728 x 90

اعتراض عليه مالكي,

قیام «جمعه عزت و شرف» در عراق - «نه به حکومت مالکی، نه به رژیم ایران»

-

تظاهرات مردم عراق علیه دولت مالکی
تظاهرات مردم عراق علیه دولت مالکی
گزارش تلویزیون الجزیره - 28دسامبر 2012 (8 دی 1391)

الانبار به حکومت مالکی نه گفت - الشعب یرید اسقاط النظام

سامرا گفت: سرنگون باد حکومت مالکی و سرنگون باد رژیم ایران

جمعه بعد از جمعه، مالکی سرنگون خواهد شد. این تظاهرات مانند بهمن در حال غلتیدن و بزرگ شدن است.

فقط در میدان الانبار نیست، صلاح‌الدین و نینوا و مناطقی از دیالی و کرکوک از آنها پیروی کردند. این استانها تقریباً نصف مساحت عراق است.

این جمعیت بسیار بزرگ جاده اصلی در ورودی شهر رمادی مرکز استان الانبار را بسته است.

تلویزیون الجزیره:
در جمعه‌ای که آن را جمعه عزت و شرف نام نهاده‌اند تظاهر کنندگان شعارهایی سر می‌دهند که سیاستهای حکومت نوری مالکی نخست‌وزیر عراق را محکوم می‌کنند. سیاستهایی که می‌گویند علیه اهل سنت در عراق است و آنها را از حقوق شهروندی محروم کرده است.
تظاهر کنندگان همچنین موج دستگیریهایی که از سالها قبل شهرهای سنی نشین را هدف قرار داده، محکوم کردند.

یک شهروند: ما فرقی بین شیعه و سنی و ترکمان و مسیحی و کرد قائل نیستیم. ما خواهان وحدت عراق و مردم عراق هستیم. و ما در همبستگی با اهل الانبار به این‌جا آمده‌ایم اینها شیوخ آنها هستند و اینها عشایر آنها هستند.

یک شهروند: ما به‌دنبال سیاست بازی به این‌جا نیامده‌ایم، ما به‌خاطر زنان مسلمان که در زندانهای حکومت مورد تجاوز قرار می‌گیرند در این تظاهرات شرکت کرده‌ایم.

گزارشگر الجزیره: اعتراض کنندگان بر استمرار تظاهرات و تحصنشان به‌صورت مسالمت‌آمیز تأکید کردند، تا این‌که حکومت مالکی خواسته‌های مشروع آنها را برآورده کند.
آنها نسبت به ادامه سیاست حذف که مالکی علیه آنها در پیش گرفته هشدار دادند و گفتند که بدون تردید این سیاست به حکومت او به شکل سریع پایان خواهد د اد.

شعار جمعیت: جمعه بعد از جمعه، مالکی سرنگون خواهد شد.

گزارشگر الجزیره: تحلیلگران می‌گویند این تظاهرات که مانند بهمن در حال غلتیدن و بزرگ شدن است. تنشهای سیاسی در جامعه عراق را بیشتر خواهد کرد که از عدم اعتماد بین نیروهای سیاسی مختلف آن رنج می‌برد.

مجری الجزیره: در عراق صدها هزار تن در فلوجه، سامرا، تکریت و موصل به خیابانها ریختند. تظاهر کنندگان سیاستهای حکومت نوری مالکی را محکوم کردند و خواستار آزادی زندانیان و پایان دادن به ظلم به اهل سنت در عراق شدند.

سخنران تظاهرات: خداوند، حکومت عراق به حقوق ما تجاوز کرده است. ای خداوند ظلم کنندگان را نابود کن!

گزارشگر الجزیره: فقط در میدان الانبار نیست، بلکه استانهای دیگر هم مانند صلاح‌الدین و نینوا و مناطقی از دیالی و کرکوک از آنها پیروی کردند. این استانها تقریباً نصف مساحت عراق را شامل می‌شوند. الانبار به حکومت مالکی نه گفت که تظاهر کنندگان آن را یک حکومت فرقه‌گرا می‌دانند. الانبار همچنین به دستگیری عراقیان بر اساس موادی که بنا‌ به گفته آنها برای دستگیری جوانان عرب سنی و زنان آنها است نه گفت.
فلوجه در عبارت بسیار واضح که دردها و رنجهای آن را نشان می‌دهد این نه را بیان کرد. فلوجه اگر برخیزد و خشمگین شود کسی نمی‌تواند جلوی آن بایستد.

سخنران تظاهرات: از این‌جا اشغالگر خارج شد در برخورد با صخره فلوجه دم و دنبالچه اشغالگر درهم شکست.

گزارشگر الجزیره: مردم در شعارهایشان در فلوجه و رمادی به انقلاب سوریه و ارتش آزادی سوریه و به بهار عربی درود فرستادند.

شعار جمعیت: «الشعب یرید اسقاط النظام»

گزارشگر الجزیره: سامرا گفت: سرنگون باد رژیم (مالکی) و سرنگون باد رژیم ایران. مردم سامرا خواسته‌هایشان را تا تغییر رژیم افزایش دادند. اهالی سامرا متعهد شدند در روزهای آینده مانند ساکنان الانبار دست به تحصن نامحدود بزنند.

شعار جمعیت: رژیم ایران اخراج، اخراج تا سامرا آزاد شود

گزارشگر الجزیره: در شمال عراق در موصل تظاهر کنندگان به خیابانها ریختند ولی نیروهای امنیتی از رسیدن آنها به مرکز تجمع تظاهر کنندگان جلوگیری کردند و فقط چند ده‌هزار تن که در نزدیک محل تجمع بودند توانستند خودشان را به محل تجمع تظاهر کنندگان برسانند.
نیروهای امنیتی به امام یک مسجد که نمازگزاران را به تظاهرات دعوت می‌کرد حمله کردند. و سه دانشجو را که از دانشگاه موصل برای شرکت در تظاهرات خارج شده بودند، دستگیر کردند.
تصاویر کمی از این تظاهرات به‌دست ما رسیده زیرا نیروهای امنیتی مانع رسیدن ماشینهای سیار فیلم‌برداری رسانه‌ها و پخش مستقیم به محل تجمع شدند و تظاهر کنندگان توانستند بعضی از صحنه‌ها را بعد از تظاهرات به کانالهای تلویزیونی برسانند.
پیام تظاهرات این بار بسیار قوی به گوش دولت بغداد رسید، بعد از یک هفتهٴ مملو از پیام و تظاهرات.

گزارش تلویزیون الحره: 60هزار تظاهر کننده عراقی جاده اصلی فلوجه را بستند و پرچم رژیم ایران را به آتش کشیدند.

تلویزیون الحره - 28دسامبر 2012
در عراق دهها هزار تن از مردم اهل سنت بعد از نماز جمعه تظاهرات کردند. نزدیک به 60هزار نفر از تظاهر کنندگان جاده اصلی فلوجه واقع در 50 کیلومتری غرب بغداد را بستند و پرچم رژیم ایران را به آتش کشیدند. تظاهر کنندگان شعارهایی علیه حکومت تهران سر دادند و نوری مالکی نخست‌وزیر عراق را به دریافت دستور از رژیم ایران متهم کردند. تظاهر کنندگان خواستار این شدند که به سیاست حذف اهل سنت و قوانین سرکوبگرانه به بهانه مبارزه با تروریسم که علیه آنها به‌کار گرفته می‌شود پایان داده شود.
آنها همچنین خواستار آزادی زندانیان شدند.

گزارش الشرقیه از قیام عزت و شرف در عراق
تظاهر کنندگان دخالتهای سفیر رژیم و سرکرده نیروی تروریستی قدس در عراق را محکوم کردند و زندانهای مالکی را زندان اطلاعات رژیم ایران توصیف کردند.

تلویزیون الشرقیه، تظاهرات جمعه عزت در عراق،
در تظاهرات موصل تظاهر کنندگان دخالت دانایی‌فر در موضوع العیساوی را محکوم کردند.

یک شهروند: ما می‌پرسیم این موضوع چه ربطی به رژیم ایران دارد؟ این یک موضوع داخلی عراق است.

گزارشگر الشرقیه: امروز تظاهرات میلیونی بود مردم الانبار و موصل و فلوجه و سامرا و دیالی به مواضع نایب رئیس‌جمهور عراق طارق الهاشمی درود فرستادند و دخالت دانایی‌فر سفیر ایران در پرونده العیساوی را محکوم کردند.

یک شهروند: ما خواستار خروج زنان زندانی از زندانهایی که ریشه‌اش در رژیم ایران است، هستیم. این زندانهای عراق نیست اینها را اطلاعات ایران دستگیر کرده است.

یک شهروند: خواسته ما آزادی همه زنان زندانی بدون هیچ قید و شرط

گزارشگر الشرقیه: تحصن در استان الانبار وارد هفتمین روز خود شد در این اعتصاب هیأتهایی از استانهای بغداد و صلاح‌الدین و دیالی و نینوا و استانهای جنوبی شرکت کردند و همچنین رؤسای عشایر نیز در حمایت از تحصن کنندگان در این راهپیمایی حاضر شدند.

یک شهروند: ما به این میدان عزت و کرامت آمده‌ایم برای برپایی انقلاب جدمان امام حسین علیه‌السلام همان‌طور که او علیه مستبدان قیام کرد. و خواسته دیگر ما آزادی زندانیان و عدم حذف برادران سنی ماست.

یک شهروند: دیگر بس است ظلم فقط بر اهل سنت نیست بر شیعه و ترکمان و همه قومیتهاست. انحصار طلبی و استبداد در حکومت کافی است دیگر بس است.

یک شهروند: ما فقط برای حق و حقوق الانبار نیامده‌ایم بلکه برای حقوق پایمال شده همه عراقیان آمده‌ایم. و به تحصن خود تا رسیدن به همه خواسته‌هایمان ادامه می‌دهیم.

گزارشگر الشرقیه: تظاهر کنندگان در موصل بسیار زیاد بودند. در موصل آنها خواهان خروج ارتش دولت مرکزی از موصل و سپردن امنیت به پلیس محلی شدند. امروز تظاهرات میلیونی بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4f999a36-c97e-4798-9814-3a85a97d18e3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات