‌عمل بزنیم. باید فوراً همه معاملات با رژیم ایران را قطع کنیم و تحریمهای کامل اعمال کنیم تا این رژیم بفهمد که نقض حقوق‌بشر برای آنها بهای سنگینی دارد.
متشکرم.

ریجارد چارنسکی
آقای رئیس‌جمهور، آقای کمیسر، خانمها و آقایان،
من هم با این اعدامها در ایران وحشت‌زده شده‌ام. تنها در فاصله 22 اکتبر تا 30نوامبر، 100نفر توسط رژیم ایران اعدام شدند. ما از اعدام 120000تن دیگر بعد از سال 1979نیز مطلع هستیم.
هیچ کشور دیگری در جهان این تعداد اعدام را ندارد اعدامها در ایران امروز تحت عنوان اعدام برای جرایم انجام می‌شود، در حالکیه بسیاری از افراد اعدام شده بیانگر خواستهای مردم شان و تلاشهایشان برای ایجاد تغییر دموکراتیک در طی بیش از سه دهه هستند. برخی از زندانیان سازمان مجاهدین خلق در حال حاضر به مرگ محکوم شده‌اند.
متشکرم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5a111130-ea06-4cae-9dcd-9ec59959cefa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات